Var i Sthlm i helgen för att bli lite försenat 50-årsfirad av släkten och av anledningar jag inte riktigt kan svara på har jag alltid velat ha ett par av Bluerooms godingar Minipod. Brorsan hade kirrat ett par med tillhörande Bass Station, första generationen från 90-talet då de fortfarande byggdes i B&W:s lokaler i England med element ifrån just B&W (och inte hemska alster som görs nu under varumärket Scandyna).
De låter över förväntan, utan vidare bra nog för att göra tjänst på min breda tv-bänk och det blir vackert så man nästan får en tår i ögat men även om basen spelar både snyggt och djupt så är jag lite rädd för att plåga den med lyftande raketer och explosioner. Därav tanken att låta den tuffa med på en nivå där den lägger till lite värme under 90Hz vilket verkar vara sweetspot när det kommer till delning.
Det blir dock ingen dramatik på det viset..men jag har en xtz 12w16 som trycker på rätt bra ner till 25Hz ungefär och tanken har växt runt att låta den ingå i systemet, delad vid 40Hz nånstans och undangömd så gott det går, för att skapa lite skönt lågbasdaller när det ska spisas actionfilm.
Frågan är dock vart man lämpligen placerar en dylik pjäs. På framväggen? Funkar såklart men då syns den rätt tydligt. Sidovägg? Hur integrerar man en sådan när det kommer till fas osv? Har mer än 3.5m luft till bakvägg så bakom soffan?
Alla tips mottages med tacksamhet.