HiFidelity.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

HiFidelity.

Inläggav LeifB » 2024-12-19 18:23

Vad är hemligheten med highfidelity?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: HiFidelity.

Inläggav petersteindl » 2024-12-19 18:33

Vet inte, det är jättehemligt. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-19 18:35

Ja det verkar så..
Var ska man finna nyckeln till det hemliga rummet.
"The Wall" kanske kan ge svaret..

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-12-19 18:39

Disneyfilmen Fantasia kom 1940. Jag minns från när jag såg den (många år senare) att den är "märkt" med High Fidelity. Översatt betyder det hög trohet till originalet.
Jag tror nog att vi ser på HiFi på annat sätt idag än man gjorde 1940. Och kommer att se på det ytterligare annorlunda i framtiden.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-19 19:10

LeifB skrev:Vad är hemligheten med highfidelity?

Nyckeln till min grotta...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-19 19:13

[quote="hifikg"][quote="LeifB"]Vad är hemligheten med highfidelity?[/quote]

Nyckeln till min grotta...[/quote]

Så talar en vis man. :wink:

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-12-19 19:33

LeifB skrev:
hifikg skrev:

Nyckeln till min grotta...

Hm, vad är det som gör att citat som görs av LeifB på senare tid blir fel, åtminstone i mina läsare? De verkar ju faktiskt vara rätt "skrivna" vilket syns nu när jag citerar LeifB.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-19 19:39

[quote="STDI"][quote="LeifB"][quote="hifikg"][quote="LeifB"]Vad är hemligheten med highfidelity?[/quote]

Nyckeln till min grotta...[/quote]

Så talar en vis man. :wink:[/quote]
Hm, vad är det som gör att citat som görs av LeifB på senare tid blir fel, åtminstone i mina läsare? De verkar ju faktiskt vara rätt "skrivna" vilket syns nu när jag citerar LeifB.[/quote]

Inget konstigt här...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-19 19:40

Nu blev det extra skumt, ha ha... hos mig ser det fel ut o uppenbarligen hos STDI också. Men inte hos dig alltså!?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-19 19:46

Att Elvis låter som Elvis är mitt svar! Här i Living Stereo:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-19 19:49

Har du träffat Elvis?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-19 19:59

hifikg skrev:Nu blev det extra skumt, ha ha... hos mig ser det fel ut o uppenbarligen hos STDI också. Men inte hos dig alltså!?

Hos mig ser det konstig ut också.

Det jag märkt vid tidigare tillfälle är att olika kolon d v s " ser olika ut i minstationära PC kontra i min iPhone.

Det betyder att då jag skriver citatet med kolon i iPhone så funkar inte det. Jag får gå in på min PC för att byta ut "-tecknet.

Lite speciellt. Om det hänger ihop med det som är hos LeifB vet jag inte.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-19 20:00

LeifB skrev:
STDI skrev:
LeifB skrev:

Hm, vad är det som gör att citat som görs av LeifB på senare tid blir fel, åtminstone i mina läsare? De verkar ju faktiskt vara rätt "skrivna" vilket syns nu när jag citerar LeifB.

Inget konstigt här...

Så här funkar det, men inte originalet. Skumt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-19 20:42

[quote="petersteindl"][quote="LeifB"][quote="STDI"][quote="LeifB"]

Så talar en vis man. :wink:[/quote]
Hm, vad är det som gör att citat som görs av LeifB på senare tid blir fel, åtminstone i mina läsare? De verkar ju faktiskt vara rätt "skrivna" vilket syns nu när jag citerar LeifB.[/quote]

Inget konstigt här...[/quote]

Så här funkar det, men inte originalet. Skumt.[/quote]

Jag använder mobilen mest..

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-12-19 21:04

LeifB skrev:
petersteindl skrev:
LeifB skrev:
Inget konstigt här...

Så här funkar det, men inte originalet. Skumt.

Jag använder mobilen mest..

Har du använt mobilen på detta sista citat? Har du möjlighet att göra samma citat på dator istället? Gör det så får vi se om det blir annorlunda. Dessutom kan du själv på datorn se hur dina senaste citat ser ut.

jansch

Inläggav jansch » 2024-12-19 21:14

Det finns nog ingen hemlighet...... bara en förlegad kravstandard i form av DIN 45500 (DIN = Deutsches Institut fur Normung).
45500 innehöll ganska mediokra krav på prestanda jämfört med dagens krav men var ganska tuffa för 70-tals grejor.

Numer får man nog se hifi som lite lagom flummigt begrepp för hyffsat bra ljudprodukter för att återge mono/stereo.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-19 22:02

Hög naturtrogenhet.

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-19 22:07

Lite luddig fråga som vanligt från LeifB ;)

Men antar att det innebär att det som kommer in är också det som kommer in. Så rak frekvensgång, låg dist och brus och gärna sedan relativt lite rumspåverkan. Inte så mycket till hemlighet alltså :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-19 22:13

Mitt kabelförbund. Vill du gå med ? :wink: Frågade Tell en gång, men fick inget svar.... :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-12-19 22:16

distad skrev:

Mitt kabelförbund. Vill du gå med ? :wink: Frågade Tell en gång, men fick inget svar.... :mrgreen:

Har köpt nya sladdar till grammofonen som borde ge mig en hedersplats i ditt kabelförbund :wink:

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-19 22:37

E ja me i Kabelförbundet :?:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-19 22:59

Imperial-Blomman skrev:E ja me i Kabelförbundet :?:

Men våra kabeltester så borde du förstå det... :? :o Du sitter ju på kablar som kommer få Grodan att rodna :oops: , om han nu har någon hörsel kvar vid sin ålder... :? Pratade med en herre igår (ja min telefon ringde 8O )som sade att det är nedsatt hörsel/musiksmak som gör att en del inte hör avigheterna på 52.2 diskanten, så man vet ju aldrig.... :? :mrgreen: :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-19 23:01

distad skrev:

Men våra kabeltester så borde du förstå det... :? :o Du sitter ju på kablar som kommer få Grodan att rodna :oops: , om han nu har någon hörsel kvar vid sin ålder... :? Pratade med en herre igår (ja min telefon ringde 8O )som sade att det är nedsatt hörsel/musiksmak som gör att en del inte hör avigheterna på 52.2 diskanten, så man vet ju aldrig.... :? :mrgreen: :lol:

Nedsatt hörsel förstår jag, men nedsatt musiksmak!? vad menar du med det? Hör du själv några avigheter? :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-19 23:01

Hjalmar_Branting skrev:
distad skrev:

Har köpt nya sladdar till grammofonen som borde ge mig en hedersplats i ditt kabelförbund :wink:

Men vad trevligt :!: :D Är det vanliga RCA kontakter på dem ? Jag kan inget om de där maskinerna som snurrar.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-19 23:09

hifikg skrev:
distad skrev:

Nedsatt hörsel förstår jag, men nedsatt musiksmak!? vad menar du med det? Hör du själv några avigheter? :mrgreen:

Inte nedsatt musiksmak, utan hörsel. Så skulle jag aldrig mena. Så det ska vara eller i mellan, eller kanske både hörsel och musiksmak påverkar.... :? Jag "skulle" vilja vara med på en jämförelse mellan 52.2 och 52.3. Eller 52.2 och 52.N för att verkligen få höra skillnaderna. Jag "tror" att om jag någon gång kommer äga Carlsson så kommer det bli 52.3 pga att den är billigast. Men Herren jag pratade med var inte så impad av basåtergivningen i alla dessa Carlsson, dvs de spelar ju knappt någon bas. :o Så jag måste väl ha någon form av baslåda till, då jag egentligen älskar bas och ska jag komma i hamn ordentligt så är det väl det som gäller.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-12-19 23:17

distad skrev:
Hjalmar_Branting skrev:
distad skrev:Mitt kabelförbund. Vill du gå med ? :wink: Frågade Tell en gång, men fick inget svar.... :mrgreen:

Men vad trevligt :!: :D Är det vanliga RCA kontakter på dem ? Jag kan inget om de där maskinerna som snurrar.... :mrgreen:

Jepp, rca ut från tonarmen.
Nordost Odin 2 RCA, träklossar och hela baletten :D

jansch

Inläggav jansch » 2024-12-19 23:38

Tell skrev:Lite luddig fråga som vanligt från LeifB ;)

Men antar att det innebär att det som kommer in är också det som kommer in. Så rak frekvensgång, låg dist och brus och gärna sedan relativt lite rumspåverkan. Inte så mycket till hemlighet alltså :)

Tell,
det ä ju just det om numer gör hifi-begreppet väldigt luddigt. Vad är "rak frekvensgång/låg dist/lågt brus"?*
Det finns ju inte längre någon kravstandard att värdera emot.
Det är ju också så att våra "hifi-krav" ökar i takt med teknisk utveckling. Googla på DIN45500 kraven, det som var high-end och hifi på 70-talet är idag "lowfi".

Det är dock kul att läsa DIN-kraven för produkter som redan på 70-talet nått sin "peak", t.ex grammofoner och bandspelare (inte har dom blivit bättre med åren). Däremot var kraven på t.ex förstärkare nästan löjeväckande låga med dagens mått.

*Hifi var ett kvalitetsmått på produkter, d v s lyssningsrummet fanns inte med "på kartan".
Att lyssningsrummet påverkade visste man redan på 60 -70-talet men det var inte allmänt känt.
T.ex Bruel&Kjaer tillsammans med danska universitet gjorde ganska många studier/forskning inom det området, likaså Stig Carlsson men den hifi-sugna Medelsvensson hade nog ingen insikt om rummets påverkan.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-12-20 00:21

petersteindl skrev:Hög naturtrogenhet.

Det är inte korrekt.

Hög trohet betyder det och det är skillnad i betydelse om du tänker efter.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-12-20 00:28

jansch skrev:Det är dock kul att läsa DIN-kraven för produkter som redan på 70-talet nått sin "peak", t.ex grammofoner och bandspelare (inte har dom blivit bättre med åren).

Den som inte hör skillnad på en "grammofon" från 70-talet och dagens spelare kan gott köpa en bluetooth-högtalare på Ikea och nöja sig med denna och valfri mobiltelefon med Spotify. Analoga bandspelare har förmodligen utvecklats lite mindre sedan 70-talet eftersom behovet/intresset av dessa är långt mindre. Däremot är kostnaden för en bra vinylspelare löjligt hög numera.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-20 00:33

distad skrev:Men Herren jag pratade med var inte så impad av basåtergivningen i alla dessa Carlsson, dvs de spelar ju knappt någon bas. :o Så jag måste väl ha någon form av baslåda till, då jag egentligen älskar bas och ska jag komma i hamn ordentligt så är det väl det som gäller.

Använder inte mina sen minst ett halvår tillbaka. OA52.2 o 2x8W räcker.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi