Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Häftigt.
Är de manshöga eller däromkring?
Valchromat är snyggt. Kanske nån bit fanér till det?
Jag vet var det finns att hitta..![]()
sammel skrev:Här bara rasslar det till och en låda nästan färdig.
Kul
Nattlorden skrev:Påminner väl mer om Focal än om Ino iofs.... fast spelar ju liten roll, att de blir bra är det väsentliga.
Chris71 skrev:Nattlorden skrev:Påminner väl mer om Focal än om Ino iofs.... fast spelar ju liten roll, att de blir bra är det väsentliga.
Ja, allt är ju i betraktarens ögon, nu är det ju bara inspiration till lådans utformning den lånar så det anser ju inte vara en klon då det inte finns någon liknande INO vilket gör att övervåningen saknas då utrymme för mellanregister men från diskanten och ner så är det inte många mått som skiljer från en i32 men det är inte det primära syftet.

Calleberg skrev:Hallå eller....Focal ?
Nej,nej.
Maarten skrev:Kul med byggen! Bra element såklart som du valt!
(Om du vill göra det enklare för dig med filterdesign och framförallt få mindre destruktiva interferenser i den vertikala spridningen, kan du välja en vanligt baffel istället för den stegade baffeln. Om du inte valt den av något annat för dig viktigt skäl, t ex utseendefråga (?) eller tycker att det är jobbigt att ändra nu när du kommit igång).
Maarten skrev:OK, fint.
Bara så att vi inte missförstår varandra, det jag hade i åtanke har inget med tidskorrigering, filter eller DSP att göra, utan interferenser i 'tre dimensioner' (eller två om man räknar rymdvinkel). Se bild nedan med normaliserad spridning av två olika högtalare, med och utan stegad baffel, från drygt 3 KHz till 20 KHz (lite över delning för att exkludera effekterna av denna):
Hur hörbart det är vet jag inte och det beror nog även på omständigheterna. Jag vet att jag har hört rätt stora skillnader när jag ändrat huvudhöjden men här inverkar även filterkaraktäristik, då lobing är ofrånkomligt med alla fysiskt separerade element. Så det är svårt att veta hur stor ljudlig påverkan resp effekt bidrar med.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 20 gäster