BBC-dipp varför?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

BBC-dipp varför?

Inläggav skrutten » 2006-04-30 23:45

Vad är orsaken till den så kallade BBC-dippen?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-30 23:49

Ja, hur var det... Var det så att man försökte få en rak tonkurva för en fantombild mitt emellan högtalarna? Högtalarna står ju lite åt sidan och då gör huvudets skuggverkan att tonkurvan ändras en aning. Man har alltså två högtalare som står åt sidan men tillsammans ska de låta som om ljudet kom framifrån, och då behöver tonkurvan justeras lite, var det tänkt. Nu blev det visst inte rätt ändå, har jag hört.

Undrar om jag kommer ihåg rätt överhuvudtaget...?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-30 23:53

Svante skrev:Undrar om jag kommer ihåg rätt överhuvudtaget...?

Du är helt ute och cyklar snälla avslöja inte hemligheten med mitt tävlingsbidrag
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2006-05-01 00:30

hade det inte att göra med en resonans i hörselgången som drogs igång lätt ur den vinkel högtalare står?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-01 00:47

nolimitsoya skrev:hade det inte att göra med en resonans i hörselgången som drogs igång lätt ur den vinkel högtalare står?

Nja, excitationen av resonansen är tämligen styrd av trycket precis utanför hörselgångens öppning. Eftersom öppningen är såpass liten har den ingen egen riktverkan inom det hörbara området. Däremot blir trycket utanför öppningen olika beroende på huvudets skuggverkan och diffraktionen runt huvudet. Det är alltså huvudet som ger tonkurveändringen, inte det som finns inuti örat eller hörselgången, det är tämligen riktningsoberoende (och därmed någorlunda rent tryckkänsligt)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-05-01 11:21

Två skott från höften..

1-Ofta delas vid 3k och offa axis kurvan tar ett skutt upp i nivå där diskanten kliver in. Detta leder till för ljust ljud som kompenseras med BBC dippen.

2-En typisk högtalare har rätt mycket dist som naturligtvis ökar vid högre volym. Örat är som mest känsligast för området runt 3k och genom en dipp så sänks den totala mängd energi som når örat vid detta område = lyssningsvänligare ljud a la loudness.

/Peter

Keba

Inläggav Keba » 2006-05-01 20:37

Jag har för mig att jag läst ett inlägg här på forat av IÖ där han sågar BBC-dipp eftersom den inte tar hänsyn till att hörseln skiljer på direktljud av reflekterat ljud. (Kan inte hitta det nu så jag kanske minns fel) Kan det ha med det att göra?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-05 13:30

Nej jag sågar inte BBC-dippen. Däremot har jag ett lite annat synsätt på högtalarlyssning än BBC, så jag använder själv inte BBC-dippen när jag dimensionerar högtalare#.

Kan ju börja med att redogöra för vad BBC-dippen är för något.

BBC-dippen är baserad på sturier som gjorts på hur ljud som strålar in mot huvudet från alla tänkbara riktningar, relaterar till det ljud som kommer från högtalare. Studerar man detta så finner man att ljude som kommer från högtalarna är mycket kraftigare i registret runt 3 kHz, än det som strålar in mot huvudet från randominklar.

BBC har då resonerat som följer: Vid lyssning i ett normalt konserthus befinnar man sig som lyssnare LÅNGT bortom rumsradien (=efterklangsradien) från alla avlyssnade instrument, och det betyder att man nås i huvudsak av "gamla ljud", och eftersom dessa dominerar så starkt (dr Amar Boose fann att runt 9/10 av det ljud vi hör live är reflekterat) så är det dessa som bestämmer klangupplevelsen. Medicinen blir då: Justera tonkurvan från högtalarna så att den motsvarar den som uppstår vid randominstrålning!

Varför använder nu inte jag denna korrektion? Jo, det beror på att det är min uppfattning att tvåkanals-stereofonisk musikåtergivning inte går ut på att representera alla infallsviklar, utan bara att representera ljudbilden. Övriga infallsvinklar kommer att omhändertagas av lyssningsrummet. :P

Men mitt synsätt blir det självklart att klangkorrigera högtalarna för stereosystemfelen endast inom ljudbilden*. Den jättelika BBC-dippen (-3-6 dB?, minns inte riktigt :oops: ) ersätts då av en korrektion som håller sig inom +/- 0,8 dB. Därtill kan det vara aktuellt att addera några ytterligare småkorrektioner för att erhålla en så klangligt neutral/ackurat klangtergivning som möjligt, men det är en annan historia.

Vh, iö

- - - - - -

*Läs ett 60 grader brett och 40 grader högt ljudfält, om man räknar in den stereoöverbredd som typiskt kan åstadkommas.

#Det kan tillläggas (tre l) att BBC-dippen är som mest rationell om man har ett helt döddämpat lyssningsrum och har en utpräglad hotspot-lyssning (huvudet fast i ett städ), och därtill bara brukar inspelningar som har ett rikligt motfasinnehåll - avsett att expandera ljudbilden långt utanför högtalarna.

Min vision med tvåkanalsstereomusikåtergivning är en annan - nämligen att skapa ett hål in till inspelningsvärlden. Då passar helt enkelt inte BBC-dippen, eftersom den ger en död och tråkig klang för det ljud som ju skall verka som om det flödad oangripet från musikerna till lyssnaren genom ljudbildsöppningen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-05 21:56

Jag hittade detta svar på min egen fråga för ett bra tag sen.
http://www.harbeth.co.uk/faq/index.php#13
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-06 03:56

Ok.

Jag rekommenderar dock mitt svar framför det som du hänvisar till.

Den senare beskrivningen inte bara saknar själva grunden till vad BBC-
dippen är, och hur den motiveras/har tagits fram, utan den förklaring
som Harbeth ger stämmer heller inte överens med den rapport från
BBC, gällande just nämnd BBC-dipp, som jag har i min ägo. :wink:

Det är nog snarare på det vis som jag beskrev det. Man kan nog, i
varje fall lite försiktigt, ifrågasätta det som står på Harbeths hemsida.

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-03-06 08:01

Hur visas det i den omtalade BBC-rapporten att syftet med den så kallade BBC-dippen inte var att justera specifika högtalares egenskaper för att erhålla vissa psykoakustiska egenskaper?
Är det någon som vet vad den omtalade BBC-rapporten heter så att man kan bilda sig en egen uppfattning?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-06 15:42

Är det någon som vet vad den omtalade BBC-rapporten heter så att man kan bilda sig en egen uppfattning?

jag är helt nöjd med ingvars förklaring och om jag inte missminner mig står det att läsa om detta i en gammal rot
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-07 02:33

patrikf skrev:Hur visas det i den omtalade BBC-rapporten att syftet med den så kallade BBC-dippen inte var att justera specifika högtalares egenskaper för att erhålla vissa psykoakustiska egenskaper?

Que?

Vem har påstått att inget sådan syfte förelegat?

Jag har den. Kan inte minnas att den heter något speciellt dock. Har för mig att den har gröna pärmar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-03-07 09:14

om man letar så kan man kanske finna pappret på bbc research http://www.bbc.co.uk/rd/index.shtml
om inte så finns det mycket annat kul att läsa
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-07 16:36

celef skrev:om man letar så kan man kanske finna pappret på bbc research http://www.bbc.co.uk/rd/index.shtml
om inte så finns det mycket annat kul att läsa

Vilken källa! Kolla innehållsförteckningen: BBC Report 1960-1996. Jag klickade på några stycken och alla jag provade fanns inskannade.

Kolla till exempel The design of the miniature monitoring loudspeaker Type LS3/5A.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-07 17:22

Hehe, det är en njutning att läsa de där gamla rapporterna! :)
BBC 1963-01 skrev:THE INFLUENCE OF LOUDSPEAKER DIRECTIVITY AND ORIENTATION ON THE EFFECTIVE AUDIENCE AREA IN TWO-CHANNEL STEREOPHONIC REPRODUCTION

Two-channel stereophony, as provided by gramophone records and latterly by broadcasting, is at a disadvantage compared with multichannel stereophony, such as is possible in the cinema, in that the full intended effect is apparent only to observers located within a restricted area in front of the loudspeakers.

Och så finns det de som säger att Public Service är värdelöst. 8)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-07 17:35

Almen skrev:Hehe, det är en njutning att läsa de där gamla rapporterna! :)
BBC 1963-01 skrev:THE INFLUENCE OF LOUDSPEAKER DIRECTIVITY AND ORIENTATION ON THE EFFECTIVE AUDIENCE AREA IN TWO-CHANNEL STEREOPHONIC REPRODUCTION

Two-channel stereophony, as provided by gramophone records and latterly by broadcasting, is at a disadvantage compared with multichannel stereophony, such as is possible in the cinema, in that the full intended effect is apparent only to observers located within a restricted area in front of the loudspeakers.

Och så finns det de som säger att Public Service är värdelöst. 8)

"Two-channel stereophony", det är ju så till och med Ingvar skulle nicka uppskattande...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-08 11:11

Jo, men än vackrare konstruktion tycker jag "TWO-CHANNEL STEREOPHONIC REPRODUCTION" är.

Vet inte varför jag är så svag för ordet "stereophonic"...?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-03-08 13:53

"stereophony" krävs lite träning/tillvänjning för att uttala rätt... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-08 14:19

Jo, det kan vara att jag gillar bättre att lägga betoningen på andra o:et.

Stereophonic Reproduction

Ohhh... :oops: :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-03-08 20:31

"It is important to recognize the difference between a stereophonic system and a binaural system. The former system uses loudspeakers but requires an infinite number of channels for perfect reproduction. The latter requires only two channels for perfect reproduction but involves the use of a pair of head receivers [drivers] held tightly to the ears for each listener. All listeners with such a system can be given the illusion of sitting in the best seat in the concert hall. ...Harvey Fletcher in the SMPTE Journal Vol. 61, September 1953."
Bikinitider

Återgå till Teknikforum