Moderator: Redaktörer
RSG skrev:Snart så![]()
/Johan
RSG skrev:Och eftersom jag är osäker på vad jag söker efter så...
Vilket vertikal utstrålning kan man se som önskvärd???
Här från typ elementen kant mot kant, till lite mer än estetiskt önskvärt.
Och här vad jag gissar skulle vara braisch, men långt bortom estetiskt önskvärt...
/Johan
rigi skrev:Vad ska du ha för delningsfilter?
sammel skrev:Kul att du är tillbaka RSG
Michael skrev::) så fint
Har basen en egen liten låda i lådan? Är det tänkt så, eller bara nåt för denna låd-prototyp? Hur många liter?
Avrundning i överkant eller inte kanske kan påverkas av ytbehandling. Skall den lackas, ja runda av (lite eller mycke blir frågan). Skall den faneras eller massivtträ, ja då kanske den är snyggare utan avrundning.
//Michael
rigi skrev:Utan WG hade det väl funkat med Räv-L filter?
I-or skrev:Jo, men detta kräver en ganska högfrekvent avstämning som antagligen inte är nödvändig i det här fallet. Portar har en benägenhet att skapa problem både via turbulens, pipresonanser och allmänt ljudläckage från kaviteten, men i många fall utgör de i alla fall den bästa kompromissen. Det bästa för rävarna är att man låter basmodulerna ta över under ca 200 Hz, vilket gör portarna överflödiga.
Om man stämmer av rävarna för basmodulstöd med en delningsfrekvens om 200 Hz så kan man även modifiera filtret och öka känsligheten med ca 5-6 dB för att därmed reducera deras enda egentliga svaghet förutom basåtergivningen (som givet 6,5"-elementet naturligtvis inte är av allra högsta klass). Distorsionen blir då även närmast obefintlig i hela passbandet. Prestandapriset för detta blir en något högre grad av termisk kompression i diskanten, men det kan det vara värt om man inte har nästan obegränsat med effekt att tillgå och praktiskt sett har man i HiFi-sammanhang sällan något problem här i alla fall.
P.g.a. den mycket begränsade kavitetsvolymen om sådär 1,5 liter kan man dessutom göra lådorna extremt grunda, vilket kan vara lite kul. Baffeldimensionerna vill vi förstås inte ändra på, då Maarten med blod, svett och tårar har knåpat ihop en optimerad konstruktion här.
paa skrev:Vågledaren framför diskanten gör väl att en rundning av överkanten får mindre inverkan?
RSG skrev:Betänk då också att spolen är ventilerad bakåt genom magneten och när jag var klar har jag ca. 1 cm till bakväggen.
God fortsättning/Johan
RSG skrev:Idag har jag pusslat,sågat, bränt fingrarna, limmat och knypplat och fått ner volymen till 2 liter.
Det blir trångt!
Betänk då också att spolen är ventilerad bakåt genom magneten och när jag var klar har jag ca. 1 cm till bakväggen.
Mera fulmätningar utförda i boa, denna gång på 6 cm avstånd från mittdomen på basen för att se vilken skillnaden i kavitetsvolym gav på frekvenssvaret.
Kurvan i blått när lådan var 3.2 liter.
Kurvan i rött lådan nu vid 2 liter.
Lite impedansmätningar också utförda
Blå/röd lådan 3.2 liter
Gul/Gul(isch) lådan 2 liter.
Så nu har jag lite mer att titta på och begrundapaa skrev:Vågledaren framför diskanten gör väl att en rundning av överkanten får mindre inverkan?
Detta har jag frågat mig å.
Maarten gjorde väl inga mätningar på vågledaren och enbart rundade sidor?
Kanske minns jag fel nu men gjorde han inte tester med vågledare och enbart skarpa kanter på en lite större baffel, och konstaterade att vågledare inte helt eliminerar behovet av rundade kanter?
Och hur Sammel gjorde det kommer jag inte riktigt ihåg.
Kanske någon kan hoppa in med lite matnyttigt![]()
Men nu är det verkligen dags att ta tag i det där med hopptorn och lite annat för få till lite utomhusmätningar.
God fortsättning/Johan
juanth skrev:Vill du verkligen ha ett så stort q-värde i basens avrullning som med 2 liters kavitet?
RSG skrev:Har haft en kväll med intern brainstorming med efterföljande demolering, montering, modifiering och montering igen...
Det blir inga 3 meter men cirka 1.85 meter till överkant på hyllan och 2.15 meter till centrum på diskanten.
Nu tyar jag inte längre, får förlänga bommen imorgon.
Och nu tar ni upp min oro/fundering över det höga Q jag får i lådan, hamnar strax norr om 1.0.
Men jag har tänkt lite så som så här.
I-or skulle väl knappast kasta ut en krok på något som är,,, direkt dåligt.
Så jag frågar mig, vid en nedre delning vid 200 hz är det ovidkommande/eller mindre viktigt?
Jag har helt ärligt inte en susning och är för trött för att tänka.
Nu måste jag sova/Johan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster