Moderator: Redaktörer
Trepip skrev:Jag har lurat lite på vad det finns för fördelar med 4-Ohms högtalare? Kan det bli bra om man kopplar in dem i serie? Antagligen en dum fråga, men jag var tvungen att ställa den.
Almen skrev:Kan man resonera så?
Svante skrev:Almen skrev:Kan man resonera så?
Apselut.
Kaffekoppen skrev:Förstärkare tycker lägre impedanser är svåra, det har med självas konstruktionen att göra.
Däremot så har det steget högre dist vid 20Hz, vet du varför? (se http://www.lcaudio.dk/thdzapsolute1w8ohm.jpg)Piotr skrev:Finns steg som har ganska lika distortion vid samma effekt in i olika impedanser dock, och som även har väldigt "rak" distortionskurva, dvs. ung. lika mycket dist vid 100k som vid 1k. Zaaaapsolute!
/Peter
Svante skrev:Mja, om det där med ökande dist mot högre frekvenser. Jag vet inte om det är ett icke-problem numera, men när jag höll på att bygga för sådär 20 år sen så var det ett problem att få ner övergångsdistorsionen vid höga frekvenser i ett AB-steg. Det gäller att överlämnandet mellan utgångstrissorna sker mjukt och fint, men om ena trissan har varit avstängd tar det en liten stund att få igång den, och om växlingen mellan de två går fort (dvs frekvensen är hög) så kan det lätt bli ett litet glapp där.
Almen skrev:Om 8-ohms- och 4-ohmsförstärkarna har samma känslighet blir volymen högre för 4-ohmshögtalaren, ja. Känsligheten är det som brukar anges som typ 89 dB/m/2,83 V (alltså 1 W i 8 ohm vilket blir 2 W i 4 ohm), eller ibland som dB/m/W
Almen skrev:...man får ha koll på enheterna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster