Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Dags att bumpa denna, för nu har jag börjat bygga flerkanaligt Atmos. I väntan på att de rigi-inspirerade takhögtalarna (4) ska bli klara har jag en provisorisk 6.0.2 set up. Kommer vad det lider ha 6.1.4, där LFE .1 skapas genom att använda inoCR80 .1 ingång, som skapar en virtuell LFE subwoofer av mina frontars basmoduler (ino Y4). Kanske nyhetens behag, men det här är bra! Skaffade ett Apple Music abonnemang och låter Apple TV mata receivern med Apples Spatial Audio, som de kallar sin snålkodade Atmos. Styr allt från iPhone, så projjen behöver inte vara på. Lyssnar just på Steven Wilsons senaste https://music.apple.com/se/album/the-overview/1789396258 och han vet ju vad han gör när det kommer till flerkanal.
Om man accepterar att gamla klassiker som mixas om är ett nytt verk, med nya och andra kvaliteter, är det riktigt underhållande. Riders of the storm, som goat nämnde och heliga kor som DSotM blir bra, fast annorlunda. Den senare är ju redan i tvåkanal väldigt rumslig, men jag är helt säker på att Pink Floyd hade gjort den i Atmos om tekniken fanns. Så mycket nytt och gammalt att upptäcka!
goat76 skrev:Jag provade idag med Tidal Connect direkt från iPhone till Marantz Cinema 50, men tyvärr växlas streamen över av Tidal från Dolby Atmos-spåret till någon version av de ”vanliga” 2-kanalsspåren.
goat76 skrev:Tänkte att vi i den här tråden även kan tipsa om Atmos-mixar vi tycker är bra eller intressanta av olika anledningar. Här är några bidrag från mig…
Neil Young - Down by the River
Enligt mig en smakfull mix som passar den här typen av musik, då det mesta i mixen upplevs komma framifrån vilket väl är förväntat av ett rockband på en scen framför en som lyssnare. Det Atmos bidrar med här är en ökad bredd och omslutning då surroundkanalerna hjälper till att ”dra ut” gitarrerna lite lagomt åt sidorna men att de fortfarande upplevs vara placerade framför mig som lyssnare.
Talking Heads - Psycho Killer
Till skillnad från ovanstående Neil Young-låt så har de tagit ut svängarna i den här mixen, man mer är omringad av gitarrerna medans resten av instrumenten och sången håller sig framför. Mixen har en imponerande ”punch” och tydlighet och är väldigt engagerande att lyssna på.
The Doors - Riders On The Storm
Denna har jag nämnt tidigare i tråden. Mixen är gjord på en alternativ tagning under inspelningarna och är lite återhållsam utan större yvigheter, men regnet (REGNET!) som omsluter mig bidrar till en atmosfärisk upplevelse.
Rage Against The Machine - Evil Empire (hela albumet
Egentligen tycker jag balansen är underlig på det här albumet med gitarrerna mest ljudande från surroundkanalerna där de i mitt 5.1-system i stort sett bara befinner sig bakom mig, kanske blir det bara konstigt p.g.a det och att det i ett system med fler surroundkanalerna blir mer omsvepande? Nåväl, ljudmixarna på det här albumet är i övrigt intressanta att lyssna på då de flesta ljudinslagen är så separerade från varandra vilket gör dem väldigt tydliga.
Billie Eilish - you should see me in a crown
Här har de verkligen använt alla högtalare för att göra ljudet stort på alla sätt och vis.
Det man upptäcker när man lyssnar runt lite är att det finns rätt många underliga Atmos-mixar, det ligger lite väl lite i begynnelsestadiet och folk som mixar testar väl sig fram lite.
dewpo skrev:Hur brett utbud av Atmos audio finns det i Apple Music tjänsten? Funderar på att provaMen om utbudet är väldigt snävt så känns det inte som om det är värt det?
goat76 skrev:Du kommer nog upptäcka att det finns mycket mer Atmos än vad du tror. Nu har inte jag Apple Music men Tidal tycker jag har ett stort utbud och jag misstänker att Apple har ännu mer.
JM skrev:Var finns listor på Atmos musik? Har Atmos i hembion men aldrig kopplat upp hgt.
JM
JM skrev:Var finns listor på Atmos musik?
dewpo skrev:Jag gissar att det är svårt att hitta uppdaterade listor på vad som finns tillgängligt.
dewpo skrev:Kan man välja Dolby Atoms i Tidal och sen söka endast i det biblioteket?
I Apple Music kan man söka på Atmos och få upp den kategorin![]()
Men som jag förstår det så finns det sedan ingen möjlighet att söka endast bland den musiken
Belker skrev:goat76 skrev:
Hur styr du vilket innehåll Apple TV spelar upp med styrning från iPhone?
Det blir det man spelar i iPhone. Som Spotify connect. Apple TV kommer upp som förslag på ”högtalare”.
dewpo skrev:Belker skrev:goat76 skrev:
Hur styr du vilket innehåll Apple TV spelar upp med styrning från iPhone?
Det blir det man spelar i iPhone. Som Spotify connect. Apple TV kommer upp som förslag på ”högtalare”.
Min Apple TV kommer upp som förslag på högtalare i min iPad![]()
Men,,, om jag styr uppspelningen på det sättet väljs det vanliga 2 kanals spåret även om ett Atmos spår finns.
Måste styra uppspelningen med fjärrkontrollen för att det ska bli rumsligt ljud…
goat76 skrev:dewpo skrev:Belker skrev:
Min Apple TV kommer upp som förslag på högtalare i min iPad![]()
Men,,, om jag styr uppspelningen på det sättet väljs det vanliga 2 kanals spåret även om ett Atmos spår finns.
Måste styra uppspelningen med fjärrkontrollen för att det ska bli rumsligt ljud…
Hmm… Nu verkar ni ha helt olika erfarenheter av samma uppspelningskedja, där Belker säger att han får ut Atmos-spåren genom att välja Apple TV i Apple Music i iPhone, medans du säger att du endast får ut 2-kanalsspåret med samma kedja. Så vad gör Belker och vad har han för inställningar för att få ut Atmos den vägen?
rigi skrev:goat76 skrev:dewpo skrev:Min Apple TV kommer upp som förslag på högtalare i min iPad![]()
Hmm… Nu verkar ni ha helt olika erfarenheter av samma uppspelningskedja, där Belker säger att han får ut Atmos-spåren genom att välja Apple TV i Apple Music i iPhone, medans du säger att du endast får ut 2-kanalsspåret med samma kedja. Så vad gör Belker och vad har han för inställningar för att få ut Atmos den vägen?
Bäst att börja med inställningar i både telefon och Appletvn. Finns mycket lurigt med dessa.
dewpo skrev:Jag har kommit fram till vad jag gjorde för fel![]()
När man öppnar listan med högtalare så ska man inte välja Apple TV i listan![]()
Utan längst ner så finns det ett alternativ som heter "styr andra högtalare och tv apparater",,,
det är det alternativet man ska välja...
dewpo skrev:Hur snabba är era system på att hitta Receivern och påbörja ljuduppselningen?
Hos mig så går handskakandet så långsamt att jag alltid missar de fem första sekunderna på första spåret på en Atmos skiva
WhereNextColumbus skrev:Ni som kört lite atmos här, kör ni alla framförallt surround-anläggningar? Jag ser att det släpps en hel del blu-ray audio med atmos-spår nu och väntar på versione av the cures senaste album med blu-ray disc och pink floyds live at pompeii. Som jag skrev ovan är jag bara intresserad av hur det låter ihopvikt till två kanaler, med den potentiella fördelen av bättre dynamik. Har ni någon generell åsikt om hur mixarna funkar på det sättet? Jag kommer förmodligen köpa på mig lite fler skivor i det här formatet om nästa två jag får blir en positiv upplevelse iaf.
goat76 skrev:WhereNextColumbus skrev:Ni som kört lite atmos här, kör ni alla framförallt surround-anläggningar? Jag ser att det släpps en hel del blu-ray audio med atmos-spår nu och väntar på versione av the cures senaste album med blu-ray disc och pink floyds live at pompeii. Som jag skrev ovan är jag bara intresserad av hur det låter ihopvikt till två kanaler, med den potentiella fördelen av bättre dynamik. Har ni någon generell åsikt om hur mixarna funkar på det sättet? Jag kommer förmodligen köpa på mig lite fler skivor i det här formatet om nästa två jag får blir en positiv upplevelse iaf.
Senaste albumet med The Cure tycker jag låter ganska dåligt oavsett hyfsat bibehållen dynamik eller inte, det är nog mest den bearbetning som skett vid mixningen av albumet som gör att det inte låter helt fantastiskt.
Jag tog mig dock tid nyss att göra två 30 sekunders-filer, en med det söndermastrade vanliga spåret och en med Atmos-spåret från Tidal där båda är volymreglerade till -12,4 Integrated LUFS. Orsaken till att det inte ligger på -18 LUFS vilket är standarden för Atmos är att det blir ett annat värde när Atmos-spåret är nedmixat till ett 2-kanalsspår.
Här är iallafall två volym-matchade samples som du kan jämföra rakt av. Skriv gärna vad du tycker.![]()
Vanliga spåret: https://www.dropbox.com/scl/fi/5jebyxgh ... dhtda&dl=0
Atmos i 2-kanal: https://www.dropbox.com/scl/fi/g91kwa21 ... jlpo6&dl=0
(Den som vill jämföra bör ladda ned filerna då jag någon gång kommer rensa bort dem från min Dropbox för utrymmesskäl.)
Användare som besöker denna kategori: Byron och 16 gäster