Här sågas HIFI-myter med vetenskapliga fakta:

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Här sågas HIFI-myter med vetenskapliga fakta:

Inläggav goat76 » 2025-02-24 20:19

Possible worlds skrev:goat

Jag kan naturligtvis missta mig. Det vore på sin plats att återvända till de artiklar och poddar som en gång formade min uppfattning i denna fråga. Jag hade faktiskt föreställt mig att detta var en ståndpunkt som var allmänt accepterad.
Själva tesen är följande: att sångröster, från 1980-talet och framåt – från Bruce Springsteen till Beyoncé – i stigande grad har antagit en nasal klang. Orsaken skulle vara NS10-högtalarens karakteristiska puckel i diskantregistret, en egenskap som genom sin genomslagskraft i studiomiljö har lämnat avtryck på hela den moderna vokala estetiken.
(En förstärkning på fem till sju decibel kring två till tre kilohertz – något i den stilen.)

Ifall den där puckeln hade påverkat den slutgiltiga tonaliteten i ljudmixarna så hade resultatet isåfall blivit tvärtom, förhöjningen i monitorlyssningen hade i det fallet gjort att ljudingenjören hade velat sänka energin i det området om det lät påfrestande.

Men som sagt, en ljudproduktion går i de flesta fall igenom ett helt koppel av olika högtalare innan den når slutkonsument, så det är ytterst osannolikt att den övergripande tonaliteten från NS-10 skulle påverka slutprodukten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-24 20:39

Tonalitet är ett musikvetenskapligt begrepp och är inte detsamma som klangbalans.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-02-24 20:51

goat76 skrev:Ifall den där puckeln hade påverkat den slutgiltiga tonaliteten i ljudmixarna så hade resultatet isåfall blivit tvärtom, förhöjningen i monitorlyssningen hade i det fallet gjort att ljudingenjören hade velat sänka energin i det området om det lät påfrestande.

Ja precis, det där är en tankevurpa som är anmärkningsvärt vanlig.
Läste en artikel om Auratone för ett tag sedan på någon studiosajt och skribenten skrev samma sak, att Auratones mellanregisterpuckel låg bakom att så många inspelningar från den tiden då Auratone i princip var standard låter nasalt (vilket jag i.o.f.s. inte håller med om, men oavsett så var ju slutsatsen helt fel).
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-24 21:07

Morello skrev:Tonalitet är ett musikvetenskapligt begrepp och är inte detsamma som klangbalans.

Men trots mitt felaktiga ordval tycks du ändå ha förstått innebörden i mitt inlägg. :)

Possible worlds

Inläggav Possible worlds » 2025-02-24 21:17

goat

Intressant synpunkt. Du menar alltså att NS-10:s genomslag i studiomiljö i praktiken har lämnat obetydliga spår i den färdiga produkten, eftersom dess brister korrigerats i senare led? Men vet vi detta med säkerhet, att man vid mastring och lyssning använt andra högtalare, där misstagen korrigerats?
När jag talar om diskantpuckelns inverkan syftar jag just på att det slutliga ljudresultatet skulle bära med sig en inbäddad justering – att den naturligt överdrivna diskanten på NS-10 tvingat producenterna att dämpa den så kraftigt att effekten lever kvar i den färdiga mixen.
Senast redigerad av Possible worlds 2025-02-24 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Possible worlds

Inläggav Possible worlds » 2025-02-24 21:20

Om du har rätt är det onekligen en hifi-myt jag gått omkring och tagit för en vedertagen sanning.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-24 21:43

BellsnWhistles skrev:
goat76 skrev:Ifall den där puckeln hade påverkat den slutgiltiga tonaliteten i ljudmixarna så hade resultatet isåfall blivit tvärtom, förhöjningen i monitorlyssningen hade i det fallet gjort att ljudingenjören hade velat sänka energin i det området om det lät påfrestande.

Ja precis, det där är en tankevurpa som är anmärkningsvärt vanlig.
Läste en artikel om Auratone för ett tag sedan på någon studiosajt och skribenten skrev samma sak, att Auratones mellanregisterpuckel låg bakom att så många inspelningar från den tiden då Auratone i princip var standard låter nasalt (vilket jag i.o.f.s. inte håller med om, men oavsett så var ju slutsatsen helt fel).

Ja det är en anmärkningsvärt vanlig tankevurpa!

Och för de som fortfarande tror att användandet av NS-10 vid mixningsskedet har påverkat den totala klangbalansen för slutprodukten, så tycker jag de ska testa att lägga på en EQ-kurva som efterliknar frekvenskurvan för NS-10, och därefter avgöra om de tycker det ljudmässiga resultatet låter mer korrekt efter det. :)

Tell

Inläggav Tell » 2025-02-24 22:00

Jag har också tänkt att det låter lite märkligt att den tonkurvan skulle ha hjälpt till att hissa diskanten på det sättet. Däremot så tycker jag att mycket musik från den tiden är väldigt basfattig, och det som många säger är att det beror på just NS10 och den inte kan spela bas alls vilket gör att man helt enkelt högpassfiltrerade basen när man ändå inte visste hur det lät där nere. Har du nån kommentar på det herr get?

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-24 22:19

Apropå NS10, ville främst lyfta detta roliga citat från en gammal och 'helt vild' låst tråd: yamaha ns10
Ljudfrav skrev:För bara några veckor satt jag med i just en sådan liten studio som enbart har Yamaha NS10. När jag plågade teknikern med en diskussion så visade det sig att han (som så många andra) hade ingen aning om hur dåliga dom egentligen är utan hade bara märkt att "det låter för jävla skumt härinne alltså”. Återigen en kille som inte alls är invigd i högtalarnas brister. Han försvarade dom med de pinsamma och felaktiga resonemang som många andra kör med:

Dom finns ju i en massa kända studios, då måste dom vara bra.
Jag har hört att om man mixar så det låter bra i NS10 så låter det bra överallt.
Det är ju sånt här ljud som folk har hemma.

När de tre bandmedlemmarna som spelades in kom in i kontrollrummet för att höra vad de just spelat in så blev det en speciell stämning efter lyssningen. Dom sa efter en stunds tystnad ”du, det låter riktigt illa... vasst som fan å det finns ju ingen bas!”. Dom hade med sina några egna mickar och hävdade bestämt att det brukar låta mkt bättre. Studioteknikern sa surt ” jo, det finns visst bas, det är bara det att den inte hörs”.
Totaltystnad en lång stund och sedan började bandet viska lite med varandra och svarade sedan: ”ok, men vi vill helst ha sån där bas som man hör”.

Den urspårade tråden är tidvis underhållande och har förmodligen också en del intressant information.

JM skrev:https://acris.aalto.fi/ws/portalfiles/portal/11220523/s3.pdf
Subjektiva ljuskattningvariabler Lokki.png

https://pubs.aip.org/asa/jasa/article/1 ... s-wheel-of
Lokki mfl använder "ljudskattningscirkeln". "Analytiskt ljud" platsar inte riktigt.

Alla subjektiva värderingar av ljud är i princip meningslösa om man inte gör som Toole mfl. Toole hade andra variabler samt rangordnade olika hgt i hyfsade dubbel blindstudier.
...
Toole drar en slutsats mellan subjektiva rangordningen och objektiva fynden med en viss sannolikhet samvarierar.

Är det korrekt att använda de fysikaliska objektiva fynden isolerat för att rangordna högtalare?

Vilken är sannolikheten för att detta är korrekt?

Sannolikheten borde vara angivet i studierna.

JM skrev:Hgt spridning som rangordnings kriterium gäller Harmans rum med inte andra rum. Våra mindre lyssningsrum ger helt andra upplevda reflexer.

Toole studien ger som jag ser det att ekofria frekvenskurvan o distorsionsvärderna ger "objektiva" jämförelser möjliga. Detta är till stor del tillräckligt för att sortera bort sämre hgt.

Ja. Det är (som du säkert vet) så merparten av psykologisk forskning fungerar.
Gällande spridningen bör vi inte hamna i svartvitt tänkande.

JM skrev:Annat är det med högtalare med låg distorsion o bra ekofria frekvenskurvor med helt olika ljudupplevelse.
Mina Apogee och Yamaha NS1000 har i princip lika bra frekvenskurvor o lika låg distorsion. Ändå låter Apogee hgt mer naturligt i mitt stora lyssingsrum vid återgivning av nästan all musik o tal. Att påstå att Apogee ljudet är mer diffust är lådhögtalarpersonens beskrivning. Min beskrivning av Yamaha ljudet är att det är livlöst, onaturligt och har onaturlig stereolokalisation vid återgivning av nästan all musik o tal.
Är det bättre att med negativa ord rangordna bra hgt än med positiva?
Eller finns det andra bra sätt.
JM

Har du testat att ekvalisera enligt I-or-metoden? Om inte, gör gärna det och se sen vilka slutsatser man kan dra,
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-24 23:22

Possible worlds skrev:goat

Intressant synpunkt. Du menar alltså att NS-10:s genomslag i studiomiljö i praktiken har lämnat obetydliga spår i den färdiga produkten, eftersom dess brister korrigerats i senare led?

Inte obetydliga spår, men inte heller på det vis som de flesta audiofiler verkar tro. Och några klangmässiga brister behöver i de flesta fall inte korrigeras i senare led då det knappast är många mixningsingenjörer som format den övergripande klangbalansen baserat på hur den låter i ett par NS-10, vilket alla ljudtekniker vet inte är neutrala för fem öre.

Idag finns det bättre högtalare att välja för ändamålet eller så kan man helt enkelt bara begränsa basen i sina mer bas-kapabla högtalare, för den huvudsakliga fördelen med NS-10 är egentligen mest att den inte går särskilt djupt i basen och därmed ger ett ”överfokus” på mellanregistret. När mellanregistret får i princip all uppmärksamhet utan stöd från basen så är det lätt att höra ifall ljudmixen inte är naturligt balanserad, något ljudelement kan sticka ut och överrösta andra ljudelement eller tvärtom, och eftersom i princip alla ljudelement överlappar varandra och delar mellanregistret så kan ett ”överfokus” på det området säkerställa att ljudmixen ”translate well” till de flesta ljudsystem då alla högtalare åtminstone har kapacitet att spela det registret.

Och här måste förresten tilläggas att många audiofiler felaktigt tror att ovanstående kommer innebära att ljudmixen automatiskt kommer låta sämre i en bättre ljudanläggning då den ”anpassas” även för de lite mer frekvensbreddsbegränsade ljudsystemen, men så är inte fallet då ett välbalanserat mellanregister även kommer förbättra ljudmixen för det bättre ljudsystemet, det är råkade bara vara lite svårare att upptäcka bristerna då basen till viss del kompenserat för det som saknades i mellanregistret.
Ett bra exempel på ett ljudelement som når betydligt högre i frekvens än många tror är bastrumman, den ska inte vara helt ohörbar i mellanregistret men vid mixning i ett mer baskapabelt ljudsystem kan man lätt luras att tro att bastrumman är välbalanserad i mixen just tack vare kompensationen av den mer djupgående basen.

Possible worlds skrev: vet vi detta med säkerhet, att man vid mastring och lyssning använt andra högtalare, där misstagen korrigerats?

Ja, det är nog få mixningsstudios som inte har ett mer fullskaligt högtalarsystem utöver NS-10, man kan ju helt enkelt inte mixa bas-frekvensområdet med ett par högtalare som knappt har någon bas alls.

Yamaha NS-10 är inte en passande högtalare för mastring, så ifall något mot förmodan skulle behöva korrigeras p.g.a användandet av dessa högtalare vid mixning så kommer ljudmixen sannolikt passera ett eller flera neutrala ljudsystem innan den når oss konsumenter.

Possible worlds skrev:När jag talar om diskantpuckelns inverkan syftar jag just på att det slutliga ljudresultatet skulle bära med sig en inbäddad justering – att den naturligt överdrivna diskanten på NS-10 tvingat producenterna att dämpa den så kraftigt att effekten lever kvar i den färdiga mixen.

Men det är väl snarare så att många ljudmixar lider av förhöjd energi i det området från övre mellanregistret och precence-området, inte tvärtom.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-24 23:31

Tell skrev:Jag har också tänkt att det låter lite märkligt att den tonkurvan skulle ha hjälpt till att hissa diskanten på det sättet. Däremot så tycker jag att mycket musik från den tiden är väldigt basfattig, och det som många säger är att det beror på just NS10 och den inte kan spela bas alls vilket gör att man helt enkelt högpassfiltrerade basen när man ändå inte visste hur det lät där nere. Har du nån kommentar på det herr get?

Ja, att de flesta mixare inte använder NS-10 för att avgöra hur basen ska balanseras, utan nog snarare använder de sig av sina mer full-range högtalare för det ändamålet. Det är nog ytterst få musikstudios som endast har ett par högtalare som dessutom är så små som NS-10, ja förutom någon liten hemmastudio kanske. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-25 00:15

Angående Yamaha NS-10 så har denna nästan allestädes närvarande katastrof till s.k. närfältsmonitor (med korrekt terminologi direktfältsmonitor) lyckligtvis haft en begränsad inverkan på ljudkvaliteten för inspelningarna. Detta beror mycket riktigt dels på att majoriteten av ljudtekniker är hyggligt väl medvetna om högtalarens klangmässiga brister och därmed korrigerar för detta redan vid upptagningen, men även på att andra studiomonitorer också används vid lyssningen vartefter mixningsarbetet framskrider.

Slutlig lyssning sker vid mastering med ytterligare andra monitorer, men här brukar vanligen endast i sammanhanget mindre klangkorrektioner införas.

Det tydligaste exemplet på att NS-10 inte märkbart har förstört klangbalansen på inspelningarna är att andelen med ett tydligt återhållet frekvensinnehåll ca 0,6-2,6 kHz eller övre mellanregister / undre diskant (där NS-10 uppvisar motsatsen) är närapå obefintlig. Så här illa mäter den relativt originalet lätt modifierade "proffsversionen" NS10M:

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... 0m_studio/

Det finns för övrigt inte mindre än 6 snarlika versioner av denna högtalare, vilka samtliga har ungefär lika usla egenskaper.

Under de senaste decennierna har dock allt fler inspelningar utnyttjat klangkorrekta aktiva "närfältsmonitorer" från Genelec, Neumann m.fl. tillverkare, vilket förstås har gjort studioarbetet mindre slumpartat och erfarenhetsberoende. Enligt min mening tycks just klangbalansen, med hänsyn tagen till ett ständigt föränderligt klangideal, ha blivit jämnare med åren, vilket tyder på en mer vetenskaplig inställning både vid val av monitorer och lyssningsmiljö. Ingenting kan dock uppväga de gigantiska nackdelarna från bortrationaliseringen av ljudtekniker och framförallt den dynamiska stympningen som har dominerat utvecklingen de senaste 25-30 åren.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-25 09:27

goat76 skrev:
Morello skrev:Tonalitet är ett musikvetenskapligt begrepp och är inte detsamma som klangbalans.

Men trots mitt felaktiga ordval tycks du ändå ha förstått innebörden i mitt inlägg. :)

Javisst, givet kontexten var dechiffreringen tämligen basal.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-25 10:23

Morello skrev:
goat76 skrev:

Javisst, givet kontexten var dechiffreringen tämligen basal.

Jag testade precis i google att översätta ordet ”klangbalans” till engelska, och får jag ”tonal balance” som svar. Tycker du ”tonal balans” fungerar bra att skriva? :)

Possible worlds

Inläggav Possible worlds » 2025-02-25 10:44

Om NS-10 nu inte var en av de avgörande faktorerna bakom det ljusa sound som kom att prägla 1980-talets musikproduktion, om detta blott är en hifimyt – vad var det då som formade detta karakteristiska ljudideal? Finns det någon som kan ge en rimlig förklaring?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-25 11:28

Det fanns två olika grenar här, där den ena för tung rock tycks ha sökt ett slamrigare ljud och där den andra för generell populärmusik, kanske inspirerad av syntharnas verkliga genombrott, sökte någon sorts artificiell "tydlighet". Oftast lät det som alla vet bara illa.

Detta har efter en återgång till en mer neutral klang under 1990-talet speciellt under det senaste dryga decenniet övergått till en bastung och inte sällan toppoktavfattig klangbalans. Klangidealet varierar, helt enkelt.
Senast redigerad av I-or 2025-02-25 11:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-25 11:30

Kan det vara trallgöken Bruce Swedien som startat trenden med förhöjt presensregister?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-02-25 11:47

Kan det inte helt enkelt varit en fortsättning på 60- och 70-talets mer och mer kommersiella syn på popmusiken, i takt med den ökande skivförsäljningen och radiospeltiden?

Man anpassade till max hörbarhet i radion (och bilen) genom att skära i basen och höja diskanten och sedan fick radiostationerna komprimera så gott det gick analogt för att kunna pumpa ut maxvolym och överrösta näraliggande radiokanaler. Detta förenklades ju sedermera i mitten/slutet på 90-talet när man började med helt digital dynamikkomprimering.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-25 12:06

Det nya, tunna, klangidealet blev inte allmänt förekommande förrän runt 1984 (hårdrockens klangliga förfall började dock flera år tidigare). Sedan försvann den allmänna tunnheten nästan lika snabbt som den hade kommit redan vid övergången till 1990-talet. Detta talar förstås emot tesen om anpassning till radioapparater och bilstereo.

Saken med billjud är förstås också att man behöver kraftig bas för att denna överhuvudtaget ska höras givet dånet från däcken.

Possible worlds

Inläggav Possible worlds » 2025-02-25 12:10

Almen

Jag iakttar samma tendens, men frågan kvarstår: vilka var de konkreta tekniska förändringar (när vi nu kan räkna bort NS-10) eller de enskilda aktörer (t ex förslaget Bruce Swedien) som faktiskt drev fram detta sound?

Possible worlds

Inläggav Possible worlds » 2025-02-25 12:17

Jag har också funderat över huruvida NS-10, 1980-talets ljudideal och ”loudness war” på något sätt hänger samman – om de inte bara sammanfaller efter varandra i tid, utan faktiskt påverkar varandra. Jag inser att det är en spekulativ tanke, kanske rör det sig om helt oberoende fenomen. Men ändå kan jag inte riktigt släppa idén.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2025-02-25 12:25

Almen skrev:Kan det inte helt enkelt varit en fortsättning på 60- och 70-talets mer och mer kommersiella syn på popmusiken, i takt med den ökande skivförsäljningen och radiospeltiden?

Man anpassade till max hörbarhet i radion (och bilen) genom att skära i basen och höja diskanten och sedan fick radiostationerna komprimera så gott det gick analogt för att kunna pumpa ut maxvolym och överrösta näraliggande radiokanaler. Detta förenklades ju sedermera i mitten/slutet på 90-talet när man började med helt digital dynamikkomprimering.

Tilläggas bör vinylmediets begränsningar där man drog ner basen för att få längre speltid. Man kunde få över 60 min speltid som värst men det lät ju tämligen blekt.
Nu är det ju det omvända på vissa konserter där man fläskar på med lågbas för att få upp "trycket" i spelningen eftersom lågbasen inte ger så mycket utslag på dB(A)-värdet.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-25 12:51

Possible worlds skrev:Jag iakttar samma tendens, men frågan kvarstår: vilka var de konkreta tekniska förändringar (när vi nu kan räkna bort NS-10) eller de enskilda aktörer (t ex förslaget Bruce Swedien) som faktiskt drev fram detta sound?

Possible worlds skrev:Jag har också funderat över huruvida NS-10, 1980-talets ljudideal och ”loudness war” på något sätt hänger samman – om de inte bara sammanfaller efter varandra i tid, utan faktiskt påverkar varandra. Jag inser att det är en spekulativ tanke, kanske rör det sig om helt oberoende fenomen. Men ändå kan jag inte riktigt släppa idén.

Som skrivet var så handlade det inte om tekniska förändringar på ljudupptagningssidan och knappast radiosidan heller. Vad gäller distributionssidan så borde CD:ns intåg ha lett till betydligt mer bas eftersom det inte går att skapa LP-skivor med både kraftig bas och normal speltid, men så blev sällan fallet.

Möjligen hade det totala genombrottet för digitala (additiva) synthar som Yamaha DX7 något med det hela att göra eftersom detta korrelerar väl tidsmässigt, men mest var det nog bara den vanliga flockmentaliteten när ett nytt "sound" dök upp. Ytterligare en möjlighet är att man med CD:ns intåg hade en bättre möjlighet att föra fram "tydligheten" till konsumentledet och att detta kändes modernt samt kunde överdrivas med en tunn klangbalans. Till detta kommer förstås även hårdrockens uppenbart slamriga soundideal som förstärks av en tunn klangbalans, men detta var en helt separat utveckling som höll i sig betydligt längre.

Swediens inspelningar var ofta tydligt presade, men långt ifrån baslösa, så han är ingen typisk representant för den tunna klangbalans som allmänt rådde för det sena 1980-talets populärmusikproduktioner.

(Lite lustigt är det dock att jag nu tog upp ytterligare en Yamaha-produkt i diskussionen. Kanske är företaget ljudsidans Illuminati? :mrgreen: )

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-25 13:25

Jag vill nog minnas Swedian-produktionerna som tämligen basfattiga - tex Thriller med M. Jackson. Har för övrigt aldrig förstått varför snubbens är så hyllad.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-25 13:33

Lyssna gärna även på Bad, The Dude, Off The Wall m.fl. alster. Swediens inspelningar är Inte överlag basfattiga och dessutom är den basfattighet som gäller allmänt för det sena 1980-talet av en helt annan dignitet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-25 13:38

En ytterligare möjlig orsak till det ljusare sounded under 80-talet kan vara övergången till digital ljudproduktion, för till skillnad från analog inspelning där överstyrning av insignalen ofta kunde användas med flit som en form av komprimering för ett ”rundare” ljud, så blev de första digitala inspelningarna renare och slankare på gott och ont. Med tiden har man lärt sig att bearbeta de inspelade spåren med diverse simuleringar av analog utrustning.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-25 14:48

Jag tycker det bör inflikas att det inte är fråga om ljus som i luftig och fluffig (när ökningen sker över 6-7 kcps cirka), utan vi talar om en överdriven nivå i det lägre diskantregistret och övre mellanregistret; en slik klangavvikelse stör mig oerhört mycket mer än överdriven nivå i toppoktaven och kanske lite till.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-02-25 15:11

I-or skrev:Det nya, tunna, klangidealet blev inte allmänt förekommande förrän runt 1984.

Jag upplever Eurythmics Sweet Dreams (Are Made of This) från 1983 som ett typexempel på detta. Men de kanske var tidiga...?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Possible worlds

Inläggav Possible worlds » 2025-02-25 15:46

Almen

Jag instämmer. Till listan kan man också lägga Bruce Springsteen (Born in the U.S.A., men ännu mer Tunnel of Love) samt redan nämnda Michael Jackson. Även Madonna och Prince.
Men hur mycket skuld bär egentligen Phil Collins? På Face Value introducerade han det där berömda virveltrumsljudet som sedan kom att prägla hela 80-talet. Visserligen hade han använt det redan på en av Peter Gabriels soloskivor, men då utan att det fick något större genomslag.

Possible worlds

Inläggav Possible worlds » 2025-02-25 15:50

Phil Collins släppte Face Value den 13 februari 1981

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi