Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-12-08 09:24

JM skrev:
petersteindl skrev:....efter det att Stig slutade på KTH i samband med att hela den institutionen lades ner och alla inklusive Professorn blev uppsagda.
Mvh
Peter

När skedde detta?

JM

Den 1a oktober 1965.

Därefter
1966 tecknade Stig avtal med Sonab. Då kom OA6 med rörslutsteg och OA5. Det var före statsföretag som kom in i bilden 1969/70.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-12-08 15:56

Hur kom namnet Sonab till?
Att de två sista bokstäverna betyder Aktiebolag förstår jag men vad betyder "Son" i Sonab?
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-12-08 16:08

xmag skrev:Hur kom namnet Sonab till?
Att de två sista bokstäverna betyder Aktiebolag förstår jag men vad betyder "Son" i Sonab?

Det var någon i den här lilla byn som fick en lysande idé.
Sonaboda.jpg
Sonaboda.jpg (431.85 KiB) Visad 2924 gånger
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

jansch

Inläggav jansch » 2024-12-08 16:26

Kanske från "sone", ett gammalt mått på upplevd ljudstyrka.

Eller så har ett par marknadsförare fått ihop det som "det låter ju bra" efter 3 stark på restaurang Tennstopet.
Debiteras som kreativt arbete.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-08 16:45

Son betyder ljud på franska. Så har jag fått det förklarat för 30-40 år sedan. Tror det kan ha varit Stig som sa det eller dåvarande vd på Sonab.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-08 18:13

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Jag har haft den länge, men inte läst den. Däremot läste jag Thore Rösnes bok, "Hifi för musikälskare" som gavs ut första gången 1965 och i den upplagan nämns inte Stig.

Det var för tidigt. Kolboxen var nedlagd. Popboxen från Jon Idestam Almqvist var på g och likaså OA6 och OA5 som egentligen lanserades efter det att Stig slutade på KTH i samband med att hela den institutionen lades ner och alla inklusive Professorn blev uppsagda.

1965 fram till sommaren var Stig fortfarande forskare på KTH och ansvarig för ljudlabbet på avdelningen för Elektroakustik. Han bedrev även forskning inom inspelning av akustisk klassisk musik. Inspelningarna gjordes i mono. Stig ville få erfarenhet inom ljudåtergivning, d v s både inom uppspelning av musik via högtalare hemma d v s i små lokaler och inspelning av musik borta i stora lokaler. Stig fixade sina rullbandspelare själv. 1 kanal fullspår för högsta dynamik.

Stig var forskare inom ljudåtergivning. Stig var inte högtalarkonstruktör först och främst. Stig insåg genom sin forskning att det inte existerade högtalare för bostadsrum med adekvat ljudåtergivning. Därför var han tvungen att göra det själv.

Hade det funnits adekvata ortoakustiska högtalare att tillgå på marknaden, så hade Stig sysslat med annat än att utveckla högtalare. Det är också en anledningen till att Stig inte var företagare och inte ville bli företagare. Det Stig ville, var att forska inom ljudåtergivning och att förmedla kunskap genom mätningar på skivspelare, pickuper, tonarmar, kasettdäck, bandspelare, förstärkare, slutsteg och högtalare och i första hand att få internationell officiell uppskattning och erkännande för sina ortoakustiska teorier. Det var inte att få en god recension på en produkt/högtalare i en hifiblaska, däremot på den av Stig utvecklade teori gällande fysiken/akustiken som produkterna/högtalarna som testades och uppskattades baserades på.

Mvh
Peter

"Den ofrivillige högtalarkonstruktören" alltså... o tänk så bra det blev!
Och så många han inspirerat!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-12-08 20:56

jansch skrev:

Kanske från "sone", ett gammalt mått på upplevd ljudstyrka.

Eller så har ett par marknadsförare fått ihop det som "det låter ju bra" efter 3 stark på restaurang Tennstopet.
Debiteras som kreativt arbete.

petersteindl skrev:Son betyder ljud på franska. Så har jag fått det förklarat för 30-40 år sedan. Tror det kan ha varit Stig som sa det eller dåvarande vd på Sonab.

TACK!
Jag har alltid undrat. I många år trodde jag det var de tre sista bokstäverna i Carlsson, son aktiebolag, Sonab.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-10 04:35

LUCA, är det grejen?

Verkar intressant.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-12-10 12:20

Ja, intressant!
Vi letar efter liv i universum men det räcker att titta i spegeln för att hitta det.
Nu återstår att hitta intelligent liv, det har ingen hittat ännu, inte ens på Jorden.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-10 18:21

Jag lade upp denna video på Nobeldagen.

Intelligent liv finns idag i Stockholm. Imponerande upptäckter och arbete.

Tittar på Nobelprisutdelningen och skall titta på festen senare.

Jag har alltid gillat hela Nobelfestligheten. En höjdpunkt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-12-12 10:41

Se på när andra äter! Jag har också, får jag erkänna, fascinerats av detta. Åtföljt av en dämpad spökröst som förklarar att det är Prinsessan Sofia's diadem. Är det bara kungligheter som har diadem?

Själva prisutdelningen är däremot lite tråkig, tycker jag. Undantaget den häftiga trumpet fanfaren, men går ju att spela in :)

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-12-12 11:08

Nä, Nobelmiddag, kungligheter och annat trams ju så tråååkigt!
Tycker jag. Ikväll blir det hockey på teve, nu snackar vi om kul att titta på! Men det är jag det, andras tycken respekterar jag djupt naturligtvis.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-12 20:58

xmag skrev:Nä, Nobelmiddag, kungligheter och annat trams ju så tråååkigt!
Tycker jag. Ikväll blir det hockey på teve, nu snackar vi om kul att titta på! Men det är jag det, andras tycken respekterar jag djupt naturligtvis.

Om 2 minuter börjar Snillen spekulerar på SVTplay. :) Kan bara ses ikväll.

Mvh
Peter

JM

Inläggav JM » 2024-12-12 23:49

Ovanligt intressant och bred diskussion. Möjlighet eller hot.

JM
Senast redigerad av JM 2024-12-12 23:51, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-12-12 23:50

Det är intressant!
Tyvärr var/är den teven upptagen och jag kollade på hockey.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-13 00:57

JM skrev:Ovanligt intressant och bred diskussion. Möjlighet eller hot.

JM

+1

Det var väldigt bra. :D

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-12-13 07:49

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Skallar Spankulerar tror jag det hette i tidningen MAD. Är det fortfarande Bengt Feldreich som leder?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-13 08:22

Bengt Feldreich dog for 5 år sedan. Idag är det en utländsk tös som håller programmet. Hon är engelskspråkig och kan på så sätt kommunicera med snillena på ett väldigt bra och snabbt sätt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-12-13 10:32

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Kan ses i dag också och säkert ett år framåt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-12-13 10:35

petersteindl skrev:Bengt Feldreich dog for 5 år sedan. Idag är det en utländsk tös som håller programmet. Hon är engelskspråkig och kan på så sätt kommunicera med snillena på ett väldigt bra och snabbt sätt.

Mvh
Peter

Det är inte för att hon är utländsk eller att hon är tös, som hon kan kommunicera med snillena på ett bra sätt, utan för att hon är oerhört förberedd och påläst och dessutom kvicktänkt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-13 11:48

paa skrev:
petersteindl skrev:Bengt Feldreich dog for 5 år sedan. Idag är det en utländsk tös som håller programmet. Hon är engelskspråkig och kan på så sätt kommunicera med snillena på ett väldigt bra och snabbt sätt.

Mvh
Peter

Det är inte för att hon är utländsk eller att hon är tös, som hon kan kommunicera med snillena på ett bra sätt, utan för att hon är oerhört förberedd och påläst och dessutom kvicktänkt.

Jo, naturligtvis, men jag såg det som självklart för att kunna leda ett sådant program på bästa sätt och kunna ställa frågor och motfrågor till snillena.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-13 18:57

petersteindl skrev:Det här är kul läsning. :D

https://community.naimaudio.com/t/how-it-looks-not-how-it-sounds/925/376

MvH
Peter

Grattis, det var fina recensioner, hoppas få höra underverket någon dag. Eller den nya ni jobbar med, hur går det med den?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-14 18:50

Veckans testöl. Drickbar. Kommer skölja ner den med en Carlsberg.
Bilagor
xmasbeer_5839.jpg
xmasbeer_5839.jpg (86.73 KiB) Visad 2070 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-12-14 19:39

Ha den Äran Peter! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-14 20:14

:D Tackar!

Idag hade jag celebert besök av IÖ som kom förbi. :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-14 20:56

GRATTIS! Och ha en trevlig kväll med IÖ!

Försökte hitta en bild på BREMEN 3D8 som inte är visad här innan. Åtminstone inte vad jag tror.

Bild
Senast redigerad av Kronkan 2024-12-14 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2024-12-14 20:57

Grattis!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-12-14 22:11

petersteindl skrev::D Tackar!

Idag hade jag celebert besök av IÖ som kom förbi. :)

Mvh
Peter

Grattis och kul att IÖ hade hittat vinterdäcken

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2024-12-14 22:34

Grattis, Peter!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

JM

Inläggav JM » 2024-12-14 22:37

Sköt om dig!

JM på Äggholmen
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi