Väldigt snygg färg verkligen, men den sak jag märker mest är att det har hänt något med det perspektivistiska i fotograferandet här på faktiskt!
För ett par år sedan och dessförinnan var det nästan ett accepterat faktum (bland dem som bara sett dem på bild) att pi60 var synnerligen fula högtalare. De porträtterades här och där, och för det mesta av fotografer utan förmåga att fånga en form.
Det fick till resultat att folk när de kom till demo ofta unslapp sig
"-Oj, jäsiken - de är mycket snyggare i verkligheten är på bild!", som första kommentar vid anblicken.
Kanske är det så enkelt som att (de generellt överbegåvade) Faktiskt.se-deltagarna helt enkelt är mycket skickligare fotografer än vanliga kameraägare... exempelvis jag själv.

Men när jag ser blider som den Jax tagit börjar känna oro för att folk skall börja säga:
"-Oj, jäsiken - va fula de är i verkligheten!".
Å andra sidan har jag hygglig tilltro till högtalarnas förmåga att äta sig in i medvetande med sin tidlösa form. Det är mycket ovanligt att folk inte svänger i positiv riktning efter att ha exponerats för deras gestalt en tid.
Som upphovsman av dem är det kul att se hur de initiala reaktionerna på deras utseende har svängt över tiden. På 70-talet tyckte folk att de var märkligt höga och smala, på 80-talet (som trots att det var ett förskräckligt decennium designmässigt sett generellt (kläder och bilar till exempel) ändå erbjöd förhållandevis många tidlösa (och varierande) designer i högtalarvärlden, i synnerhet de från början av 80-talet) tyckte folk att de såg rätt normala ut. Mot slutet av 80-talet och genom hela 90-talet tyckte folk att de såg bestämda ut. I 2000-talets början har den almänna synpunkten varit att de ser breda och helt oproportinella ut! Nu börjar folk tycka att de ser bra ut igen!
Det är svårt att hänga med i svängarna. Om några år kanske de kallas futuristiska...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).