Någon här som har 3D-printat sina högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mangrove

Någon här som har 3D-printat sina högtalare?

Inläggav mangrove » 2021-11-15 15:37

Här är ett exempel på en konstruktion:
https://www.thingiverse.com/thing:4980197
Lite om designen av denna.
https://techtalk.parts-express.com/foru ... ni-monitor

Elementkostnad under 1500 för två st. Intressant bestyckning, med tretums långslagig "sub" (delning vid 200Hz rekommenderas) och bredbandigt för resten. Inget delningsfilter verkar vara konstruerat utan det är tänkt att drivas av DSP + klass D-stärkeri.

Lustiga former vid egen konstruktion är ju ganska enkelt att göra.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Någon här som har 3D-printat sina högtalare?

Inläggav Max_Headroom » 2021-11-15 15:48

Intressant baselement. Känsligheten är 76dB/W/m. Inte så jättemycket och jag hade nog hellre tagit ett större element i en sluten låda och EQat det till att prutta ut lite mer kräm i låga register, så att säga. Men det är jag det. Kul att folk hittar på lite orginella lösningar i alla fall.

Har tänkt på att 3D-printa högtalare, men då bredbandare. Det tar dock evigheter att printa, och jag vet inte om mina skruttiga printer är tillräckligt pålitlig för det. Man kanske provar. Blir en uppkrullad 1/4 vågpipa eller nåt i den stilen i så fall.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2021-11-15 16:00

Max_Headroom skrev:Intressant baselement. Känsligheten är 76dB/W/m. Inte så jättemycket och jag hade nog hellre tagit ett större element i en sluten låda och EQat det till att prutta ut lite mer kräm i låga register, så att säga. Men det är jag det. Kul att folk hittar på lite orginella lösningar i alla fall.

Mmm även övre registret har låg känslighet (80 dB/W/m) men påstås å andra sidan ha extremt rundstrålande karaktär.
Kolla in här (PDF, sista sidan):
https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/ ... 10-4_1.pdf
Är det OA, tro? ;-) Kan man kanske printa en mini-OA-51 med denna bestyckning? ;-)

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2021-11-15 17:35

endallas visade sina 3d-printade högtalare i Bosso/Mupps-tråden viewtopic.php?f=3&t=29093&p=2160515&hilit=mupps#p2154690 . Jag har för mig att det fanns fler förslag i den tråden runt det inlägget.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2021-11-17 11:54

Hexibase på Youtube har gjort en skrivbordshögtalare genom 3d-utskrift.

https://www.youtube.com/watch?v=sV3P6nMRGQs
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2021-11-17 16:27

Ja han Hexibase verkar ha gjort många högtalare:
https://www.youtube.com/watch?v=q1HIhQywMPE
Intressant dubbel-basreflexkammare.

Ännu en dubbelbasreflex med två av de där Tangband-minisubbarna:
https://www.thingiverse.com/thing:4437703

Kul remix på denna:
https://www.thingiverse.com/thing:4526833

Det är ju enkelt att göra former som skulle vara i princip omöjligt att göra i trämaterial (om man inte fräste väldigt avancerade former och limmade ihop skikt, då). Eller göra en kombo med träbox och mer avancerade former, port och baffel kanske, 3D-printade.

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-11-17 16:40

Tänk då på att även om det heter 3D-skrivare, så är det egentligen endast 2,5 dito.
Z-axeln är inte fri; den kan bara röra sig uppåt ett lager vid varje lagerbyte.

Det går heller inte att skriva i luften utan stödstrukturer som då inte går att bort inuti den färdiga låda.
Stödstrukturerna kan å andra sidan vara önskvärda.
Det finns även fyllnad som kan medge luftflöde inuti lådan.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2021-11-17 17:48

Ja, det löser ju dessa konstruktioner genom att printa lådorna i två halvor. Man kan också vända sin modell (till exempel en port) så att det inte blir ett problem. Man kan också som sagt tänka sig att bara printa en komplex struktur, och kombinera den med trädelar, tex sidor i trä.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2021-11-17 21:34

Tycker absolut att Solhagas högtalare platsar i denna tråd :!:

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-11-17 23:32

Jq, men här handlar nog det mera om att 3D-skriva kabinett och inte att 3D-skriva delar till element.

Någon som är bra på Hornresp och som kan plocka fram konstruktioner för små element, säg ett tvåtumselement?

Jag gjorde för länge sedan Cornu-högtalare. Kanske någon 3D-utskriven variant på det temat?

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2021-11-18 12:08

solhaga skrev:Jq, men här handlar nog det mera om att 3D-skriva kabinett och inte att 3D-skriva delar till element.

Jag protesterar mot blotta tanken på att en tråd på Faktiskt skulle hålla sig till ämnet. :D Nej men det är definitivt OnT med det, det är ju nästan ännu intressantare, jag antar att du syftar på dina AMT-grejer tex
viewtopic.php?f=3&t=71903
Väldigt intressant, hade inte sett det förut. Är inte själva AMT-principen tolerant mot "skägg" och annan oprecision i själva printen? Hur framställer du det veckade bandet? Jag lyckas inte googla fram någon annan på internet som 3D-printat AMT-grejer, så bara det är ju väldigt intressant.

Här är en snubbe som försöker printa dynamiska högtalarelement:
https://polymate3d.com/magnet-motors/

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-11-18 17:07

Både SALS?A! och dess föregångare SLAM! utgörs till stor del av 3D-utskrivna delar.
Jag köpte 3D-skrivaren (Prusa MK3S) för att just kunna göra SLAM!.

AMT-membranent skärs ut ur aluminiumfolien med en Silhouette Cameo.

Polstyckena till SALS?A! skärs ut av en egengjord CNC plasmaskärare.

Hela idén med en DIY AMT är just att man kan göra den själv utan krav på precision.
Inspirationen till detta fick jag av båndsei på diyadio.com

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-11-18 17:41

Prusa XL kan kanske vara något; 36x36x36 cm byggvolym.

Kommer först i kvartal två eller tre 2022 dock.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2021-11-18 20:33

Intressant. AMT verkar vara en väldigt eftersatt princip, vad beror det på? Jag minns från min ungdom någon recension av ESS-högtalare i Hifi & Musik, ingick i något stortest av bokhyllehögtalare tror jag, då marknadsfördes principen under namnet Heil-element efter grundaren vilket väl var ett lite knepigt val. :)

Har du designat några mindre enheter, och/eller har du några planer för tillverkning av metalldelar + membran till hobbyister som får printa resten själva? Typ, rena diskantelement, menar jag.

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-11-19 00:03

AMT:en är ett Heil-element i det att det var han som hade patentet.

Nej, jag har inga planer för att starta tillverkning.
Förutom ytterligare välbehövlig utveckling samt industraliseringen av det, så lär det nog fortfarande behövas aktiv drivning via DSP av själva elementet.
I dessa röriga tider så känns det som om att det är få som har eller önskar det.

Annars så finns ju det en uppsjö av AMT-diskanter att köpa: Mundorf, Dayton mfl för att inte tala om AliExpress.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-11-19 00:10

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2021-11-19 23:45

Jag printade mina högtalare och nu har jag dem både på landet och i stan.

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-11-23 12:16

DIY-träffen i Mölnlycke i mars 2022 kommer att ha ett delmoment med 3D-utskrivna högtalare:

3. 3D utskrivna högtalare.
Måtten på din 3D skrivare sätter gränserna för hur stora de kan bli....

Jag köper på mig några element enligt BOM ovan, så får jag testa lite.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2021-12-12 16:53

AlbertHall skrev:Jag printade mina högtalare och nu har jag dem både på landet och i stan.

Vad är det för några då? Egendesignat eller printat "från nätet"?

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2021-12-16 20:50

mangrove skrev:
AlbertHall skrev:Jag printade mina högtalare och nu har jag dem både på landet och i stan.

Vad är det för några då? Egendesignat eller printat "från nätet"?

Näää, det var ett par Quad elektrostater :D

Forello

Inläggav Forello » 2021-12-29 13:14

Min faster 3d-printade en dildo, det blev ganska bra sa hon. Men den gick av efter ett intensivt pass.

Grattis till semester! Varning om denna typen av inlägg tidigare utfärdad utan att hörsammas uppenbarligen. // Redaktör'N

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2024-12-01 00:02

Återupplivar en gammal tråd. Lite sugen på att 3D printa lite surror, någon som har testat detta och kan dela med sig lite inspiration? Hade ju varit ypperligt med 3D-printing för surror eftersom man gärna har ett flertal av dem, tråkigt att bygga många lådor tänker jag :)

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-12-01 00:56

Från denna tråd SHOTS 5.1.4:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-01 01:23

Jag har låtit 3D-printa ett par ägg i full storlek. Det gick utmärkt. Kostade massor år 2006.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2024-12-01 23:23

solhaga skrev:Från denna tråd SHOTS 5.1.4:

[ YouTube ]

Tackar för den länken! Såg att du fyllde med gips, känns som om man inte kommer undan att fylla dem med något för att göra dem "stumma".

petersteindl skrev:Jag har låtit 3D-printa ett par ägg i full storlek. Det gick utmärkt. Kostade massor år 2006.

Ingen fyllning i dem, bara plast? Uppkom där inte några konstiga resonanser eller akustiska problem om de bara är printade i plast? Hunnit läsa lite och känns som att många försöker fylla sina printade högtalare med något i väggarna för att få bukt med resonanserna.

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-02 00:14

Jag har haft fundering på att 3D-printa lådor till mina "surround"-högtalare men det har aldrig blivit av. Tänker att det inte borde vara SÅ noga med resonanser när dom (iaf mina) ändå inte komma spela något vidare djupt. Men oavsett så kan man ju välja att printa med helt fyllda väggar samt stag inuti vilket borde vara tillräckligt kan jag tycka? Dessutom om man designar dom relativt runda likt Peters ägg så minskar väl resonansen ytterligare?

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-12-02 00:43

Jo, det går bra att skriva ut högtalare helt solida. Men det tar väldigt lång tid.
Exempelvis så tar en halv SHOTS-center 20,5h att skriva ut med 15% infill, 54h med 100%.
Att fylla 15%-aren med gips tar 5 minuter.

Jag vald en oblat form på alla SHOTS-högtalare utom just centern.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-02 00:54

Svenn3SaataN skrev:
solhaga skrev:Från denna tråd SHOTS 5.1.4:

[ YouTube ]

Tackar för den länken! Såg att du fyllde med gips, känns som om man inte kommer undan att fylla dem med något för att göra dem "stumma".

petersteindl skrev:Jag har låtit 3D-printa ett par ägg i full storlek. Det gick utmärkt. Kostade massor år 2006.

Ingen fyllning i dem, bara plast? Uppkom där inte några konstiga resonanser eller akustiska problem om de bara är printade i plast? Hunnit läsa lite och känns som att många försöker fylla sina printade högtalare med något i väggarna för att få bukt med resonanserna.

Jag har printat på båda sätten. Med äggen funkar bägge sätt. Se Tells och Solhagas inlägg.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-02 17:57

solhaga skrev:Jo, det går bra att skriva ut högtalare helt solida. Men det tar väldigt lång tid.
Exempelvis så tar en halv SHOTS-center 20,5h att skriva ut med 15% infill, 54h med 100%.
Att fylla 15%-aren med gips tar 5 minuter.

Jag vald en oblat form på alla SHOTS-högtalare utom just centern.

Allt är väl relativt, men 20h tycker inte jag är så långt tid. Det är ju bara slå igång och gå och göra nåt annat sålänge. Längsta printen jag gjort var dryga två dygn, visst var det lite som att vänta på jultomten, men lite tålamod kommer man långt med :)

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-12-02 18:15

Jag skrev inte att 20.5h är en lång tid; en natt och en arbetsdag i kalendertid bara.

Men om du vill ha den solid utan infill, så tar en halv SHOTS centerhögtalare 54h.
Det vill säga 108h och nästan en 1kg filamentrulle för en hel.
Det tycker jag är en lång tid och risken att det blir fel ökar.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi