OA51.N MkII

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Kermit116

Re: OA51.N MkII

Inläggav Kermit116 » 2024-11-30 21:00

Bara så jag förstår:

1
Med Bliesma T25 så behöver man inte karva i lådorna?
2
Om man nu ändå är ute på en slipery-sloop, vad säger sakkunskapen om Bliesma T25B istället för T25A (Hos finnarna skiljer det idag "endast" 140euro per element.)?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-11-30 21:18

Kermit116 skrev:Bara så jag förstår:

1
Med Bliesma T25 så behöver man inte karva i lådorna?
2
Om man nu ändå är ute på en slipery-sloop, vad säger sakkunskapen om Bliesma T25B istället för T25A (Hos finnarna skiljer det idag "endast" 140euro per element.)?

1. Man behöver inte karva nåt i lådor.... Jag har gjort adapterplatta med samma mått som originaldiskant som använder original skruvhål etc.

2 T25B är ännu bättre i denna applikation.
(Mattias som var med och utvecklade OA51.N har den tillsammans med dubbla Purifi, dock i "vanliga" lådor....)
Den låter fantastiskt bra och spridning etc. passar ännu bättre än T25A till OA51.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-12-01 13:10

MagnusÖstberg skrev:Samla ihop ett gäng som vill ha, så ordnar jag köp direkt från Bliesma.

Magnus,
Du har PM.
/Frog

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-01 19:58

Kermit116 skrev:
avr7000 skrev:Julpyssel i Carlssonfabriken

Så vackert så man vill gråta!

Jag gråter.... :cry: Jag är kanske det "största Carlsson fan:et" som finns,men som inte äger några Carlsson. Men jag hoppas och tror att längre fram i livet så ska möjligheten till ett köp av OA51.N komma då det "är högtalaren för mig", så får du för många par 51.N på ""lagret"" avr7000, så lägg undan ett par så köper jag någon gång. :)
Ps. Gärna Svarta. :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2024-12-01 20:19

avr7000 skrev:Status är att vi har satt ihop ett par, Magnus har lyssnat en del.
Vi skall låna hem OA51.N och basstativ till dessa (OA51.N stativ).
Göra lite seriösa lyssningstester hos Magnus och hos mig...

Stackarn som lånar ut dem får låna ett par OA51.LE2 :mrgreen:

Filter skall inte behövas ändras nåt är det tänkt (vi tar hand om det med ett par motstånd som t o m kan monteras på diskantens baksida.... Drop in replacement.
Dock är det så att det filter (OA51.N) som vi har till dem nu är av enkel sort och jag skall nog leta upp lite "finkomponenter" till jämförrelsen.

Stefan

Innebär det här att projektet är i hamn? Nu kanske jag ger mig in i något som jag inte vet vad det slutar med, men jag skulle kunna ta på mig att administrera en gruppbeställning.
Har jag förstått det rätt om följande behövs:
- Två st Bliesma T25A (alternativt T25B, om den inte kräver någon annan anpassning av filtret).
- Två st adapterbrickor från avr7000.
- Filtbit till adapterbrickan?
- Två st motstånd till filtret.
- Något mer?
Om @avr7000 bekräftar ovanstående, kan vi göra på följande sätt:
Alla som vill göra en beställning - skicka ett PM till mig eller notera här senast nästa söndag (8/12). Ange om ni vill ha T25A eller T25B. Prisuppgifter kan vi förhoppningvis få fram inom kort. Därefter sammanställer jag och ordnar en gruppbeställning.
MagnusÖstberg skrev:Samla ihop ett gäng som vill ha, så ordnar jag köp direkt från Bliesma.

@MagnusÖstberg - vi får höras av. Vet du vad priserna skulle bli för ett par T25A eller T25B vid leverans direkt från Bliesma?
OA-52.P, OA-51.N, OA-58.Satori och en helt hemmagjord variant av Larsen 6 SC.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-01 20:30

distad skrev:
Kermit116 skrev:
avr7000 skrev:Julpyssel i Carlssonfabriken

Så vackert så man vill gråta!

Jag gråter.... :cry: Jag är kanske det "största Carlsson fan:et" som finns,men som inte äger några Carlsson. Men jag hoppas och tror att längre fram i livet så ska möjligheten till ett köp av OA51.N komma då det "är högtalaren för mig", så får du för många par 51.N på ""lagret"" avr7000, så lägg undan ett par så köper jag någon gång. :)
Ps. Gärna Svarta. :D
Sedan om det dyker upp ett par MkII hos någon i Stockholm så skulle det vara kul att få provlyssna.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-12-01 22:17

steglund skrev:
avr7000 skrev:Status är att vi har satt ihop ett par, Magnus har lyssnat en del.

Filter skall inte behövas ändras nåt är det tänkt (vi tar hand om det med ett par motstånd som t o m kan monteras på diskantens baksida.... Drop in replacement.
Dock är det så att det filter (OA51.N) som vi har till dem nu är av enkel sort och jag skall nog leta upp lite "finkomponenter" till jämförrelsen.

Stefan

Innebär det här att projektet är i hamn? Nu kanske jag ger mig in i något som jag inte vet vad det slutar med, men jag skulle kunna ta på mig att administrera en gruppbeställning.
- Två st Bliesma T25A (alternativt T25B, om den inte kräver någon annan anpassning av filtret).
- Något mer?
Alla som vill göra en beställning - skicka ett PM till mig eller notera här senast nästa söndag (8/12). Ange om ni vill ha T25A eller T25B. Prisuppgifter kan vi förhoppningvis få fram inom kort. Därefter sammanställer jag och ordnar en gruppbeställning.

@MagnusÖstberg - vi får höras av. Vet du vad priserna skulle bli för ett par T25A eller T25B vid leverans direkt från Bliesma?

Det är väl i stort sett i hamn.... det låter fantastiskt bra men jag skulle vilja göra några snabba mätningar innan jag säger Go...

Det är viktigt för mig om vi kan verkligen göra en drop in replacement där man t o m skulle kunna montera motstånden bak på diskantelement så att det sitter två kabelstumpar med 2.8 mm flatstiftshanar så att man bara skruvar ur adapterplatta med OA51.N diskant och skruvar i den nya plattan med T25.

Om designen vi har nu håller hela vägen genom en mätning med så är det;
2 st T25A diskanter.
(eller 2 st T25B diskanter med en liten justering av motstånden)
Två adapterplattor i rostfritt
4 st motstånd
Filt för att täcka frontplatta runt den lilla diskanten (vi har använt två lager 3 mm filt som vi fått från Rauna)
Lite korta kopplingstrådar/kablar och 4 flatstift 2.8 mm och 4 st flatstiftshylsor 2.8 mm.

Just nu använder vi inte "mellanbiten i plast" men jag skall titta på hur man skall karva i den i så fall om man vill använda den.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-12-01 23:07

steglund skrev:

Stefan

- Något mer?

Steglund,
Du har PM.
/Frog

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-12-02 00:10

Jag kommer att beställa hem diskantplattor.
3 mm rostfritt. (styvt och omagnetiskt)
Jag beställer även en mallplåt i 1 mm stålplåt för att skära ut filten.

Köper man plåtar får man således diskantplåtar med gängade hål för M4 för element och försänkta hål för montering i låda (originalhål).
Dessutom en extra 1 mm stålplåt som är skärmall för filten.

Jag vet ej pris på detta just nu.

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2024-12-02 01:07

avr7000 skrev:Det är väl i stort sett i hamn.... det låter fantastiskt bra men jag skulle vilja göra några snabba mätningar innan jag säger Go...

OK. Vi avvaktar därmed lite tills avr7000 säger"Go!". Får se om det blir innan söndagen den 8/12, annars skjuter vi på det datumet.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2024-12-02 09:35

Jag har klonlådor OA51.LE2 som togs fram 2011(?) som sedan gjordes om till N. Behövs adapterplattan även i detta fall?
//Staffan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-12-02 10:53

Kanske... beror på när samt kostnad... men intresseanmälan, typ.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-12-02 12:04

radelius skrev:Jag har klonlådor OA51.LE2 som togs fram 2011(?) som sedan gjordes om till N. Behövs adapterplattan även i detta fall?
//Staffan

Japp.... elementet är så litet att det ramlar in i hålet i lådan annars.... 68 mm.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-12-02 19:41

Innan man springer iväg....

Skillnaden är tydlig även om man inte spelar starkt.... spelar man starkt är det stor skillnad, man kan spela 6 dB starkare innan det når en nivå där det låter ansträngt.
Detta med att spela starkt kräver ju också relativt potent förstärkeri så att inte begränsningen ligger där.

(detta är ett bra test då det är svårt att skatt förbättringen om man inte som vi har alla varianter side by side för jämförelse... Välj ut 5 "svåra" låtar och höj volymen med OA51.N tills dess att det börjar låta ansträngt och "skränigt".
Notera volyminställningen när detta händer på respektive låt.
Spela dem igen efter uppgradering och du kommer att märka (om som sagt inte förstärkaren lämnar in först) att du kan spela typ 6 dB starkare innan detta händer. och vid den nivå det tidigare lät "illa" låter det nu bra)
Utöver detta låter högtalarna med de nya diskanterna mer "på riktigt" och mindre högtalare...

Har man sina OA51.N dåligt uppställda som "bakgrundsmusik" är det ju inte nödvändigt att uppgradera.
Lyssnar man seriöst på sina OA51.N och njuter av dem kommer det helt klart att vara värt det!

Jag vill också poängtera att jag inte har något ekonomiskt intresse i detta!
OA51.N projektet tjänade jag inte en krona på, -"förlorade" istället 20000 kr (mässa, komponenter etc.) + all arbetstid.
500 kr per högtalarpar gick till Cancerfonden i Anders namn.

Jag har "lämnat" OA51.N bakom mig och äger inga och har gått vidare med OA51.P

Att jag pillar med detta är bara ingenjörsmässig nyfikenhet och jag kommer inte att kunna tjäna några pengar på denna uppgradering heller.

Priset beräknat på t ex Finnars rabatterade pris på T25A kommer väl att bli nästan 5000 kr.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-12-02 23:47

Nattlorden skrev:

Kanske... beror på när samt kostnad... men intresseanmälan, typ.

Mig behöver du inte svara, jag håller inte i det hela. Jag kan stämma av prisbild efter att vi har en volym. Löser inte enstaka beställningar eller ordnar något ad hoc.

Jag har administrerat klart mina gruppköp i livet :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2024-12-03 09:39

Klart intresserad. Har lyssnat hemma hos Juanth för ett par år sedan men men var inte helt övertygad då man drog på lite med 52.N. Lyssnade på 51.P i mässmiljö och de var helt underbara i diskanten!
Bara svårt att bestämma sig för om A eller B- varianten blir bäst. När man läser test ser det ut som om aluminium domen sprider lite bättre off-axis men att B är bättre på allt annat. Mina öron är 65 år gamla....

Ni som provat IRL:
Har ni provlyssna med de olika diskanterna - intryck?
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-12-03 10:00

MagnusÖstberg skrev:Mig behöver du inte svara, jag håller inte i det hela. Jag kan stämma av prisbild efter att vi har en volym. Löser inte enstaka beställningar eller ordnar något ad hoc.

Jag har administrerat klart mina gruppköp i livet :D

Tänkte att eftersom alla innan också svarat på din post så blev det lättare för den som bestämmer sig för att administrera att hitta intressenter.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
wicke

Inläggav wicke » 2024-12-03 10:52

Vore intressant att veta vad enbart diskanterna skulle kosta vid ett gruppköp ifall man ville tillverka adapterplattan själv.
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-12-03 21:03

oa51 skrev:Klart intresserad. Har lyssnat hemma hos Juanth för ett par år sedan men men var inte helt övertygad då man drog på lite med 52.N. Lyssnade på 51.P i mässmiljö och de var helt underbara i diskanten!
Bara svårt att bestämma sig för om A eller B- varianten blir bäst. När man läser test ser det ut som om aluminium domen sprider lite bättre off-axis men att B är bättre på allt annat. Mina öron är 65 år gamla....

Ni som provat IRL:

Bara så vi är på samma bana här....
Det vi talar om här är T25A (eller ev.T25B) de mäter väldigt lika.

Det du lyssnade på, på mässan var T34A.

T34A sprider jättebra och T34B sprider lite mindre bra.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2024-12-04 00:35

Ja, det vet jag, liksom att "P" har helt andra basar med en annan prislapp. Min tanke var om T25B var såpass mycket bättre att prisskillnaden var motiverad om man ändå ska uppgradera.
Läser man följande test https://hificompass.com/en/reviews/bliesma-t25a-6-t25b-6-t25d-6-t25s-6 så kan man få intrycket att beryllium varianten låter bättre (man talar om special flatness vilket oroar mig i en Carlsson högtalare)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-12-04 00:43

avr7000 skrev:
oa51 skrev:Klart intresserad. Har lyssnat hemma hos Juanth för ett par år sedan men men var inte helt övertygad då man drog på lite med 52.N. Lyssnade på 51.P i mässmiljö och de var helt underbara i diskanten!

Ni som provat IRL:

Vad jag förstår så sprider T25A bättre än T25B, bör man av den anledningen föredra T25A framför T25B?

Det som lockar m T25B är annars den något högre känsligheten än T25A.

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2024-12-04 01:36

wicke skrev:Vore intressant att veta vad enbart diskanterna skulle kosta vid ett gruppköp ifall man ville tillverka adapterplattan själv.

Tyvärr kan vi inte få något pris förrän vi vet hur många som vill beställa. Det är det besked jag har fått.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-12-04 09:00

Kermit116 skrev:
avr7000 skrev:

Ni som provat IRL:

Vad jag förstår så sprider T25A bättre än T25B, bör man av den anledningen föredra T25A framför T25B?

Det som lockar m T25B är annars den något högre känsligheten än T25A.

A sprider bättre men är ojämnare i kurvan, Bsprider sämre men faller av på ett snyggt sätt.
Om man bortser från kostnad hade jag personligen valt B framför A, i synnerhet om jag haft audiofilistiska nervösa känningar i grodbenen :wink:
T25a och B har snarlik känslighet, skiljer 0,5db och är således försumbart i sammanhanget.
Hade jag ägt en motorsåg hade jag tveklöst tittat på T34 :lol:

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-12-04 20:44

Alla som önskar deltaga i gruppköp av Bliesmaelement får anmäla detta i separat tråd.
viewtopic.php?f=17&t=75180#p2329475

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2024-12-05 01:31

Kermit116 skrev:Alla som önskar deltaga i gruppköp av Bliesmaelement får anmäla detta i separat tråd.
viewtopic.php?f=17&t=75180#p2329475

Välordnat och bra, Kermit! :idea:
Då släpper jag den ambitionen. Det hade inte blivit lika bra om jag gjort det.

Användarvisningsbild
wicke

Inläggav wicke » 2024-12-27 13:57

Försöker hitta lämplig filt att täcka adapterplattan med. Vad tror ni om denna? https://www.tyg.se/p/filt-90-cm-3-mm-tj ... 3.0.m.html
3 mm tjock, två lager blir rätt tjocklek. 100% polyester, funkar det? eller måste det vara ull?

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-12-27 15:39

wicke skrev:Försöker hitta lämplig filt att täcka adapterplattan med. Vad tror ni om denna? https://www.tyg.se/p/filt-90-cm-3-mm-tj ... 3.0.m.html
3 mm tjock, två lager blir rätt tjocklek. 100% polyester, funkar det? eller måste det vara ull?

Jag köpte precis en bit av den filten och det jag kan säga är att den är styv och har låg egen vikt så den är rimligen ganska dämpande men inte följsam för 5 öre om man vill ha den som något annat än på en plan yta.

Användarvisningsbild
wicke

Inläggav wicke » 2024-12-27 20:04

Chris71 skrev:
wicke skrev:Försöker hitta lämplig filt att täcka adapterplattan med. Vad tror ni om denna? https://www.tyg.se/p/filt-90-cm-3-mm-tj ... 3.0.m.html

Jag köpte precis en bit av den filten och det jag kan säga är att den är styv och har låg egen vikt så den är rimligen ganska dämpande men inte följsam för 5 öre om man vill ha den som något annat än på en plan yta.

Men då borde den fungera i detta sammanhang.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-28 10:54

Vill man inte ha en lite fluffig filt om den ska absorbera?

Användarvisningsbild
wicke

Inläggav wicke » 2024-12-28 12:23

RogerGustavsson skrev:Vill man inte ha en lite fluffig filt om den ska absorbera?

Så tror nog jag också, men var få tag i litet tjockare och fluffigare filt?

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati