Moderator: Redaktörer
jansch skrev:xmag skrev:Bill50x skrev:Nä, jord kan ha olika potential beroende på kretsarna runtomkring. Har man flera jordplan, tex, kan påverkan på det ena jordplanet skapa obalans på det andra om det finns en resistans/komponent mellan dem. Jag är väldigt mycket ute på tunn is här, mina kunskaper kring detta är lika tunna som isen
Men när jag jobbade ihop med "Mr Bluetooth" på Semko så var en ståndpunkt just att skilda jordplan/områden kunde kunde ställa till problem. I mitt fall ur synvinkeln med ESD men jag kan tänka mig att det även spelar roll i andra fall.
/ B
Att det finns olika jordplan vet jag. Har sett att man jordat två olika plan med motstånd på typ 100ohm osv. Frågan är om det är aktuellt här. Skall kolla närmare på det.
Nä, glöm det i detta sammanhang
Men! Alla ledningsbanor/ledningar har impedans (motstånd, kapacitans, induktans). En teoretisk perfekt jord finns inte, det handlar bara om att impedansen är tillräckligt låg för att inte påverka signalkvaliteten eller i värsta fall stabilitet.
Med moderna kretsar och bl.a hög råförstärkning och samtidigt ha t.ex fasstabilitet kan det bli "kinkigt" även med ganska korta ledningsbanor. Och inte bara jordledningar....
Har för mej att vi "pratat" om det tidigare.....
jansch skrev:xmag skrev:Nu har jag mätt riktigt noggrant och så här ser det ut nu:
- Kod: Markera allt
Ohm Watt Volt Ampere Åtgärd THD % vid 1kHz
------------------------------------------------------------------------------------------
4 0,1 0,63 0,16 0,045
4 1,0 2,00 1,00 0,042
4 5,0 4,47 1,12 0,043
4 10,0 6,33 1,58 0,047
4 20,0 8,95 2,24 0,058
4 25,0 10,00 2,50 0,063
4 27,6 10,51 2,63 0,087 Som högst 0,2. MAX praktisk effekt (under ca 0,2% THD).
8 42,2 13,00 3,25 21,200 MAX TOTAL EFFEKT
8 0,1 0,89 0,11 0,019 BLÄDDRA NER med rullisten VVV
8 1,0 2,83 0,35 0,021
8 5,0 6,33 0,79 0,022
8 10,0 8,95 1,12 0,025
8 20,0 12,65 1,58 0,031
8 23,9 14,15 1,94 0,143 Som högst 0,27. MAX praktisk effekt (under ca 0,2% THD).
8 68,2 16,52 4,13 13,600 MAX TOTAL EFFEKT
[b][color=#0000FF]Hela 68 Watt vid 8 ohm kan man skryta med (men får inte nämna disten!).[/b][/color]
Annars ger förstärkaren 27 och 24 Watt vid 4 och 8 ohm under ca 0,2% THD.
Mätning sker oftast under 5 Watt och då ligger THD på under 0,04%.
Jag lägger ut kurvorna på mina mätningar snart.
Tabellen ovan kommer jag att fylla med fler mätningar efterhand som jag modifierar slutsteget. Det handlar mest om komponent jordning (exempel viewtopic.php?f=3&t=73512&p=2324116#p2324006 ) och jordning i allmänhet.
Viktigaste noteringen så här långt är att denna krets måste kylas ordentligt!
Normal ska du inte mäta effekt med högre dist än 1%. det är inte meningsfullt då du överstyr förstärkaren och kan under överstyrning nå dubbla effekten genom att fyrkantvåg bildas. I praktiken oanvändbar effekt
peterh skrev:Intressant tråd. Det kan resultera i bra kretskort att dela med sig till andra användare.
Kan kretskortet anpassas till "current feedback" ? Något som jag försökte labba med för ett par år sedan men fick avbryta då jag råkade elda upp kretsarna.
Ohm Watt Volt Ampere THD % vid 1kHz
------------------------------------------------------------------------------------------
8 0,1 0,89 0,11 0,019 Flyttat Kondensatorjord till nollan= 0,018 Sänkt dist med 0,001
8 1,0 2,83 0,35 0,021 Flyttat Kondensatorjord till nollan= 0,020 Sänkt dist med 0,001
8 5,0 6,33 0,79 0,022 Flyttat Kondensatorjord till nollan= 0,022 Samma dist
8 10,0 8,95 1,12 0,025 Flyttat Kondensatorjord till nollan= 0,025 Samma dist
8 20,0 12,65 1,58 0,031 Flyttat Kondensatorjord till nollan= 0,036 Höjd dist med 0,005
8 23,9 14,15 1,94 0,143 Flyttat Kondensatorjord till nollan= 0,151 Höjd dist med 0,08
xmag skrev:Jag filade av jordbanor för att få en jord till ingången, en till ström och en till utgången. Sedan drog jag dem till centraljorden.
- Det gick inte alls!
- Jag flyttade utgångens jord till nollan, det blev bra men inte bättre eller sämre än gemensam jord till centraljorden.
Jag står alltså fast vid den senaste designen med gemensam jord från kretskortet till centraljorden.
Neuhausen skrev:xmag skrev:Jag filade av jordbanor för att få en jord till ingången, en till ström och en till utgången. Sedan drog jag dem till centraljorden.
- Det gick inte alls!
- Jag flyttade utgångens jord till nollan, det blev bra men inte bättre eller sämre än gemensam jord till centraljorden.
Jag står alltså fast vid den senaste designen med gemensam jord från kretskortet till centraljorden.
Jag är inte förvånad, bara hur man kopplar ihop jordkablarna kan bli ett problem. Men så är min erfarenhet mest från höga pulsade strömmar i kraftjorden.
När jag tittat på scheman för ljudanläggningar så är det ibland jordat så konstigt att jag inte förstår att det kan fungera. Men jag tänker att det finns någon anledning när tex signaljorden kopplas till chassijord i en förstärkare.
xmag skrev:Fräste ut det nyritade kortet:
För att få lite bredare banor körde jag V-fräsen två gånger med 0,2mm mellan körningarna. Det blev inte bra. När bredare banor skall köras är det bättre med det cylinderfrässtycket, den skapar rätt bredd med första körningen. Får testa det i morgon. Får först ändra lite på kretskortet, ser lite problem som måste rättas till.
RogerGustavsson skrev:xmag skrev:Fräste ut det nyritade kortet:
För att få lite bredare banor körde jag V-fräsen två gånger med 0,2mm mellan körningarna. Det blev inte bra. När bredare banor skall köras är det bättre med det cylinderfrässtycket, den skapar rätt bredd med första körningen. Får testa det i morgon. Får först ändra lite på kretskortet, ser lite problem som måste rättas till.
Borde det inte vara lite mera utrymme mellan ledarbanorna?
xmag skrev:Jag satte på en större kylfläns på det nya kortet:
Förankrade IC'n bättre mot kylflänsen och kyler också framsidan. Resultatet är att den går riktigt svalt nu. Som man ser i bilden har jag satt tillbaka plastduken mellan IC'n och kylflänsen. Orsaken är en riktigt dålig sak med LM1875, den har minusström kopplat till kylflänsen. För att inte riskera kortslutning måste kylflänsen isoleras elektriskt mot IC'n, det är vad plastduken och en plastbricka runt skruven gör:
peterh skrev:Intressant tråd. Det kan resultera i bra kretskort att dela med sig till andra användare.
Kan kretskortet anpassas till "current feedback" ? Något som jag försökte labba med för ett par år sedan men fick avbryta då jag råkade elda upp kretsarna.
rikkitikkitavi skrev:xmag skrev:Jag satte på en större kylfläns på det nya kortet:
Förankrade IC'n bättre mot kylflänsen och kyler också framsidan. Resultatet är att den går riktigt svalt nu. Som man ser i bilden har jag satt tillbaka plastduken mellan IC'n och kylflänsen. Orsaken är en riktigt dålig sak med LM1875, den har minusström kopplat till kylflänsen. För att inte riskera kortslutning måste kylflänsen isoleras elektriskt mot IC'n, det är vad plastduken och en plastbricka runt skruven gör:
Ser mer ut som du satte kortet på en större kylfläns
Vilka dimensioner har kortet?
rikkitikkitavi skrev:RogerGustavsson skrev:xmag skrev:Fräste ut det nyritade kortet:
Varför? Risken finns att det blir spånbryggning vid fräsning men elektriskt räcker det med bråkdelar av en millimeter på ett rent kort. Smuts kan orsaka konduktion vilket kan påverka ex. återkopplingsslingor.
Jag har gjort liknande kort som detta med att måla med tusch och "handdremla" bort kopplarlaminat. Det var... utmanande. Kudos åt Xmag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster