dewpo skrev:Jag lät AI analysera USB Audio 2.0 specifikationerna och fick följande svar angående bit-perfektion

Fast jag vet ej om det gjorde mig klokare
-------------------------------------------------------------
Den angivna texten säger inte uttryckligen om USB-ljud 2.0 erbjuder bit-perfekt överföring. Dokumentets huvudfokus ligger på att definiera enhetsklassen och dess funktioner, inklusive hantering av olika ljudformat, kontroller och synkronisering. Även om den beskriver hanteringen av digitala ljudströmmar och vikten av att bibehålla ljudkvalitet, garanterar den inte uttryckligen bit-perfekt överföring i alla scenarier.
Specifikationen tillhandahåller dock mekanismer som kan möjliggöra bit-perfekt överföring under vissa förutsättningar. Till exempel tillåter den användning av okomprimerade PCM-ljudformat, som i sig bevarar de ursprungliga ljuddata utan förlust. Dessutom stöder den förlustfria komprimeringsformat som WMA Lossless, vilket säkerställer att det avkodade ljudet är identiskt med originalet.
Specifikationen betonar också vikten av synkronisering och tillhandahåller mekanismer för att minimera jitter och bibehålla fasrelationer mellan ljudkanaler, vilket är avgörande för att bevara ljudkvaliteten.
Därför, även om USB-ljud 2.0 inte uttryckligen garanterar bit-perfekt överföring i alla fall, ger det de nödvändiga verktygen och funktionerna för att uppnå det när man använder lämpliga ljudformat och konfigurationer. Den faktiska implementeringen och huruvida bit-perfekt överföring uppnås kan bero på specifika enhetsimplementeringar och de valda ljudformaten och inställningarna.
Som jag skrev tidigare, USB Audio använder inte felrättning då överföringen är av typ isokron överföring.
Jitterproblemet är ofta överdrivet men också missförstått.
Det kan finnas jitter i både seriell och parallell överföring. Men man konverterar från seriell bitöverföring, i form av USB, till parallell hantering i samband/inför D/A omvandling där 16bits skall staplas upp parallellt. innan dess skall också synkbits, mm rensas bort.
Dålig liknelse:
Om man tänker sig en busshållplats där alla bussar tar 16 personer. Det är då ointressant när resenärerna (alla resenärer heter Bits!) ställer sig i busskön eller när dom stiger på bussen innan den avgår. Det viktiga är att bussen avgår i tid till hållplatsen som heter DAomvandlingtorget....... ...det blir många bussar....44100 st/sekund.
Har man separat klocka i Dac:en är alltså kopplingen mellan seriell och parallell hantering väldigt "lös"/obefintlig.
Vad som dock kan hända är t.ex följande:
Dac:en matas av en intern power supply som förser den seriella USBporten/steget, mm med ström. Samma power supply matar även klockan som taktar ut analoga signalen från själva DAomvandlingen.
"Sviktar" nu matningsspänningen p g a den seriella delens belastning kan klockan störas. Klockan består ju av en kristall som avger en sinusvåg/frekvens som exvis triggar en schmitt-trigger för att få en defierad puls/fyrkantvåg. Varerar spänningen kommer triggnivån att ändras, tex trigga lite längre upp på sinusen.
Bara ett exempel på ogenomtänkt design......