Moderator: Redaktörer
BellsnWhistles skrev:DVD-ai skrev:Men jag vill ändå försöka att bidra, och jag är så pass säker på det jag hört här att jag med total övertygelse skulle ta det o ett F/E test.
Jag skulle väldigt gärna få in denna i ett LTS test för att få det på papper där också, jag kan inte ha hört fel.
Jag lånar gladeligen ut min till LTS för test.
@Johan_Lindroos?
DVD-ai skrev:Jag köpte en MiniDSP SHD för att testa om denna kunde ersätta CR80es med eq m.m. samt separat PEQ och min DAC.
Det hade varit en fantastisk smidig lösning, tänkte jag!
Testandet pågick i 3dagar, totalt ca 16-18h lyssnande och redogörs här nedan väldigt förkortat.
Dag 1:
Jag riggade om och wips så var MiniDSP hjärnan i anläggningen, all delning, eq, nivå och ingångar skulle den sköta.
Jag började med att konfigurera filter och eq för att vara så nära min tidigare injustering som möjligt, till att börja med!
Däremot så gjordes lite experiment med att justera delningsfrekvensen både upp och ner, men nej, sedan tidigare fastslagna 125Hz var den ultimata.
Men någonting smög sig på när jag lyssnade på musik, en känsla av att jag vill sänka volymen, och att det var något som inte stämde med diskanten.
Detta resulterade i en serie tester där jag körde MiniDSP både med dess egna DAC men även med Benchmark DAC3 som DAC och lät MiniDSP enbart hantera digital domän.
Jag konfigurerade så att jag med ett knapptryck kunde växla mellan att spela upp från dator till Benchmark eller från dator till MiniDSP och Benchmark som DAC.
Nivåerna kalibrerades, men jag testade även att medvetet ha högre nivå på dem ena och sedan den andra, för att höra hur tendensen ändras med nivå.
Men samma resultat fanns oavsett ljudnivå på dom respektive källorna...
Jag testade att spela upp med Roon direkt på MiniDSP, och senare med USB från dator och ASIO.
Fenomenet höll i sig, det låter inte som jag är van vid, någonting har hänt ...
Jag kopplar in Benchmark DAC3 dom DAC och det löser inte problemet helt, även om jag nog inbillar mig att det hände något positivt där, men inte nog att vara det intressanta här.
Så, tillslut ser alltså Signalkedjorna ut som följande:
Dator med ASIO ->USB till MiniDSP -> digitalt coax -> Benchmark DAC3 - > slutsteg till toppar i fullrange.
Eller:
Dator med ASIO -> USB till Benchmark DAC3 -> slutsteg till toppar i fullrande.
Jag kom fram till följande:
MiniDSP påverkar trots att denna enbart arbetade i digital domän, oklart hur och varför...
Men det som kunde höras var att snabba transienter i diskanten blev försämrade, mindre "snärt".
Samt att ljudbilden upplevdes mera "på" och saknade lite av den tidigare övertygande naturligheten.
Detta gjorde att jag gång på gång fann mig manad att spela svagare med MiniDSP än utan, det var helt enkelt inte lika njutbart...
Denna upptäckt gjorde mig så tveksam att jag fick lov att ge upp testandet och sova lite och låta hjärna och öron vila.
Så sagt och gjort så gick jag och lade mig för att med nya och fräscha öron kunna lyssna mer nästkommande dag.
Dag2:
Jag vaknade kl7, upp och göra kaffe, starta stereon och lyssna !
För jag var så oerhört sugen på att försöka hitta vad jag har gjort fel, varför låter det såhär med MiniDSP ?!
Två vänner och ljudnördar (Ronnie och Juanth) kommer över på dagen och lyssnar, detta då dom är intresserade av vad denna grunka kan göra.
Och även dom upplever samma påverkan som jag då vi växlar mellan enheterna....
Hmm ingenting är påslaget i mjukvaran, MiniDSP borde bara vara en digital och helt transparent länk mellan dator och DAC.
Men den är inte det...
Jag var så besviken, jag ville verkligen att denna skulle få vara min moderna lösning på alla funktioner jag behöver.
Jag kopplar ur denna och besviket får jag maila om ett återköp, för jag kan tyvärr inte ha denna i min anläggning.
Den låter inte dåligt nog att vara en kass produkt, men bara inte bra nog att få vara med i min anläggning där jag har satt ribban på minimal kompromiss.
Dag3:
Jag kan inte ge upp, in ska den igen och testas, vafan jag måste ju ha gjort något knas ...
Men nej, samma resultat hur jag än gör, vad jag än stänger av/sätter på i mjukvaran....
Ja Nej nu får den åka tillbaka så är det bra med det.
Nedslagen, uppgiven och lite ledsen så går jag tillbaka med lådan till Hemköp och lämnar in den för retur.
Övriga upplevelser:
Dirac!
Roligt, kan vara super bra i rum som har sämre förutsättningar, hos mig gjorde den föga nytta <300Hz jämfört med manuella injusteringar.
Det den gjorde skötte den bra vid dessa låga frekvenser.
Vid högre frekvenser så blir ljudet dåligt på alla andra platser än i mitten, så inget för mig.
Men för lyssning ensam så kan det fungera, där så lyckas dirac ge mig upplevelsen av att rummet är mindre hörbart.
Dock på ytterligare bekostnad av självklarhet i ljudbilden, något blir helt enkelt inte "rätt" här.
Mycket mer ingående än så bryr jag mig inte om att testa Dirac.
Jag tror att dirac på multikanal till film skulle kunna vara häftigt
Det var det
Calleberg skrev:Ja, ett SHD test vore mycket uppskattat.
juanth skrev:Calleberg skrev:Ja, ett SHD test vore mycket uppskattat.
Min MiniDSP Flex eight ställer upp på ett test.
eljulio skrev:juanth skrev:Calleberg skrev:Ja, ett SHD test vore mycket uppskattat.
Min MiniDSP Flex eight ställer upp på ett test.
Kul! Är datum bokat?
ChristianAndersson skrev:Kognitiv Bias vore intressant
petersteindl skrev:ChristianAndersson skrev:Kognitiv Bias vore intressant
Är det testpersonerna som skall satisfiera kognitiv bias om apparaterna de testar, eller är det testobjekten/apparaterna som skall ha någon slags inbyggd kognitiv bias?
Nattlorden skrev:Skulle vara roligt om man testade något som Amir topprankar så man enklare kan bedöma hur bra hans metod fungerar....
Possible worlds skrev:Nattlorden skrev:Skulle vara roligt om man testade något som Amir topprankar så man enklare kan bedöma hur bra hans metod fungerar....
Instämmer.
steven33 skrev:Skulle va riktigt intressant om LTS kunde göra en seriöst test av några klass D-steg och då både dyra och lite billigare. Marknaden är ju på väg att domineras av klass D. Tittar man på Hifi klubbens sortiment så har dom 27 stycken olika klass D förstärkare och 18 olika analoga.
jansch skrev:steven33 skrev:Skulle va riktigt intressant om LTS kunde göra en seriöst test av några klass D-steg och då både dyra och lite billigare. Marknaden är ju på väg att domineras av klass D. Tittar man på Hifi klubbens sortiment så har dom 27 stycken olika klass D förstärkare och 18 olika analoga.
Ursäkta att jag är "petig" men klass D är också (oftast) analoga slutsteg.
Det är en myt att switchade slutsteg är digitala bara för att sluttransistorerna arbetar "on/off".
Komparatorn, som anger pulslängd, skapar ett analogt värde som inte bestäms av något digitalt värde/bitdjup. Pulslängden är ett rent analogt värde som kan ha oändliga nivåer, d v s i teorin oändlgt "bitdjup" för jämförelse.
Det är helt enkelt pulsbreddsmodulation vilket var känt långt innan digitaltekniken blev praktiskt användbar.
steven33 skrev:jansch skrev:steven33 skrev:Skulle va riktigt intressant om LTS kunde göra en seriöst test av några klass D-steg och då både dyra och lite billigare. Marknaden är ju på väg att domineras av klass D. Tittar man på Hifi klubbens sortiment så har dom 27 stycken olika klass D förstärkare och 18 olika analoga.
Det är en myt att switchade slutsteg är digitala bara för att sluttransistorerna arbetar "on/off".
Komparatorn, som anger pulslängd, skapar ett analogt värde som inte bestäms av något digitalt värde/bitdjup. Pulslängden är ett rent analogt värde som kan ha oändliga nivåer, d v s i teorin oändlgt "bitdjup" för jämförelse.
Det är helt enkelt pulsbreddsmodulation vilket var känt långt innan digitaltekniken blev praktiskt användbar.
Det är den nomenklaturen hifiklubben använder på sin hemsida om dom olika förstärkarna, digitala och analoga. Därav att jag anammade det ordvalet också.
hifikg skrev:Vem är Amir? Vem är Darko? Behöver jag hålla koll? Nä, tänkte väl det... men kanske kul ändå?
jansch skrev:steven33 skrev:jansch skrev:
Det är den nomenklaturen hifiklubben använder på sin hemsida om dom olika förstärkarna, digitala och analoga. Därav att jag anammade det ordvalet också.
Steven33 - Jo, det är vanligt vanligt att man benämner klass D slutsteg som "digitala". Detta är lite olyckligt då det kan svärta ner digitaltekniken som sådan*.
Det är bättre/korrekt att kalla det för switch:at slutsteg, precis som man säger switch:ad nätdel mm.
* Klass D uppvisar samma tekniska brister som t.ex ett klass AB. D v s analoga signaler som förstärks eller omvandlas till analog pulslängd är aldrig perfekta = det går inte att tillverka ett slutsteg med analog utsignal utan distorsion.
Detta till skillnad från digitala världen, där gäller matematisk exakthet, t.ex talet 65 535 är alltid 65 535 inte 65 535,001 eller något annat. (maxvärdet för 16 bits).
Hoppas du inte tog illa upp att jag kommenterade.....
hifikg skrev:Vem är Amir? Vem är Darko? Behöver jag hålla koll? Nä, tänkte väl det... men kanske kul ändå?
Possible worlds skrev:hifikg skrev:Vem är Amir? Vem är Darko? Behöver jag hålla koll? Nä, tänkte väl det... men kanske kul ändå?
Det här forumet slutar aldrig att förvåna.
Possible worlds skrev:Possible worlds skrev:Nattlorden skrev:Skulle vara roligt om man testade något som Amir topprankar så man enklare kan bedöma hur bra hans metod fungerar....
Instämmer.
Jag upplever att Amir blivit den kanske viktigaste opinionsbildaren i dagens hifivärld. Såklart i konkurrens med Darko. Men de har olika målgrupper. Amir riktar sig till dem som vill ha en korrekt ljudåtergivning, medan Darko vänder sig till dem som vill ha en färgad ljudåtergivning.
Bill50x skrev:Hakar på Harryup här.
Det finns inga ofärgande apparater/högtalare. Alla tillför någon form av dist. Vilken dist man väljer är en smaksak. Men helt utan blir man aldrig.
Jag tror att det är mycket få personer som skulle vilja ha 1:1 dynamik och återgivning hemma, man vill kunna skala ner ljudtrycket till en nivå som är hanterbar. Redan där har man en "dist". Därefter vill man kompensera för det som går förlorat när man sänker nivån (tex via komprimering). Ännu mer dist alltså.
Till slut siktar man mot det som låter bra, eventuellt med en uppmätt rak frekvensgång. Någonstans i rummet.
/ B
petersteindl skrev:Bill50x skrev:Hakar på Harryup här.
Det finns inga ofärgande apparater/högtalare. Alla tillför någon form av dist. Vilken dist man väljer är en smaksak. Men helt utan blir man aldrig.
Jag tror att det är mycket få personer som skulle vilja ha 1:1 dynamik och återgivning hemma, man vill kunna skala ner ljudtrycket till en nivå som är hanterbar. Redan där har man en "dist". Därefter vill man kompensera för det som går förlorat när man sänker nivån (tex via komprimering). Ännu mer dist alltså.
Till slut siktar man mot det som låter bra, eventuellt med en uppmätt rak frekvensgång. Någonstans i rummet.
/ B
Vill bara påpeka att en nivåändring är en linjär ändring och har därmed ingen distorsion enligt gängse matematik. Man kan alltså ändra en sak helt linjärt genom att multiplicera med en konstant k, exempelvis k=1,5 eller 2 eller 3. Då kan ekvationen skrivas som y=kx.
Sedan kan man dela in fenomenet förvrängning/distorsion i olika typer. Exempelvis Harmonisk distorsion eller intermodulationsdistorsion eller geometrisk distorsion. Ljudkod kan vara amplitudmodulerat eller frekvensmodulerat eller bådadera. Det kan vara brusmodulerat och/eller fasbrusmodulerat. Det finns många sätt att tillföra förvrängning, men att multiplicera med en konstant tillför inte någon förvrängning/distorsion.
Man skulle i och för sig kunna införa en sådan företeelse som distorsion och specificera att om ljudtrycksskillnaden ändras mer än 1 nanobel på grund av nivåförändring, så är det att jämställas med extrem och outhärdlig distorsion. Det är upp till var och en att definiera vad som helst enligt ens eget tycke och smak i varje tidsögonblick. Det kan dock bli lite svårhanterligt i längden.
jansch skrev:petersteindl skrev:Bill50x skrev:Hakar på Harryup här.
/ B
Vill bara påpeka att en nivåändring är en linjär ändring och har därmed ingen distorsion enligt gängse matematik. Man kan alltså ändra en sak helt linjärt genom att multiplicera med en konstant k, exempelvis k=1,5 eller 2 eller 3. Då kan ekvationen skrivas som y=kx.
Sedan kan man dela in fenomenet förvrängning/distorsion i olika typer. Exempelvis Harmonisk distorsion eller intermodulationsdistorsion eller geometrisk distorsion. Ljudkod kan vara amplitudmodulerat eller frekvensmodulerat eller bådadera. Det kan vara brusmodulerat och/eller fasbrusmodulerat. Det finns många sätt att tillföra förvrängning, men att multiplicera med en konstant tillför inte någon förvrängning/distorsion.
Man skulle i och för sig kunna införa en sådan företeelse som distorsion och specificera att om ljudtrycksskillnaden ändras mer än 1 nanobel på grund av nivåförändring, så är det att jämställas med extrem och outhärdlig distorsion. Det är upp till var och en att definiera vad som helst enligt ens eget tycke och smak i varje tidsögonblick. Det kan dock bli lite svårhanterligt i längden.
Jag tycker Bill50x kommentar är intressant då det sällan diskuteras.
Som du skriver Peter definieras inte t.ex SPL-sänkning/ökning (förstärkning som förändras över hela frekvensregistret) som distorsion.
Vad vi dock vet är att hörseln uppfattar linjär distorsion som i praktiken uppstår p g a de vedertagna "phonkurvorna" (ISO 226:2003)
Noterar också att Bill50x skriver "dist", antagligen för att markera att det inte är dist ur ett strikt perspektiv.
Wiki skrev:Phon-kurvorna illustrerar örats känslighet i olika frekvenser vid olika ljudtrycksnivåer och bekräftar att vår hörsel inte har linjär frekvensrespons.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 34 gäster