https://www.thomann.de/se/t-amp_ta2400. ... BsQAvD_BwE
Jag valde det ursprungligt för att det var en enkel lösning: tillräckligt med effekt, billigt pris, bra mätvärde etc: 2x 760 W @ 8 Ohm för ca 4000kr.
Men, biorummet har ganska mycket elektronik som står och värmer upp och jag skulle gärna vilja få ner både värmeutvecklingen men också fläktljud. T.amp ovanför har två fläktar som original låter rejält mycket men de är ersatta av två Noctuafläktar som förvisso är tystare men inte helt tysta.
Min fundering är ett lämpligt två kanals klass-d slutsteg, men, med hur mycket effekt?
Det som drivs är 8 stycken accoustic elegance IB 15" fördelat på två stycken IB-manifolder som använder vinden som "baslåda". Jag vill kunna se film på referensnivå (och gärna plus 2-3db) däröver utan att få slut på varken slaglängd eller effekt och det är lite här jag fastnar. Om jag väljer ett "lagom" slutsteg på 2*300W så tangerar exkursionskurvan Xmech (25mm):

SPL-kurvan visar då att jag är begränsad till 122db över ca 30hz. Jämfört med köra in Pe=500W så tappar jag nästan 10db i det effektbegränsade registret över ca 30hz.

Så, hur väljer jag storlek på slutsteget? Jag ser mestadels film. Vad säger forumets kollektiva kunskap?