Kermit116 skrev:En from förhoppning kan ju vara att rekryteringen av Juanth mfl till Stiftelsens styrelse gör Stiftelsen och dess arbete mer relevant för alla som är intresserade av utvecklingen av Stig Carlssons idéer.
Skulle där finnas ett stort värde i varumärket, och som därmed skulle kunna riskera försämras, så skulle där idag med all sannolikhet också ha funnits en finansiellt, och i andra avseenden, framgångsrik och välmående tillverkare av högtalare som bär varumärket. Tyvärr är så inte fallet.
För att hålla intresset uppe för högtalare som bär spår av Carlsson så menar jag att det ända sedan Anders Ericssons död (Anders bodde väl på Skånes östkust?) gjorts mer på västkusten än på ostkusten (om vi då undantar Hifikits berömvärda arbete med att förse oss alla glada carlssoniter med element o komponenter). Detta är något som jag tycker att den förnyade styrelsen för Stiftelsen borde ta till sig.
Kloka ord. Varumärket Carlsson är det inte mycket med idag, utanför skaran av entusiaster. Den tidigare samarbetspartnern Larsen har arbetat vidare med de ortoakustiska principerna och fått ut ett mer komplett modellutbud. När det gäller uppgraderingar är frifräsarna OA-51/52.N och OA-51/52.Purifi minst lika välljudande som stiftelsens egna versioner och dessutom till delvis lägre priser. Jag vet inte om det handlar om att få in licenspengar till stiftelsen, men att överprissätta "egenutvecklade", lätt modifierade standardelement och ge dem ett nytt namn känns inte som rätt väg att gå. Å andra sidan är inte jag rätt person att tala om hur ett varumärke ska förvaltas på bästa sätt.