Moderator: Redaktörer
Zappa skrev:
Det är en motiverad fråga. Öhmans korrigeringar är baserade på medelvärdet av 2000 öron, vilket innebär att de kommer att fungera varierande bra beroende på individ. Hur väl de funkar beror även på vilken inspelningsteknik som har använts. Dessutom tillkommer den variation som finns i tillverkningsprocessen vilket ställer till det ytterligare även om toleranserna är små. Öhmans högtalare har många kvaliteter och jag tycker att flera av dessa kvarstår efter justeringar med PEQ. Självklart väcktes mitt intresse för PEQ efter att ha matats med det I-or skriver om ämnet. Som en följd av det har jag sneglat på andra högtalare och har även funderat på att återigen bygga egna högtalare.
I-or skrev:Korrelationen mellan frekvensgång och subjektiv ljudkvalitet är bevisligen mycket hög.
Maarten skrev:
Det som slog mig var hur klangligt olika piP och i14s faktiskt lät när jag började mäta och göra mer omfattande lyssningsjämförelser. Varför nämns inte detta mer? Hör inte folk detta? (FBK har förstås hört det). T ex lät EPS2 mer likt i14s än piP, vilket inte är förvånande när man granskar mätningarna.
Psykologiskt intressant diskussion!
I-or skrev:Zappa skrev:
Vad gäller fördelar av ekvalisering för konstant frekvensgång kan detta helt enkelt ses som en elektronisk förlängning av det s.k. Olive score. Korrelationen mellan frekvensgång och subjektiv ljudkvalitet är bevisligen mycket hög.
I-or skrev:Frekvensgång gäller i rum direktljudet över ca 500 Hz. Det övriga som du beskriver handlar om spridning.
I dessa frågor har Olive mycket tydligt visat att en konstant frekvensgång mätt i frifält, d.v.s. motsvarande direktljud i rum över ca 500 Hz, är avgörande för ljudkvaliteten.
sprudel skrev:Maarten skrev:
Det som slog mig var hur klangligt olika piP och i14s faktiskt lät när jag började mäta och göra mer omfattande lyssningsjämförelser. Varför nämns inte detta mer? Hör inte folk detta? (FBK har förstås hört det). T ex lät EPS2 mer likt i14s än piP, vilket inte är förvånande när man granskar mätningarna.
Psykologiskt intressant diskussion!
Hur intressant det är vet jag inte, men piPs och mina i16s är ju två helt olika djur, med sina pros & cons. Gillar båda men kvalitetsmässigt så är i16s på en högre nivå. Är dock förtjust i spridningen hos piPs. Jag ska skaffa ett par piPs till TVn och då kan jag lätt sätta in dem i stora setupen för en direkt jämförelse.
Mina resa med Ino började med piP, som byttes mot i16s. Bästa jag lyssnat på. Ser med spänning fram emot att lyssna på något bättre.
I-or skrev:Minst lika viktigt är att i det närmaste samtliga inspelningar enbart kommer att försämras av att införa korrektioner som teoretiskt skulle kunna förbättra resultaten med högst 1 promille av alla inspelningar.
sprudel skrev:Mina resa med Ino började med piP, som byttes mot i16s. Bästa jag lyssnat på. Ser med spänning fram emot att lyssna på något bättre.
E skrev:I-or skrev:Minst lika viktigt är att i det närmaste samtliga inspelningar enbart kommer att försämras av att införa korrektioner som teoretiskt skulle kunna förbättra resultaten med högst 1 promille av alla inspelningar.
Vill kanske vissa optimera återgivningen av de allra bästa fonogrammen
på möjlig bekostnad av de dåliga?
Några audiofiler kanske rentav äger ovanligt många av de förstnämnda.
Mvh E*
Maarten skrev:I-or skrev:Belker skrev:Jag kan tillföra att det är vanskligt att titta på i14/60-mätningar och leta korrelation med stereosystemfelsservettskisser, eftersom dessa högtalare är oerhört känsliga för höjd på mikrofon. Ses tydligt om ni öppnar maartens mätningar i REW. Mina egna mätningar visar samma.
Ett helt korrekt och viktigt påpekande. Man snärjer lätt in sig i mättekniska begränsningar här, då korrektionerna enligt uppgift bara handlar om ett par dB (även om bullen runt 1,5 kHz ligger omkring 2,5-3,5 dB för i14s i Maartens mätningar). Det är förvisso ganska märkligt om den utlovade korrektionen bara fungerar med huvudet på exakt rätt höjd eftersom en sittande lyssnare kan ha öronen mellan sådär 90 och 120 cm över golv, motsvarande en variation i vertikal vinkel om ca 6 grader på ett avstånd om 3 m.
Maarten har dock mätt även 10 grader ovanför vad han definierade som den vertikala nollgradersriktningen (mitt mellan bas- och diskantelementet) och där överensstämmer frekvensgången kanske t.o.m. något sämre med den för fåmikrofoninspelningar önskade HRTF-korrektionen.
När man värderar pi60(s) bör man därför inte bör fastna i diverse psykoakustiska hypoteser utan istället bedöma dessa som fullt godkända tvåvägshögtalare, vilka med dagens mått uppvisar en relativt jämn frekvensgång och dessutom en låg undre gränsfrekvens samt hyggligt låg distorsion med ett kontrollerat uppträdande vid riktigt höga ljudtrycksnivåer. Den enda pricken i protokollet utgörs av den ojämna vertikala spridningen.
Det kan även vara intressant att känna till att Maarten i stereosystemfelsandan inledningsvis försökte skapa en liknande frekvensgång för Räv-L som för i14s, men blev förvirrad av att han tyckte att detta ledde till en subjektivt sämre klang. Han var en aning osäker och hade i den vevan anledning att kontakta undertecknad i diverse mätningsrelaterade frågor och kunde då även få stöd i att konstant frekvensgång subjektivt fungerar bäst. Den slutgiltiga konstruktionen uppvisar därför en ovanligt jämn frekvensgång som Maarten blev helt nöjd med. Kanske blev prestanda t.o.m. för bra så att han kunde skaffa sig ett liv istället för att husera på detta forum.
Exakt!Och du måste vara synsk!
![]()
Bröt med viss ambivalens min självvalda time-out i helgen, främst pga RSG vaknat till liv i DIY-delen vilket jag tyckte var kul. Segade och drog mig lite med att skriva något men här kommer ett inlägg här från mitt perspektiv:
I-or har egentligen redan adresserat det nedan men för att tydliggöra,
En fråga till er Rick och Johan (eller andra) ang det ni skriver i denna tråd:
piP och pi60 inkl dess varianter ska ju ha denna stererosystemfelskompensation (som har diskuterats en hel del och där lite förenklade grafer även har presenterats här på faktiskt). Det finns vad jag vet ingen uppgift om att de ska placeras med olika vinklar till lyssnare. Väggplacering och höjd har inte med denna frågeställning att göra.
Om ni nu jämför frekvensgång för piP och pi60, hur tycker ni samstämmigheten (korrelationen) ser ut? Fokusera ffa på mina egna mätningar nedan som är gjorda samma dag, med samma uppställning och förutsättningar. Mätavstånd är 115 cm för just dessa mätningar. Har annars mätt allt från 30 cm till 200 cm och dessa mätningar från 115 cm stämmer i stort sett med de från 2 m, med endast en aning skillnad i effekter från baffel.
Den på goda grunder många ggr förkastade ex-jobbsmätningen (mycket dålig upplösning mm) samt Soundstage professionella mätning av Qm10 är medtagen för ytterligare jämförelse. Den röda kurvan är den av Kraniet refererade bilden "tonkurvejusteringar".
[ Bild ]
Hur tycker ni att samstämmigheten är? Toppar och dalar har i ovan bild olika nivåer, kommer på olika ställen och ibland på snarare på motsatt vis. Det är svårt att se ett samband. Korrelationen mellan ex-jobbsmätningen och den skissartade tonkuvejusteringar mellan 860-4700 Hz är -0,06, dvs obefintlig och tom pyttelite negativ! Korrelationen mellan mina mätningar av piP och i14s är +0,37, dvs svagt positiv. Alltid något. Korrelationen mellan Soundstage Qm10 och ex-jobbsmätningen av pi60s är -0,16.
Inte heller den omtalade HRTF-kompensationen vid 1,7-1,8 KHz finns med i mätningarna på piP eller qm10.
Se även många samlade mätningar här: Den feta trevägaren (f18/f25/f32) (Mkt bra tråd för övrigt, som jag hoppas kommer igång igen).
Man kan utveckla detta ytterligare och anta att tex i28 troligen har något rakare frekvensgång pga av att det övre elementet delas högre och minskar svackan runt 3 KHz (samt att det nedre elementet ger rakare frekvensgång 100~1500 Hz).
En annan fråga är, då dessa oregelbundenheter i frekvensgång beror i huvudsak på effekter från baffel, vilka skiljer sig ganska mycket -20-0-+20 grader, hur ska högtalarna vara vinklade mot lyssnaren? Vertikal spridning har ännu större skillnader med stora avvikelser för ganska små vinklar (10-20 grader). Ni kan få en bild av detta här: i14 vs i28 vs Pi60 , där det också görs jämförelser med olika diskanter och mätningarnas repeterbarhet diskuteras (standardavvikelse i differensen mellan mina mätningar om 0,2 db ,dvs mycket hög reliabilitet).
Ni kan också läsa om all den tid jag lade ner för att försöka förstå dessa frekvensgångsavvikelser och hur jag simulerade fram mycket snarlik klang här. (Jo jag har läst nånstans att de inte ska uppfattas som klang utan som att ljudet är mer frikopplat från högtalarna. Lustigt nog upplever jag Rävarna som mer frikopplade men kanske också mer diffusa, troligen pga större spridning). Se 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?. Jag upplever också att Rävarna är mer balanserade och rena.
Är det inte mer troligt att den röda tråden och förklaringen på era upplevelser, är en puckel mellan 1-2 KHz och en svacka 2~4 KHz (vilka är typiska effekter från baffel ihop med ganska flacka filter) och att ni gillar det ljudet? Samt att modellerna i28 och uppåt har ändå har en lite bättre frekvensgång säg inom +-2 dB (där de mindre modellerna har större avvikelser).
Det som slog mig var hur klangligt olika piP och i14s faktiskt lät när jag började mäta och göra mer omfattande lyssningsjämförelser. Varför nämns inte detta mer? Hör inte folk detta? (FBK har förstås hört det). T ex lät EPS2 mer likt i14s än piP, vilket inte är förvånande när man granskar mätningarna.
Psykologiskt intressant diskussion!
Rille skrev:Jag hörde MS Geithain på Munchen mässan 2019 då ljudtekniker ifrån https://www.pentatonemusic.com/ spelade filer direkt från dator och det lät så förbaskat, överjäkla, övertygande bra. Så MS Geithain i det rummet (skitstort och akustikbehandlat) med musik uppspelad från ljudteknikerns dator lät lika övertygande verkligt som de bästa INO system jag hört, tex på Studio Blue, hos David, Pekka eller hos Johan Lindroos (jag har ett vardagsrum att husera i och jag når inte riktigt hela vägen fram till de bästa INOsystem jag hört, i vardagsrummet, än..).
RogerGustavsson skrev:Rille skrev:Jag hörde MS Geithain på Munchen mässan 2019 då ljudtekniker ifrån https://www.pentatonemusic.com/ spelade filer direkt från dator och det lät så förbaskat, överjäkla, övertygande bra. Så MS Geithain i det rummet (skitstort och akustikbehandlat) med musik uppspelad från ljudteknikerns dator lät lika övertygande verkligt som de bästa INO system jag hört, tex på Studio Blue, hos David, Pekka eller hos Johan Lindroos (jag har ett vardagsrum att husera i och jag når inte riktigt hela vägen fram till de bästa INOsystem jag hört, i vardagsrummet, än..).
Vilka ME Geithain var du lyssnade på? https://www.me-geithain.de/en/ Geithain ligger ju strax söder om Leipzig, där är jag ofta då jag har släkt där. Har lyssnat på några Geithain-högtalare i butik där men var inte så förtjust då. Geithain var ju DDRs studiohögtalare och de användes även av Denon när de gjorde sina inspelningar där. Har länge funderat på ett fabriksbesök hos Geithain, det kanske är dags nu? Ännu lite längre söderut ligger Gefell, där de gör mikrofoner...
E skrev:I-or skrev:Minst lika viktigt är att i det närmaste samtliga inspelningar enbart kommer att försämras av att införa korrektioner som teoretiskt skulle kunna förbättra resultaten med högst 1 promille av alla inspelningar.
Vill kanske vissa optimera återgivningen av de allra bästa fonogrammen
på möjlig bekostnad av de dåliga?
Några audiofiler kanske rentav äger ovanligt många av de förstnämnda.
Mvh E*
RogerGustavsson skrev:Rille skrev:Jag hörde MS Geithain på Munchen mässan 2019 då ljudtekniker ifrån https://www.pentatonemusic.com/ spelade filer direkt från dator och det lät så förbaskat, överjäkla, övertygande bra. Så MS Geithain i det rummet (skitstort och akustikbehandlat) med musik uppspelad från ljudteknikerns dator lät lika övertygande verkligt som de bästa INO system jag hört, tex på Studio Blue, hos David, Pekka eller hos Johan Lindroos (jag har ett vardagsrum att husera i och jag når inte riktigt hela vägen fram till de bästa INOsystem jag hört, i vardagsrummet, än..).
Vilka ME Geithain var du lyssnade på? https://www.me-geithain.de/en/ Geithain ligger ju strax söder om Leipzig, där är jag ofta då jag har släkt där. Har lyssnat på några Geithain-högtalare i butik där men var inte så förtjust då. Geithain var ju DDRs studiohögtalare och de användes även av Denon när de gjorde sina inspelningar där. Har länge funderat på ett fabriksbesök hos Geithain, det kanske är dags nu? Ännu lite längre söderut ligger Gefell, där de gör mikrofoner...
Rille skrev:Ja Roger jag tror det är värda ett fabriksbesök, så har du möjlighet så gå. kul med mickarna i Gefell, det viste jag inte om.
Rille skrev:Min stora poäng med mitt inlägg var att man bör följa instruktionsboken för produkten för att utvärdera en produkt så man inte utvärderar den på ett sätt som den inte är tänkt att användas. Mitt inlägg var inte personligt mot någon och verkligen inte emot högtalare som mätmässigt strävar mot att ge en neutral klang (vilket Räv-L kan med bravur hävdas göra).
Imperial-Blomman skrev:Rille skrev:Min stora poäng med mitt inlägg var att man bör följa instruktionsboken för produkten för att utvärdera en produkt så man inte utvärderar den på ett sätt som den inte är tänkt att användas. Mitt inlägg var inte personligt mot någon och verkligen inte emot högtalare som mätmässigt strävar mot att ge en neutral klang (vilket Räv-L kan med bravur hävdas göra).
RTFM![]()
De e nåt som sällan görs.
Vissa tillverkare har väldigt noggranna rekommendationer hur deras högtalare bör placeras.
Värt å tänka på framförallt vid jämförelser.
RogerGustavsson skrev:Rille skrev:Ja Roger jag tror det är värda ett fabriksbesök, så har du möjlighet så gå. kul med mickarna i Gefell, det viste jag inte om.
Under Andra Världskriget flyttate Neumann ut tillverkning från Berlin till Gefell. Gefell fortsatte sedan på egen hand och är fortfarande en högt rankad mikrofontillverkare.
sprudel skrev:petersteindl skrev:E skrev:I så fall får du nog placera din rumsellips rätt nära väggen först?![]()
Det är väl snarare pi60 som är konstruerad för placering på
rumsellipsen (i de fall lyssnarna även placeras där).
Mvh E*
Njae, jag hade piP hemma under en tid och Ingvar och jag umgicks då mycket. Jag byggde ihop högtalarna. Gemensamt skulle vi ge dessa till en gemensam bekant som jag umgåtts med sedan början på 70-talet.
Då jag hade dessa hemma så ställde vi högtalarna på rumsellipsen och jag satt också på rumsellipsen. Har för mig att symmetriaxlarna på ellipsen skulle vara 10% respektive 90% av rummet längd och bredd.
Jag hade piP vid varsin långvägg 34 cm från respektive vägg och på halva långväggs längd. Jag satt vid kortvägg 54 cm från bakre vägg. Rummet var 5,4 meter ggr 3,4 meter och 2,45 meter takhöjd. Ingen annan placering var ens i närheten att låta lika bra.
Bild? Fattar inte riktigt av din beskrivning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster