Kan man bygga något roligt av dessa 3"-element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dalachriser

Kan man bygga något roligt av dessa 3"-element?

Inläggav dalachriser » 2006-05-07 20:08

Hejsan, jag har nu kasserat min lågbudget-hemmabio vid namn LG (slutsteget brann upp). Tanken slog mig dock att jag kanske skulle behålla elementen och bygga ett par högtalare. Elementen är 3" bredbandare och något mer vet jag tyvärr inte.Jag har 5st av dem.

Här är några bilder:
Bild
Bild
Bild

Jag har inte byggt högtalare förut, så det här kan ju bli en bra övning inför ett seriöst projekt. Däremot så vill jag ju få så bra ljud som möjligt så att jag inte tappar sugen.
Hoppas att ni kan tipsa om lite förslag. :)

Mvh David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-07 20:21

Satt dom i varsin liten låda eller?
Var det subwoofer till?
Fungerar subwoofern i så fall?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dalachriser

Inläggav dalachriser » 2006-05-07 20:23

paa skrev:Satt dom i varsin liten låda eller?
Var det subwoofer till?
Fungerar subwoofern i så fall?

Ja, de satt i varsin satellit.
Ja, det var en sub med 6,5", tyvärr var den passiv men jag har en aktiv sub från Samson med 10" som jag tänkte använda.

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2006-05-07 22:09

de ser ju små och smäckra ut..

skicka ner dem till lund, jag behöver bygga mig ett par datorhögtalare! :P

eller så bygger du dig själv ett par datorhögtalare :wink:
ständigt piPad.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-07 22:26

djberndt skrev:de ser ju små och smäckra ut..

Ja, dom ser ju magnetskärmade ut och allting!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dalachriser

Inläggav dalachriser » 2006-05-07 22:41

Nja, är lite sugen på att bygga själv sörru... ;)

Funderar nu på att bygga två lådor med 2st element i varje låda.
Kan någon vänlig själ berätta vad som händer då, tänker på ohm,litervolym på lådan,känsligheten etc etc.

Jag har en gammal obehandlad bordsskiva i laminat som är 1200mmx800mmx20mm.
Man kanske skulle bygga ett par "fusk" pelarhögtalare på ?100mmx100mmx900mm där jag sandfyller upp till ? 600mm. De lär ju inte låta sämre än plasthöljet som LG hade skruvat fast dem i. Lite bets på det så kanske de får stå i vardagsrummet (för frun).
Ge gärna tips på lådor,filter och annat nyttigt (tänk då på att jag tänker "kaffefilter" varje gång det skrivs filter på det här forumet, så mycket nybörjare är jag på högtalarbyggen,hehe). ;)

Mvh //David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-07 22:47

Det räcker med att paralellkoppla dom. Då blir det 4 ohms impedans. Det behövs inget filter om du inte vill prova en baffelstegskompensation, men det är nog nästan överkurs.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
dalachriser

Inläggav dalachriser » 2006-05-07 23:27

Ok, baffelstegskompensation, gör man det elektroniskt, i filtret alltså?
En sak jag tänkt på är att elementen satt i en låda som var en basreflex, ska jag bygga en basreflexlåda då för bäst effekt?
En sak till som jag tänkt på är att om jag skulle slänga in en diskant i varje låda, hur löder jag då ett OK filter som delar vid 3000Hz (2st 3" + diskant i varje låda). Tusen frågor jag vet, men man måste ju lära sig nån gång. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-08 08:52

Jag har ett par datorhögtalare med inbyggda förstärkare (utan nätadapter) du kan få av mig....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Kan man bygga något roligt av dessa 3"-element?

Inläggav soundbrigade » 2006-05-08 08:53

dalachriser skrev:Hejsan, jag har nu kasserat min lågbudget-hemmabio vid namn LG (slutsteget brann upp). Tanken slog mig dock att jag kanske skulle behålla elementen och bygga ett par högtalare. Elementen är 3" bredbandare och något mer vet jag tyvärr inte.Jag har 5st av dem.

Kan du bygga lådor som är ungefär så stora som originalen med mera lattjo - lite fräsig design??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
dalachriser

Inläggav dalachriser » 2006-05-08 10:30

Ja, det var det jag tänkte göra med fuskpelarna, dvs använda samma storlek på lådorna för 2st element, sen sandfyller jag resten ner till golvet.
Ska jag dubbla literantalet när jag använder 2 element, eller hur ska man tänka?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-08 10:31

dalachriser skrev: En sak till som jag tänkt på är att om jag skulle slänga in en diskant i varje låda, hur löder jag då ett OK filter som delar vid 3000Hz (2st 3" + diskant i varje låda). Tusen frågor jag vet, men man måste ju lära sig nån gång. :)

Du kan sätta dom som en D'Appolito-konfiguration, 3-tummarna övanför varandra med diskanten i mitten. Enklast är nog slutna lådor med subben som svarar för basen. Då är riskerna lite mindre att du överanstränger de små bredbandarna.

Dela nedåt vid kanske 80 -100hz beroende på vad dom små klarar. Dela uppåt vid kanske 2-4 kHz beroende på vad elementen samt diskanten klarar. Det kan nog bli rätt bra.

Nånting i den här stilen kanske? (fast lite mindre ... )

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-09 19:54

soundbrigade skrev:
dalachriser skrev:Hejsan, jag har nu kasserat min lågbudget-hemmabio vid namn LG (slutsteget brann upp). Tanken slog mig dock att jag kanske skulle behålla elementen och bygga ett par högtalare. Elementen är 3" bredbandare och något mer vet jag tyvärr inte.Jag har 5st av dem.

Kan du bygga lådor som är ungefär så stora som originalen med mera lattjo - lite fräsig design??

Jag skulle uppskatta om någon kunde hitta på ett färdigt alternativ, typ IKEA eller nåt så man kan få en kul låda till ett par små bredbandare. Är så trött på trista datorhögtalare!!

Häromkvällen satt jag med barnens LEGO och började bygga väggar på plattor...... jag kanske fullföljer den idén någon dag :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-09 20:07

phloam skrev:Häromkvällen satt jag med barnens LEGO och började bygga väggar på plattor...... jag kanske fullföljer den idén någon dag :D

Jag tror jag har slängt upp något ur tyska blaskan Klang&Ton i någon TangBand-tråd. Högtalare byggda i en sorts träskål.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-09 21:29

Edit: Träskål, intressant idé :D Jag tänker plastboxar... hmm ska ta fram ikea-katalogen :)

Jag har en plan.... ska sätta kidsen på att göra högtalarlådor istf fågelholkar. Fast det lär ligga en bit in i framtiden tyvärr :) (nej, vägrar göra högtalare av fågelholkar)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-09 22:04

phloam skrev:Edit: Träskål, intressant idé :D Jag tänker plastboxar... hmm ska ta fram ikea-katalogen :)

Jag har en plan.... ska sätta kidsen på att göra högtalarlådor istf fågelholkar. Fast det lär ligga en bit in i framtiden tyvärr :) (nej, vägrar göra högtalare av fågelholkar)

IKEA har något som (i Tyskland) kallas Bamboo:
Bild
Hela artikeln har du här:
http://www.pastisch.se/faktiskt/BamBoo.pdf

Återgå till DIY-forum