OA51.N, N som i Naqref

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

momotom
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2023-07-04

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav momotom » 2024-05-14 09:13

radelius skrev:Jag är sannolikt med på några par. Vad tror du kostnaden per par blir?


Jag har faktiskt inte fundrat så mkt på det, men det beror ju naturligtvis på materialval, Rå mdf, sprutlackerad, faner etc. Vi kan ta det på PM sedan :)

Användarvisningsbild
jooe
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2012-06-11
Ort: Ultrå

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav jooe » 2024-05-14 09:58

momotom skrev:Radelius, jag ska framöver (inom kort hoppas jag) fräsa fram lite lådor. Jag började egentligen redan i höstas, men det har försenats pga lite lungproblem mm så jag har bara orkat arbeta på halvfart.


Jag är också intresserad av ett par lådor om/när det blir aktuellt!
Mvh Joakim
_____________________________________
Nuvarande setup:
för många prylar...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57364
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2024-05-14 09:59

Livsfarligt att berätta om.... brukar bli många intressenter... 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

momotom
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2023-07-04

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav momotom » 2024-05-14 16:20

Japp, men desto bättre pris till ev intresserade. Det är ju många maskininställningar, det är ju öken att göra typ ett par.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 651
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Conny » 2024-05-14 17:18

Momotom- jag tycker det kan vara lämpligt att skapa en egen tråd om 0A51-lådor när du känner att du har tid.

Användarvisningsbild
BobHallon
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2016-02-02

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav BobHallon » 2024-05-16 14:46

Goddagens

ja ett par 51 lådor skulle nog passa bra i något rum :)
hojta till om det blir aktuellt att starta maskinerna

mvh magnus

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3714
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2024-05-16 15:12

Om det blir av så är även jag intresserad av ett eller två par. :)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1089
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav BellsnWhistles » 2024-05-16 15:19

juanth skrev:Om det blir av så är även jag intresserad av ett eller två par. :)


Många rum att fylla, juanth :D ?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Kermit116
 
Inlägg: 1314
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Kermit116 » 2024-05-16 16:13

BellsnWhistles skrev:
juanth skrev:Om det blir av så är även jag intresserad av ett eller två par. :)


Många rum att fylla, juanth :D ?

Jaa, då! Men först o främst grav missbrukare :mrgreen:

(hm, skrivet av den som nyss köpt på sig ett fint par i svart ask. "-Bra å ha.")
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3714
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2024-05-16 20:32

BellsnWhistles skrev:
juanth skrev:Om det blir av så är även jag intresserad av ett eller två par. :)


Många rum att fylla, juanth :D ?


:D Det är mer nyfikna hål i hjärnan som behöver fyllas.
Egentligen har jag nog fullt tillräckligt med högtalare.. :mrgreen:
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

steglund
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-09-13

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav steglund » 2024-05-21 22:43

Det här blev en besvikelse. Efter lång väntan fick jag Wavecor-elementen levererade från frequence.dk och kunde äntligen montera dem. Och det lät bedrövligt. Fruktansvärt. Hustrun kom förbi och kommenterade hur illa det lät. Skränigt och svårt basfattigt. Hur kan alla vara så lyriska över det här? ...frågade jag mig. Jag funderade t o m på att ge upp och istället köpa HiFiKits uppgraderingskit med OA-61-komponenterna. Sedan testade jag att trycka lite på membranen och jämförde med de andra högtalarna jag har här hemma. De var i princip helt stumma, visade det sig. Det gick knappt att få dem att röra på sig alls. Likadant på båda. Den här batchen har tydligen ett omfattande problem med defekta element. Enligt frequence.dk fanns det en teori om att pallen med elementen tappats från hög höjd under leveransen från Kina och att de skadats där. Sådant som kan hända och inte lätt att förutse, om det nu är den händelsen som är boven i dramat. Nu ska jag få ett par nya element levererade och då hoppas jag att det låter så mycket bättre! Jag kan nämna att kommunikationen med frequence.dk har varit klanderfri. De har varit väldigt servicevänliga och gör vad de kan för att åtgärda problemet. Nu är jag hoppfull igen!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57364
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2024-05-22 08:21

Tråkigt ju.... Håller tummarna!

Hoppas jag känt tillräckligt bra på mina... väntar ff på de stora spolarna för att kunna skruva ihop...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10369
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav distad » 2024-05-22 17:23

steglund skrev:Det här blev en besvikelse. Efter lång väntan fick jag Wavecor-elementen levererade från frequence.dk och kunde äntligen montera dem. Och det lät bedrövligt. Fruktansvärt. Hustrun kom förbi och kommenterade hur illa det lät. Skränigt och svårt basfattigt. Hur kan alla vara så lyriska över det här? ...frågade jag mig. Jag funderade t o m på att ge upp och istället köpa HiFiKits uppgraderingskit med OA-61-komponenterna. Sedan testade jag att trycka lite på membranen och jämförde med de andra högtalarna jag har här hemma. De var i princip helt stumma, visade det sig. Det gick knappt att få dem att röra på sig alls. Likadant på båda. Den här batchen har tydligen ett omfattande problem med defekta element. Enligt frequence.dk fanns det en teori om att pallen med elementen tappats från hög höjd under leveransen från Kina och att de skadats där. Sådant som kan hända och inte lätt att förutse, om det nu är den händelsen som är boven i dramat. Nu ska jag få ett par nya element levererade och då hoppas jag att det låter så mycket bättre! Jag kan nämna att kommunikationen med frequence.dk har varit klanderfri. De har varit väldigt servicevänliga och gör vad de kan för att åtgärda problemet. Nu är jag hoppfull igen!

Wavecor-elementen is the shit i "mina öron" Finns inget annat som låter bättre, tycker jag. Så det blir intressant att se vad du tycker med hela element. Jag tycker för övrigt väldigt mycket om bas "överlag" och Wavecor spelar "bas" 8)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare, färgrikt ljud med Lo-End. Dvs. resan fortsätter, kanske i Carlsson tecken....
Mvh

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-05-22 20:09

@distad,Wavecor bättre än Purifi?
Mina OA52.P spelar just bas som är helt otrolig,de hade du gillat :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10369
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav distad » 2024-05-23 22:28

Hjalmar_Branting skrev:@distad,Wavecor bättre än Purifi?
Mina OA52.P spelar just bas som är helt otrolig,de hade du gillat :mrgreen:

Det där tror jag först på vid en jämförelse mellan ett par med Wavecor och ett med Putify, som jag döpt dem till nu. Det jag hört än så länge med Putify låter inte bra i mina öron. Gillar inte det alls, så jag är nog en mycket ovanlig människa... :| Och börja prata om Putify i Wavecor tråden är ju nästan en månads semester direkt.... :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare, färgrikt ljud med Lo-End. Dvs. resan fortsätter, kanske i Carlsson tecken....
Mvh

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-05-23 23:21

distad skrev:
Hjalmar_Branting skrev:@distad,Wavecor bättre än Purifi?
Mina OA52.P spelar just bas som är helt otrolig,de hade du gillat :mrgreen:

Det där tror jag först på vid en jämförelse mellan ett par med Wavecor och ett med Putify, som jag döpt dem till nu. Det jag hört än så länge med Putify låter inte bra i mina öron. Gillar inte det alls, så jag är nog en mycket ovanlig människa... :| Och börja prata om Putify i Wavecor tråden är ju nästan en månads semester direkt.... :mrgreen:


:wink: :mrgreen:

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1268
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-05-23 23:37

Lite ot e ju vanligt här :lol:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7300
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2024-05-24 01:29

distad skrev:
Hjalmar_Branting skrev:@distad,Wavecor bättre än Purifi?
Mina OA52.P spelar just bas som är helt otrolig,de hade du gillat :mrgreen:

Det där tror jag först på vid en jämförelse mellan ett par med Wavecor och ett med Putify, som jag döpt dem till nu. Det jag hört än så länge med Putify låter inte bra i mina öron. Gillar inte det alls, så jag är nog en mycket ovanlig människa... :| Och börja prata om Putify i Wavecor tråden är ju nästan en månads semester direkt.... :mrgreen:


OA51.Purify/Bliesma är flera resor bättre än OA51.N... Och jag är väl den sista att "snacka ner" OA51.N ;) :) (det är min o Magnus bebis)

Purify och Bliesma är så mycket bättre att man liksom inte fattar vad man hör först och det kräver nästan lite tillvänjning...
Lite som OA kräver tillvänjning innan man fattar hur bra och "rätt" det är om man kommer från "vanliga högtalare".
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10369
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav distad » 2024-05-24 02:17

avr7000 skrev:
distad skrev:
Hjalmar_Branting skrev:@distad,Wavecor bättre än Purifi?
Mina OA52.P spelar just bas som är helt otrolig,de hade du gillat :mrgreen:

Det där tror jag först på vid en jämförelse mellan ett par med Wavecor och ett med Putify, som jag döpt dem till nu. Det jag hört än så länge med Putify låter inte bra i mina öron. Gillar inte det alls, så jag är nog en mycket ovanlig människa... :| Och börja prata om Putify i Wavecor tråden är ju nästan en månads semester direkt.... :mrgreen:


OA51.Purify/Bliesma är flera resor bättre än OA51.N... Och jag är väl den sista att "snacka ner" OA51.N ;) :) (det är min o Magnus bebis)

Purify och Bliesma är så mycket bättre att man liksom inte fattar vad man hör först och det kräver nästan lite tillvänjning...
Lite som OA kräver tillvänjning innan man fattar hur bra och "rätt" det är om man kommer från "vanliga högtalare".

Ja nog ska du vara stolt över OA51.N 8) I mina öron så är de "extremt välljudande" och det mest prisvärda jag någonsin hört under alla år man hållit på och lyssnat på allt mellan himmel jord inom denna hobby!
Sedan kanske Putify är en tillvänjning, även om jag är lite tveksam där...kan ju inte "hylla allt" ni hittar på. :wink: :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare, färgrikt ljud med Lo-End. Dvs. resan fortsätter, kanske i Carlsson tecken....
Mvh

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1268
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-05-24 21:30

distad skrev:Sedan kanske Putify är en tillvänjning, även om jag är lite tveksam där...kan ju inte "hylla allt" ni hittar på. :wink: :mrgreen:


Ha ha!
Nä så kan de va.
Ja ska spela över dej t den riktigt mörka sidan.
Snart har du Purifi hemma du åxå :evil: :evil:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57364
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2024-05-25 08:21

Jag skall således undvika att någonsin höra .PB då. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-05-25 09:04

Nattlorden skrev:Jag skall således undvika att någonsin höra .PB då. :mrgreen:


Nu har jag inte själv lyssnat på just OA-51.PB och inte jättemkt på OA-52.PB än så länge men jag är ganska säker på att ditt påstående stämmer :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57364
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2024-05-25 17:30

Lite förvånande att SB-diskanten saknar +/- markeringar... enbart lite rödfärg på ena anslutningen. Löjlig besparing...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst