Sluten subwoofer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Sluten subwoofer

Inläggav I-or » 2025-02-18 12:04

En basreflexkonstruktion utesluts inte av att det handlar om många vinklade ytor på lådan.

Avstyvningar behöver inte nödvändigtvis koppla ihop motstående ytor, utan kan med fördel utföras som ramar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-02-18 12:21

I-or skrev:Avstyvningar behöver inte nödvändigtvis koppla ihop motstående ytor, utan kan med fördel utföras som ramar.

Och ramarna får gärna ha en sträva i mitten... :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-18 12:28

Det skulle man kunna förledas att tro, men detta är vanligen helt överflödigt.

Om vi t.ex. tar en 18 mm MDF-skiva som exempel så ökar den lokala styvheten med mellan tummen och pekfingret en faktor 100 för en träram med en höjd om endast 50 mm. 8O

rigi

Inläggav rigi » 2025-02-18 12:53

I-or skrev:Det skulle man kunna förledas att tro, men detta är vanligen helt överflödigt.

Om vi t.ex. tar en 18 mm MDF-skiva som exempel så ökar den lokala styvheten med mellan tummen och pekfingret en faktor 100 för en träram med en höjd om endast 50 mm. 8O

Ja, detta blir riktigt stabilt och är ett enkelt att testa om man är osäker.
Mycket bra tips som funkar bra hos mig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-02-18 13:01

Vad menas med ramar? Är det kantförstärkningar runt fram och bakstycke mot sidorna, eller är det liksom spant som går runt lådan men inte längs kanterna?
Jag noterar ”träram” och ser att det skiljer sig i stavning från ”MDF-ram”. Kan du utveckla?
Senast redigerad av paa 2025-02-18 13:06, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-02-18 13:04

I-or skrev:Det skulle man kunna förledas att tro, men detta är vanligen helt överflödigt.

:mrgreen: Säkert, och med en sträva i mitten som sammanbinder fram och baksida så ökar den ytterligare med närmast astronomisk faktor.
Överflödigt? Kanske/Troligen... Men arbetsinsatsen för att åstadkomma det är ju minimal

...Och baslådor bygger man ju i plywood vetladuuu... :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-18 13:26

Fördelen med en ram är framförallt att man slipper tvärstag som kan ge konstruktionssvårigheter inne i lådan. Det finns inga praktiska fördelar med att öka den lokala styvheten mer än en faktor 100 eller så.

Så här kan en ram se ut när I-or har varit framme, men den kan förstås också sträcka sig runt hela lådan (här utnyttjas elementets höga böjstyvhet som en del av ramen vid baffeln):

frame.png
frame.png (246.28 KiB) Visad 1701 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-02-18 13:42

I-or skrev:Så här kan en ram se ut när I-or har varit framme, men den kan förstås också sträcka sig runt hela lådan (här utnyttjas elementets höga böjstyvhet som en del av ramen vid baffeln):

frame.png

En tanke slår mig när jag ser det där.
Vad händer med styvheten om du använder i princip samma dimension av trä men sätter en ovanför (eller under, eller kanske både och) elementet, mellan baffel och baksida . (ja lite längre måste den vara)

Och dessutom flyttar fram den bakre rambiten så att den istället förbinder sidorna på mitten ?

Här får en del av faktiskt´s användare tänka bort eventuella svårigheter med att limma ändträ, genom att t.ex anta att så kallade "skruv" används. :mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-18 14:09

Om man flyttar fram den bakre delen av ramen kommer bakväggen att jazza igång vid alltför låga frekvenser.

Konstruktionen är (naturligtvis) strukturdynamiskt optimerad via FEM-simuleringar. 8)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-02-18 14:28

I-or skrev:Om man flyttar fram den bakre delen av ramen kommer bakväggen att jazza igång vid alltför låga frekvenser.

Nejdå, den är ju med en förstyvningsfaktor väl överstigande 100 lokalt sammanbunden med baffeln

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-18 14:46

Då får du lägga upp en skiss för att jag ska förstå vad du menar.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-02-18 15:01

I-or skrev:Då får du lägga upp en skiss för att jag ska förstå vad du menar.

Grön linje är staget mellan baffel och bakstycke :mrgreen:

Skiss.png
Skiss.png (10.28 KiB) Visad 1664 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-02-18 15:18

Calleberg skrev:
I-or skrev:Då får du lägga upp en skiss för att jag ska förstå vad du menar.

Grön linje är staget mellan baffel och bakstycke :mrgreen:

Skiss.png

Ser bekant ut. :mrgreen:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-02-18 15:55

Nattlorden skrev:Ser bekant ut. :mrgreen:
[ Bild ]

Nej det där är en RAM, med ett överflödigt förstärkningkryss.
Alternativt ett förstärkningskryss med en överflödig RAM... :D

Jag talar om ett stag, i form av en smal bräda, av den typ som I-or använt tre bitar av för att göra sin ram ovan. FÖRSÖK att hänga med lite... :mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-18 16:24

Stag är överlag inte speciellt effektiva eftersom de endast bidrar med punktstyvhet.

Ramar ger alltid den totalt sett bästa lösningen såtillvida att styvhetsökningen är tillräcklig för att ge ett i praktiken fast inspänt (beroende på asymmetri eventuellt fritt upplagt) randvillkor, minimal materialåtgång, enkelt montage och maximal flexibilitet för övriga komponenter i kavitetsvolymen.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-02-18 16:54

I-or skrev:Fördelen med en ram är framförallt att man slipper tvärstag som kan ge konstruktionssvårigheter inne i lådan. Det finns inga praktiska fördelar med att öka den lokala styvheten mer än en faktor 100 eller så.

Så här kan en ram se ut när I-or har varit framme, men den kan förstås också sträcka sig runt hela lådan (här utnyttjas elementets höga böjstyvhet som en del av ramen vid baffeln):

frame.png

Ha, en vakuumförstärknngsring, invändig!

För destillationskolonner är de brukligt, men då fungerar de även som bärram för själva klockbottnen om man har sådana.

Det lustiga är att kollapsen av vakuumkärl kan beräknas och det ligger i ekvationernas natur att det påminner lite om olika vibrationsmoder om jag har förstått det rätt :)
FEMar man det så syns det...

Men när I-or nämner böjstyvhet säger jag tröghetsmoment.

Och nej, det är inte brukligt att använda stag mellan väggarna i ett vakuumkärl. Staget förstärker punkter och om man tänker sig ett krysstag mitt i en rund kolonn kan den fortfarande kollapsa mellan de fyra punkterna som krysstaget anfästs.

Its all about the mechanics, dadadadum ... Eller var man än vänder sig har man böjstyvheten fram.

Man kan också sätta förstärkningarna på utsidan, vilket ibland är att föredra i ett vakuumkärl av flera skäl men jag misstänker att WAF är sämre. För experiment kanske, men svårigheten är att fästa in dem adekvat mot väggen på ett "styft" sätt.
--------------------------------------------------------------
A man can not have to many Variacs.
Andratons distortion är populism.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-18 20:04

En ram kan appliceras utan förspänning i höljet, men kan även appliceras med förspänning. Det ger olika resultat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2025-02-18 21:41

petersteindl skrev:En ram kan appliceras utan förspänning i höljet, men kan även appliceras med förspänning. Det ger olika resultat.

"In a nutshell" (...Monty Python)... :wink:
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-19 02:37

Jag började fundera på om jag överarbetat när jag byggt större lådor och även om jag inte har kunskapen att göra en riktig FEM analys så låter Solid works en fuska fram lite resultat.

Så jag ritade en låda med ramar på två motstående sidor och en form som är mer lik den jag brukat använda på de andra två sidorna. Som en bonus så blev det orealistiskt tätt med stagning i botten av lådan så det kom också med. Baffeln sitter inte på plats och hela den sidan är fixerad för analysen, så det motsvarar en oändligt stark baffel.

Jag måste hålla med om att ramen är väldigt effektiv. Att bygga med den kraftigare stagningen jag ofta använt är mer komplicerat och dyrt. Med ramarna är det sannolikt att man sätter fler än man kan tänka sig med den andra metoden och resultatet kan bli bättre.

Det fanns inget lämpligt material, balsaträ var det bästa Solidworks kunde erbjuda. Så det går bara att jämföra de olika metoderna.

Olika stagning.png
Olika stagning.png (882.45 KiB) Visad 1494 gånger

Här är en sida stagat med ram och en sida har ingen stagning.
Två sidor med ram och två utan.png
Två sidor med ram och två utan.png (189.44 KiB) Visad 1483 gånger

Föregående

Återgå till DIY-forum