Moderator: Redaktörer
BellsnWhistles skrev:Det har säkert avhandlats tidigare men jag har inte hittat någon tråd som specifikt diskuterar det.
Givetvis så beror den optimala spridningen från en högtalare på flera faktorer som t.ex hur rummet ser ut, men om man skulle designa en högtalare från scratch som ska vara en så bra kompromiss som möjligt i olika hemmiljöer, hur skulle då spridningen se ut?
BellsnWhistles skrev:Tack Peter, jag hoppades att du skulle svara då jag vet att du lagt ner massor med forskning på det här.
Men:
1. det du beskriver innefattar inte en högtalare som står mer eller fritt från väggar, eller hur? Ej heller från golv egentligen. Utan en högtalare som är i stort sett integrerad med väggarna/angränsande ytor
2. Gäller ditt resonemang även i ett rum, oavsett om det är "kalt" eller dämpat? D.v.s. maximal spridning i alla dimensioner = (som jag förstår det) rak energikurva i alla riktningar innan rummets ev. påverkan tagits i beaktande?
JM skrev:Optimal spridning högtalare? Frågan går ej att besvara seriöst. Uppmätt ljudspridning är meningslösa data utan relation lyssningspositionen o rummet. Allt annat är teknikflum.
Bättre fråga för att förstå spridningens avgörande betydelse är:
Vilken ljudspridning relativt direktljudet ger optimalt ljud i lyssningspositionen i optimal kontext.
JM
BellsnWhistles skrev:En högtalarkonstruktör som sätter sig ner och börjar skissa måste ju ha en målbild, sedan hur väl den går att realisera är en annan sak.
Och denna målbild måste ju vara uppbyggd av ett antal kriterier.
BellsnWhistles skrev:Ja precis, jag menar tonkurva både horisontellt och vertikalt, så med mitt fiktiva diskantelement så menar jag t.ex. att det har en lika rak tonkurva on axis som inom ett 45°(eller 60°, eller 90°...) stort lyssningsfönster.
Jag är medveten om att det inte finns sådana element men OM, vore det i så fall önskvärt?
Eller är det som så ofta förr en kompromiss här utifrån tycke och smak?
En högtalarkonstruktör som sätter sig ner och börjar skissa måste ju ha en målbild, sedan hur väl den går att realisera är en annan sak.
Och denna målbild måste ju vara uppbyggd av ett antal kriterier.
eljulio skrev:Appropå det här med omsvepande/spridning eller inte, så kan man tro att äggen ger en väldigt stor insvepande ljudbild, men att ljudet kan uppfattas som diffust/simmigt. I mina öron är det inte så, även om vissa kanske skulle önska mindre omsvepning. Det är en förvånansvärt (?) tydlig sweetspot, som möjligen beror av noggran ekvalisering? Bra låter det i alla fall, med låg distortion och lagom "stor" ljudbild. Tycker jag.
juanth skrev:eljulio skrev:Appropå det här med omsvepande/spridning eller inte, så kan man tro att äggen ger en väldigt stor insvepande ljudbild, men att ljudet kan uppfattas som diffust/simmigt. I mina öron är det inte så, även om vissa kanske skulle önska mindre omsvepning. Det är en förvånansvärt (?) tydlig sweetspot, som möjligen beror av noggran ekvalisering? Bra låter det i alla fall, med låg distortion och lagom "stor" ljudbild. Tycker jag.
Jag tror…att det skiljer en del i preferenser kring detta, att vissa accepterar lite mer och större/bredare spridning än andra, att det möjligen är vad man skulle kunna kalla en färgning som accepteras då det tillför en insvepning som är viktig vissa. Men samtidigt så tror jag att det viktigaste skälet till att tex äggen eller Carlsson föredras är att grundtonsområdet i större mån är förhållandevis opåverkat av rummet. (Jämfört med mer standardiserade högtalare)
Utan det sistnämnda som väggnära konstruktioner ger tror jag inte att stor spridning skulle accepteras lika lätt.
Jag håller med om att sweetspot även för mig upplevs tydlig i äggen. Jag tycker en något större ljudbild känns mer naturlig men jag kan även uppskatta ett mer akustiskt genomarbetat rum med snävare spridande högtalare. Dock så är jag av uppfattningen att det kräver ett nästan 100% resultat för att min hjärna ska acceptera den typen av fantomprojektion och väggen bakom lyssningsplats bör vara på minst 1,5 meters avstånd men gärna mer.
Jag har nog bara varit i två sådana rum, det är inte gott om dem.. 2 st Inorum.
För övrigt så tror jag att du skulle uppskatta ett visst par fyrvägare Eljulio. De har mycket insvepning men är nog ett steg närmare mer riktade högtalare än tex 80-tals Carlsson. (Och än bättre skyddade mot rumspåverkan i grundtonsområdet än några tidigare konstruktioner av Stig)
Daad skrev:Stativ- och golvhögtalare finns med olika varianter av högtalarelementens placeringar i högtalarna, t.ex. finns nerifrån och upp, WMT, WTM, TMW, WMTM, WMTM, WTMW, WMTMW. Främst med tanke på den vertikala spridningen i ett rum med takhöjd på cirka 2,5m - finns det någon generell rekommendation av högtalarelementens placering?
I-or skrev:Daad skrev:Stativ- och golvhögtalare finns med olika varianter av högtalarelementens placeringar i högtalarna, t.ex. finns nerifrån och upp, WMT, WTM, TMW, WMTM, WMTM, WTMW, WMTMW. Främst med tanke på den vertikala spridningen i ett rum med takhöjd på cirka 2,5m - finns det någon generell rekommendation av högtalarelementens placering?
Undvik symmetriska kombinationer, då detta leder till problematiska vertikala strålningslober och ojämnheter i riktindex.
För bästa möjliga vertikala spridning med en plan vertikal baffel (d.v.s. med diskantkalotten typiskt placerad ett par cm framför det akustiska centrumet för bas-/mellanregisterelementet) så bör egentligen diskantelementet av spridningsskäl sitta underst (huvudstrålningsloben pekar då något uppåt). Eftersom man för en konventionell konstruktion helst vill ha diskantelementet i öronhöjd så leder dock ett sådant montage till en ganska hög låda, varför detta sällan blir fallet i praktiken.
peterh skrev:En amatörundring ; Om högtalaren inte sprider så mycket utan är mer eller mindre riktad, då spelar väl rummets egenskaper mindre roll ? Motsatsen, en rundstrålande högtalare kräver mycket mer av rummets egenskaper.
Vilket kokar ner till följande : om man sitter i sin favoritfåtölj kan riktade högtalare vara bättre, om man hela tiden går runt och sysslar med saker kanske en rundstrålande fungerar bättre.
Synpunkter ?
Användare som besöker denna kategori: VintageHiFi och 30 gäster