Atmos Audio avslutar Loudness war?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-03-27 00:52

Fick nyss hem Talking Heads - Stop Making Sense 2CD +blu-ray som jag beställde bara för att jag slarvigt antog att det rörde sig om en blu-ray med konsert-filmen (som är fantastisk). Hur som helst, jag bestämde mig för att behålla bedragaren. Har bara get den en snabb-spinn, men första intryck är att det låter riktigt bra.

Jag spelar upp på PS5. En rolig grej med den är att man kan ställa in vinklarna man har till högtalarna. Sen har jag valt i hdmi-ljud-inställningarna att jag spelar upp på en AVR (vilket är lite ljug) som har två kanaler.

Ser att tex Dark side of the moon 50th anniv. också är släppt på atmos-disk och tänker att det eventuellt kan vara något. MEN, det hela ger mig lite huvudvärk. Jag kollar ofta runt och försöker hitta ledtrådar till vad som kan tänkas vara den bästa utgåvan av olika släpp, att försöka sålda ut relevansen i folks omdömmen av musik i atmos-släpp te sig vanskligt. Bortsett från att jag har fördommar om att surroundsystemen som finns där ute i stugorna generellt är ännu sämre än den typiska skivnördens hifi-stereo så öppnar det för att jämföra upplevelser av så många olika kanalkonfigurationer. Jag är mest ute efter modernt mixad musik som inte har totalmosad dynamik att spela i två kanaler. Men det kan bli så att jag håller ögonen mer på glänt för blu-ray släpp framöver.
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-03-27 17:04

Ska väl tilläggas att jag inte har en aning om huruvida PS5an decodar atmos-materialet med hjälp av metadata när den gör om till stereo LPCM. Risken att den inte gör det är nog överhängande. Ytterligare huvudbry. Dynamiken blir förstås intakt (eeeh?)
Häpp!

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2025-03-27 21:34

Belker skrev:Dags att bumpa denna, för nu har jag börjat bygga flerkanaligt Atmos. I väntan på att de rigi-inspirerade takhögtalarna (4) ska bli klara har jag en provisorisk 6.0.2 set up. Kommer vad det lider ha 6.1.4, där LFE .1 skapas genom att använda inoCR80 .1 ingång, som skapar en virtuell LFE subwoofer av mina frontars basmoduler (ino Y4). Kanske nyhetens behag, men det här är bra! Skaffade ett Apple Music abonnemang och låter Apple TV mata receivern med Apples Spatial Audio, som de kallar sin snålkodade Atmos. Styr allt från iPhone, så projjen behöver inte vara på. Lyssnar just på Steven Wilsons senaste https://music.apple.com/se/album/the-overview/1789396258 och han vet ju vad han gör när det kommer till flerkanal.

Om man accepterar att gamla klassiker som mixas om är ett nytt verk, med nya och andra kvaliteter, är det riktigt underhållande. Riders of the storm, som goat nämnde och heliga kor som DSotM blir bra, fast annorlunda. Den senare är ju redan i tvåkanal väldigt rumslig, men jag är helt säker på att Pink Floyd hade gjort den i Atmos om tekniken fanns. Så mycket nytt och gammalt att upptäcka! :D

Jag lyssnade lite (inte hela än) på Steven Wilsons The Overview häromdagen. Verkligen intressant hur ljudet är mixat och alla högtalare används (jag har 5.1.4). Först intrycket var kanske att det var lite tråkig musik, men jag ska ge det en chans till och lyssna på hela albumet.
Såg i dagens nyhetsbrev från Sound & Vision att de har en lång recension av The Overview här: https://www.soundandvision.com/content/ ... olby-atmos

goat76 skrev:Jag provade idag med Tidal Connect direkt från iPhone till Marantz Cinema 50, men tyvärr växlas streamen över av Tidal från Dolby Atmos-spåret till någon version av de ”vanliga” 2-kanalsspåren.

Jag har en Marantz i samma serie (en AV 10) och testade nyligen med Tidal Connect. Konstaterade att jag inte fick något Atmos och trodde att det var jag som gjorde fel. Tråkigt att Marantz inte gjort så det fungerar med Atmos från Tidal. Eftersom Tidal Connect hänger ihop med Heos så förmodar jag att det blir samma sak om man har en Denon, eller?
Jag har även Apple Music en ATV, så jag kan köra med det istället. Hade dock varit roligt om det funkade även med Tidal. Man kan kanske hoppas att det kommer i någon uppdatering, det var ju inte så länge sen de la till Tidal Connect.

goat76 skrev:Tänkte att vi i den här tråden även kan tipsa om Atmos-mixar vi tycker är bra eller intressanta av olika anledningar. Här är några bidrag från mig…

Neil Young - Down by the River
Enligt mig en smakfull mix som passar den här typen av musik, då det mesta i mixen upplevs komma framifrån vilket väl är förväntat av ett rockband på en scen framför en som lyssnare. Det Atmos bidrar med här är en ökad bredd och omslutning då surroundkanalerna hjälper till att ”dra ut” gitarrerna lite lagomt åt sidorna men att de fortfarande upplevs vara placerade framför mig som lyssnare.

Talking Heads - Psycho Killer
Till skillnad från ovanstående Neil Young-låt så har de tagit ut svängarna i den här mixen, man mer är omringad av gitarrerna medans resten av instrumenten och sången håller sig framför. Mixen har en imponerande ”punch” och tydlighet och är väldigt engagerande att lyssna på.

The Doors - Riders On The Storm
Denna har jag nämnt tidigare i tråden. Mixen är gjord på en alternativ tagning under inspelningarna och är lite återhållsam utan större yvigheter, men regnet (REGNET!) som omsluter mig bidrar till en atmosfärisk upplevelse. :)

Rage Against The Machine - Evil Empire (hela albumet
Egentligen tycker jag balansen är underlig på det här albumet med gitarrerna mest ljudande från surroundkanalerna där de i mitt 5.1-system i stort sett bara befinner sig bakom mig, kanske blir det bara konstigt p.g.a det och att det i ett system med fler surroundkanalerna blir mer omsvepande? Nåväl, ljudmixarna på det här albumet är i övrigt intressanta att lyssna på då de flesta ljudinslagen är så separerade från varandra vilket gör dem väldigt tydliga.

Billie Eilish - you should see me in a crown
Här har de verkligen använt alla högtalare för att göra ljudet stort på alla sätt och vis.

Det man upptäcker när man lyssnar runt lite är att det finns rätt många underliga Atmos-mixar, det ligger lite väl lite i begynnelsestadiet och folk som mixar testar väl sig fram lite. :)

Tack för tipsen! Ska leta fram dem på Apple Music lyssna på dem där.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-27 23:35

Det är faktiskt rätt konstigt kan jag tycka att inte Marantz och Denon gör mer för att möjliggöra uppspelning av musik i Dolby Atmos med sin inbyggda funktionalitet, jag menar, varför ska man egentligen ens behöva använda en Apple TV när dessa receivers mycket väl skulle borde klara uppspelningen på egen hand. Det är dock säkerligen samma visa med andra fabrikat.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-10 11:51

Hur brett utbud av Atmos audio finns det i Apple Music tjänsten? Funderar på att prova :| Men om utbudet är väldigt snävt så känns det inte som om det är värt det?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-10 12:06

dewpo skrev:Hur brett utbud av Atmos audio finns det i Apple Music tjänsten? Funderar på att prova :| Men om utbudet är väldigt snävt så känns det inte som om det är värt det?

Fick prova gratis i tre månader :D Så jag hoppade på! Men så extremt mycket som är tillgängligt i Atmos verkar det inte vara.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-10 12:30

Du kommer nog upptäcka att det finns mycket mer Atmos än vad du tror. Nu har inte jag Apple Music men Tidal tycker jag har ett stort utbud och jag misstänker att Apple har ännu mer.

JM

Inläggav JM » 2025-04-10 13:51

Var finns listor på Atmos musik? Har Atmos i hembion men aldrig kopplat upp hgt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-10 14:38

goat76 skrev:Du kommer nog upptäcka att det finns mycket mer Atmos än vad du tror. Nu har inte jag Apple Music men Tidal tycker jag har ett stort utbud och jag misstänker att Apple har ännu mer.

Det verkar finnas en del. Men jag och sökfunktionen är inte helt överens :oops:
Lyssnar på Kraftwerk ”3-D: The Catalogue (Live)” Nu :D

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-10 17:07

Nu lyssnas det på Rammstein "Zeit" i Dolby Atmos :D
Men sökfunktionen lämnar en hel del att önska. Man får helt enkelt öppna ett album man gillar och sen kan man se om det finns en Atmos mix.

JM skrev:Var finns listor på Atmos musik? Har Atmos i hembion men aldrig kopplat upp hgt.

JM

Jag gissar att det är svårt att hitta uppdaterade listor på vad som finns tillgängligt. Men det verkar finnas en hel del både Klassisk musik och Jazz för de som gillar sådant. Samt förstås nyare musik i de flesta genre.

HakanC

Inläggav HakanC » 2025-04-10 19:59

JM skrev:Var finns listor på Atmos musik?

dewpo skrev:Jag gissar att det är svårt att hitta uppdaterade listor på vad som finns tillgängligt.

I Tidal kan man hitta Dolby Atmos direkt under sök
Tidal_search_20250410.jpg
Tidal sök
Tidal_search_20250410.jpg (184.51 KiB) Visad 1818 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-10 21:09

Kan man välja Dolby Atoms i Tidal och sen söka endast i det biblioteket?
I Apple Music kan man söka på Atmos och få upp den kategorin :|
Men som jag förstår det så finns det sedan ingen möjlighet att söka endast bland den musiken :?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-11 09:09

dewpo skrev:Kan man välja Dolby Atoms i Tidal och sen söka endast i det biblioteket?
I Apple Music kan man söka på Atmos och få upp den kategorin :|
Men som jag förstår det så finns det sedan ingen möjlighet att söka endast bland den musiken :?

Tyvärr fungerar det inte att söka endast inom kategorin Atmos i Tidal, man kan endast välja att bläddra runt i den kategorin och dess underkategorier.

HakanC

Inläggav HakanC » 2025-04-11 10:21

Tyvärr går det alltså inte att söka med "Atmos" som ett sökkriteria i Tidal
Men det finns en ganska krånglig work-around, söker man på albumtitel får man upp alla varianter av albumet som finns och då kan man se om det finns i Atmos

"Hackney Diamonds - The Rolling Stones" finns i många varianter, så här ser det ut när jag söker på det albumet (i Android-appen)
Tidal_Hackney Diamonds Rolling Stones-20250411.png
Tidal search Hackney Diamonds
Tidal_Hackney Diamonds Rolling Stones-20250411.png (376.69 KiB) Visad 1495 gånger

Förhoppningsvis blir det bättre, eller så kanske ngn annan känner till ett bättre sätt att söka?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-13 14:44

Belker skrev:
goat76 skrev:

Hur styr du vilket innehåll Apple TV spelar upp med styrning från iPhone?

Det blir det man spelar i iPhone. Som Spotify connect. Apple TV kommer upp som förslag på ”högtalare”.

Min Apple TV kommer upp som förslag på högtalare i min iPad :|
Men,,, om jag styr uppspelningen på det sättet väljs det vanliga 2 kanals spåret även om ett Atmos spår finns.
Måste styra uppspelningen med fjärrkontrollen för att det ska bli rumsligt ljud…

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-13 15:36

dewpo skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:

Hur styr du vilket innehåll Apple TV spelar upp med styrning från iPhone?

Det blir det man spelar i iPhone. Som Spotify connect. Apple TV kommer upp som förslag på ”högtalare”.

Men,,, om jag styr uppspelningen på det sättet väljs det vanliga 2 kanals spåret även om ett Atmos spår finns.
Måste styra uppspelningen med fjärrkontrollen för att det ska bli rumsligt ljud…

Hmm… Nu verkar ni ha helt olika erfarenheter av samma uppspelningskedja, där Belker säger att han får ut Atmos-spåren genom att välja Apple TV i Apple Music i iPhone, medans du säger att du endast får ut 2-kanalsspåret med samma kedja. Så vad gör Belker och vad har han för inställningar för att få ut Atmos den vägen?

rigi

Inläggav rigi » 2025-04-13 15:51

goat76 skrev:
dewpo skrev:
Belker skrev:

Hmm… Nu verkar ni ha helt olika erfarenheter av samma uppspelningskedja, där Belker säger att han får ut Atmos-spåren genom att välja Apple TV i Apple Music i iPhone, medans du säger att du endast får ut 2-kanalsspåret med samma kedja. Så vad gör Belker och vad har han för inställningar för att få ut Atmos den vägen?

Bäst att börja med inställningar i både telefon och Appletvn. Finns mycket lurigt med dessa.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-04-13 20:06

Har ingen aning om vad det beror på. Olika iOS, kanske? Ålder på hårdvara? Tror inte jag aktivt ställt in något, men man vet aldrig. Finns ju som sagt en del lurigt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-13 20:45

rigi skrev:
goat76 skrev:
dewpo skrev:Min Apple TV kommer upp som förslag på högtalare i min iPad :|

Bäst att börja med inställningar i både telefon och Appletvn. Finns mycket lurigt med dessa.

Jag kan tyvärr inte testa då jag inte har Apple Music, och Tidal hittar endast Apple TV under AirPlay vilket inte spelar upp multikanalspåret av Atmos.

IMG_2840.png
IMG_2840.png (143.87 KiB) Visad 1146 gånger

IMG_2841.png
IMG_2841.png (1.02 MiB) Visad 1146 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-13 20:58

Jag har kommit fram till vad jag gjorde för fel :oops:
När man öppnar listan med högtalare så ska man inte välja Apple TV i listan :?
Utan längst ner så finns det ett alternativ som heter "styr andra högtalare och tv apparater",,,
det är det alternativet man ska välja...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-13 22:11

dewpo skrev:Jag har kommit fram till vad jag gjorde för fel :oops:
När man öppnar listan med högtalare så ska man inte välja Apple TV i listan :?
Utan längst ner så finns det ett alternativ som heter "styr andra högtalare och tv apparater",,,
det är det alternativet man ska välja...

Det alternativet ser jag inte i Tidal.

rigi

Inläggav rigi » 2025-04-14 12:05

När jag spelar musik via mobilen till Apple tvn så blir det automatiskt Atmos osv.
Väljer också bara Apple tvn i meny i mobilen.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-04-23 11:50

Ni som kört lite atmos här, kör ni alla framförallt surround-anläggningar? Jag ser att det släpps en hel del blu-ray audio med atmos-spår nu och väntar på versione av the cures senaste album med blu-ray disc och pink floyds live at pompeii. Som jag skrev ovan är jag bara intresserad av hur det låter ihopvikt till två kanaler, med den potentiella fördelen av bättre dynamik. Har ni någon generell åsikt om hur mixarna funkar på det sättet? Jag kommer förmodligen köpa på mig lite fler skivor i det här formatet om nästa två jag får blir en positiv upplevelse iaf.
Häpp!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-23 13:31

Jag är inte något större fan uppmixning från 2-kanal till flerkanaligt ljud och finner det oftare bli en miss än en hit, men den nedmixning som sker från Atmos till 2-kanaligt ljud har jag hittills inte haft någon anmärkning på. Nu har jag endast lyssnat på nedmixade Atmos-spår från Tidal vilket är i lossy-format, men trots det tycker jag det oftast låter markant bättre än de album som är totalt söndermastrade så som The Cures senaste album. Det finns potential att det kan låta ännu bättre nedmixat från Blu-ray vilket väl borde vara lossless.

För mig är det uppenbart att det är mycket lättare att det låter rätt med nedmixning än vad det oftast blir med uppmixning.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-24 19:22

Hur snabba är era system på att hitta Receivern och påbörja ljuduppselningen?
Hos mig så går handskakandet så långsamt att jag alltid missar de fem första sekunderna på första spåret på en Atmos skiva :evil:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-24 19:39

dewpo skrev:Hur snabba är era system på att hitta Receivern och påbörja ljuduppselningen?
Hos mig så går handskakandet så långsamt att jag alltid missar de fem första sekunderna på första spåret på en Atmos skiva :evil:

Samma här, det är den största nackdelen med Atmos och jag kan inte förstå varför dom inte gör något åt det.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-04-24 20:03

Om man låter det gå drygt fem sekunder och sedan backar, tar den det från början. Men störigt, ja. Apple Music från iPhone till AppleTV till Denon.

rigi

Inläggav rigi » 2025-04-24 22:42

Detta har jag också. Väldigt irriterande

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-25 11:57

WhereNextColumbus skrev:Ni som kört lite atmos här, kör ni alla framförallt surround-anläggningar? Jag ser att det släpps en hel del blu-ray audio med atmos-spår nu och väntar på versione av the cures senaste album med blu-ray disc och pink floyds live at pompeii. Som jag skrev ovan är jag bara intresserad av hur det låter ihopvikt till två kanaler, med den potentiella fördelen av bättre dynamik. Har ni någon generell åsikt om hur mixarna funkar på det sättet? Jag kommer förmodligen köpa på mig lite fler skivor i det här formatet om nästa två jag får blir en positiv upplevelse iaf.

Senaste albumet med The Cure tycker jag låter ganska dåligt oavsett hyfsat bibehållen dynamik eller inte, det är nog mest den bearbetning som skett vid mixningen av albumet som gör att det inte låter helt fantastiskt.

Jag tog mig dock tid nyss att göra två 30 sekunders-filer, en med det söndermastrade vanliga spåret och en med Atmos-spåret från Tidal där båda är volymreglerade till -12,4 Integrated LUFS. Orsaken till att det inte ligger på -18 LUFS vilket är standarden för Atmos är att det blir ett annat värde när Atmos-spåret är nedmixat till ett 2-kanalsspår.

Här är iallafall två volym-matchade samples som du kan jämföra rakt av. Skriv gärna vad du tycker. :)

Vanliga spåret: https://www.dropbox.com/scl/fi/5jebyxgh ... dhtda&dl=0

Atmos i 2-kanal: https://www.dropbox.com/scl/fi/g91kwa21 ... jlpo6&dl=0

(Den som vill jämföra bör ladda ned filerna då jag någon gång kommer rensa bort dem från min Dropbox för utrymmesskäl.)

masvis-online The Cure - A Fragile Thing (Regular).png
masvis-online The Cure - A Fragile Thing (Regular).png (606.8 KiB) Visad 194 gånger

masvis-online The Cure - A Fragile Thing (Atmos).png
masvis-online The Cure - A Fragile Thing (Atmos).png (704.07 KiB) Visad 194 gånger

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-04-27 20:26

goat76 skrev:
WhereNextColumbus skrev:Ni som kört lite atmos här, kör ni alla framförallt surround-anläggningar? Jag ser att det släpps en hel del blu-ray audio med atmos-spår nu och väntar på versione av the cures senaste album med blu-ray disc och pink floyds live at pompeii. Som jag skrev ovan är jag bara intresserad av hur det låter ihopvikt till två kanaler, med den potentiella fördelen av bättre dynamik. Har ni någon generell åsikt om hur mixarna funkar på det sättet? Jag kommer förmodligen köpa på mig lite fler skivor i det här formatet om nästa två jag får blir en positiv upplevelse iaf.

Senaste albumet med The Cure tycker jag låter ganska dåligt oavsett hyfsat bibehållen dynamik eller inte, det är nog mest den bearbetning som skett vid mixningen av albumet som gör att det inte låter helt fantastiskt.

Jag tog mig dock tid nyss att göra två 30 sekunders-filer, en med det söndermastrade vanliga spåret och en med Atmos-spåret från Tidal där båda är volymreglerade till -12,4 Integrated LUFS. Orsaken till att det inte ligger på -18 LUFS vilket är standarden för Atmos är att det blir ett annat värde när Atmos-spåret är nedmixat till ett 2-kanalsspår.

Här är iallafall två volym-matchade samples som du kan jämföra rakt av. Skriv gärna vad du tycker. :)

Vanliga spåret: https://www.dropbox.com/scl/fi/5jebyxgh ... dhtda&dl=0

Atmos i 2-kanal: https://www.dropbox.com/scl/fi/g91kwa21 ... jlpo6&dl=0

(Den som vill jämföra bör ladda ned filerna då jag någon gång kommer rensa bort dem från min Dropbox för utrymmesskäl.)

masvis-online The Cure - A Fragile Thing (Regular).png

masvis-online The Cure - A Fragile Thing (Atmos).png

Tackar ödmjukast. Glömde bort den här tråden lite, ska jämföra lite så fort jag får lite lugn och ro!
Häpp!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi