Moderator: Redaktörer
mindcruncher skrev:De kanske borde sätta sig ner tillsammans och disktuera hur de ska få yngre människor att intressera sig utan att det för den delen bara behöver handla om stora högtalare med inbyggt neonljus.
Imperial-Blomman skrev:Ja tyckte Rega å Kef bjöd på det bästa ljudet.
Prozac skrev: Regals egna DAC lät också bra trots mycket litet demo-rum.
mindcruncher skrev:Imperial-Blomman skrev:Ja tyckte Rega å Kef bjöd på det bästa ljudet.
Nu vet jag ju inte vad du lyssnade på men de kör väl mest "vanliga" grejer utan krusiduller?
BellsnWhistles skrev:Prozac skrev: Regals egna DAC lät också bra trots mycket litet demo-rum.
Jag säger inte att du har fel men hur i hela friden kan du bedöma en DAC på en mässa....?
Jag kan i princip inte höra skillnad mellan DAC:ar ens hemma under kontrollerade former med känd kringutrustning
Morello skrev:Jag tror det vore bra om såväl hifi-pressen och dito handlare tog ett visst ansvar genom att helt enkelt inte ge skojarna utrymme och gratisreklam. Dessa skojare och bedragare för ett löjets skimmer över hela branschen och skrämmer iväg seriösa aktörer.
Max_Headroom skrev:Ett problem är ju att folk inte vet vad riktig HiFi är och vad det kan göra. (Nästan allt) Smäcket som säljs i Hifi-butiker är ju antingen för smått eller dåligt av andra orsaker.
Jag hade för en tid sedan en lyssnignssession med bland anna Chemical Brothers "Escape Velocity" på löjligt hög volym. En enastående upplevelse som få vet att den ens är möjlig. I klubbmiljö eller live så är ljudet för distat även om det är lika starkt.
Nåja, detta är kanske inte för alla, och i lägenhet kan man bara glömma hela konceptet. Men kul är det, när andan faller på.
Som jag ser det är problem 1A att man (hifi-branchen) fokuserar på fel saker. Kanske är bra produkter (framför allt högtalare) omöjliga att sälja? Fokus på lite dyrare grejor ligger ju mycket på utseende, fixa idéer, onödigt dyra material/lösningar som inte levererar. Plus all New Age-flum som, säkert skrämmer bort många.
Frågan är ju dock: Hur många fler hade varit intresserade, om dom fick veta vilka möjligheter som finns? Som det är idag innebär ju dessa möjligheter främst stdio-högtalare eller hemmabyggen eftersom det som säljs i Hifi-butiker oftast inte duger.
BellsnWhistles skrev:Prozac skrev: Regals egna DAC lät också bra trots mycket litet demo-rum.
Jag säger inte att du har fel men hur i hela friden kan du bedöma en DAC på en mässa....?
Jag kan i princip inte höra skillnad mellan DAC:ar ens hemma under kontrollerade former med känd kringutrustning
Imperial-Blomman skrev:På HEM ere ju meningen att tillverkare å återförsäljare ska visa upp dyra produkter.
Man får vända sej t återförsäljarna för en seriösare demo lr hemlån av produkterna.
Bara en så enkel sak som att de e växlande antal personer i rummet å
man inte har möjlighet å sitta där man vill å lyssna sejjer ju allt.
Imperial-Blomman skrev:Dom väntade nog på ladys night
Strmbrg skrev:Beträffande hifi-intresset hos "de yngre" så har jag gaggat om en tankegång tidigare, men jag tror fortfarande på dess rimlighet:
"Hifi-lyssning" är en bland flera sysslor som tarvar en viss mentalitet/ett visst sinnelag. Att kunna sjunka in, fokusera, ägna sig år EN sak. Dessutom att förmå detta under MER än en någon minut. Att kunna stänga av allt annat. Att INTE befinna sig på ytan, utan att loda ner, reflektera och bli långsam.
Den förmågan - eller snarare, den ambitionen - finns knappast numera. Åtminstone inte hos "de yngre".
Det där är emellertid - som jag ser det - inte primärt ett problem för hifibranschen eller hifihobbyn.
Det är ett bekymmer för samhället.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster