I-or skrev:petersteindl skrev:Om varumärket är ett registrerat varumärke eller ses som ett etablerat varumärke så har ingen annan rätt att använda varumärket eller offentligt skriva om varumärket i professionellt syfte utan varumärkesinnehavarens skriftliga medgivande.
Ovanstående får nog sägas vara en väl vidlyftig tolkning av varumärkeslagen (https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... 2010-1877/), men i det här fallet hade det inte handlat om varumärkesintrång utan förtal (defamation).
Det är som, de flesta vet, en enorm skillnad mellan rättstillämpningen i USA och Sverige. I USA stämmer företag och privatpersoner varandra i alla möjliga sammanhang, vilket egentligen bara berikar den groteskt övertaliga advokatkåren (Chicago med ca 2,7 miljoner invånare har lika många jurister som hela Sverige). Den märkliga reaktionen från Tekton, där Mr Alexander bjuder på tekniskt bludder i e-postkorrespondensen och uppenbarligen inte förstår varför resonanser runt några hundra Hz uppstår eller hur Klippel NFS fungerar, fick Erin att med rätta bli orolig. Även om det hela aldrig hade gått till rättegång så hade hans kostnader för ett juridiskt ombud blivit höga och vid ett eventuellt domstolsutslag hade han kunnat ådömas skadestånd på hundratusentals dollar. Oavsett utgång hade det blivit en mycket otrevlig upplevelse för Erin.
Tekton gnällde nyligen även på denna recension på ASR och hävdade att den vertikala mätpositionen var av avgörande vikt: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.48732/, men även här hade företaget bevisligen fel i sak. På detta sätt uttrycker sig Mr Alexander i en kommentar till recensionen när han tvingats byta fot från objektivism till subjektivism:Eric Alexander, Tekton skrev:First, a loudspeaker can be designed from a viewpoint of rigid science [what this website looks to be all about] or it can be designed from a viewpoint of art and creativity. In my opinion, a great loudspeaker should have a beautiful balance of science and art. Think of what a mastering engineer could do to a song! A mastering engineer is both an artist and a scientist. Good loudspeaker design must be approached from an identical viewpoint; no different than a mastering engineer producing a track of music - I make the loudspeaker sound exactly how I want it to.
Som alla ser handlar det om det typiska HiFi-svamlet.
Den som vill veta mer finner en diskussion om Tektons urspårningar här: https://www.youtube.com/watch?v=VQIegbyEHPU.
Fast, det du skriver är i princip det jag skriver. Ärendet är i USA och de har helt andra lagar än här. Saken kan bli kostsam för Erin och en mycket trist och seg upplevelse som kan ta 5 år i anspråk av ens liv. Det finns ingen anledning att riskera sådant. Om Erin från början fått gk att recensera så kan han i princip recensera fritt. Utan godkännande är det vanskligt. Som recensent skulle inte jag sätta mig i den situationen.
Ur Tektons vd:s synvinkel har Tekton förlorat försäljning i och med att varumärket fått sig en törn. Det är så jag uppfattat hans case. Det föranleder i så fall skadeståndskrav. Detta är inte ett civilärende. Det har inget med kränkning att göra. Huruvida förtal är tillämpbart för företagsärenden i USA vet jag inget om. Jag är dock tveksam.
Men det finns många olika varianter på lag i USA som inte finns här och vice versa.
Dessutom finns olika försäkringar i USA för skadestånd. Det är marknadsspelets regler.
Som jag sagt innan, så är Tektons vd:s rektion och kommunikation som taget ur en kolerisk tecknad saga.