Nattlorden skrev:Skall man bli överraskad av det? Hmm... då kan jag ännu mindre om rör än jag trodde då...![]()
Jag med?

Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Skall man bli överraskad av det? Hmm... då kan jag ännu mindre om rör än jag trodde då...![]()
LeifB skrev:Men bör man inte använda t.ex lika mycket watt i procent av max effekt?
10/50 w tetrod
5/25 w triod
LeifB skrev:Ok. Det är besynnerligt.
LeifB skrev:Det är ingen fara. Jag är så glad att du tog tag i detta. Har aldrig varit missnöjd med denna förstärkare, tvärtom. Men kul att få allt undersökt. Har inte läst så mycket på nätet om Copland men dom har fått gott renomme.
LeifB skrev:Ja det var oväntat.
Triodläget är det bästa ljudet.
Fler detaljer. Mer harmoni. Njutningsfullt.
Öronen är svåra att förstå..
LeifB skrev:Skulle vara kul att mäta upp fler slutsteg med rör. Vi vet ju att distortionen är högre för dessa förstärkare. Konstigt att många människor föredra rör än utan rör.
Flint skrev:Människor lyssnar inte på samma sätt, men alla (inkl jag själv) tycks tro att alla andra lyssnar som just dom själva.
Flint skrev:LeifB skrev:Men bör man inte använda t.ex lika mycket watt i procent av max effekt?
10/50 w tetrod
5/25 w triod
Ja, kanske. Men när man spelar i sin normala lyssningsnivå blir det väl oftast lika högt i både tetrod som triodläget.
Men jag ska kolla 5W triod och 25W tetrod.
Det blir fortfarande lite högre dist i triodläget 5W - 0.327388%.
Tetrodläget 25W - 0.261311%.
tordnilsson skrev:Flint skrev:LeifB skrev:Men bör man inte använda t.ex lika mycket watt i procent av max effekt?
10/50 w tetrod
5/25 w triod
Ja, kanske. Men när man spelar i sin normala lyssningsnivå blir det väl oftast lika högt i både tetrod som triodläget.
Men jag ska kolla 5W triod och 25W tetrod.
Det blir fortfarande lite högre dist i triodläget 5W - 0.327388%.
Tetrodläget 25W - 0.261311%.
Hmm, jag undrar om du skrev fel eller hur du menar med de två sista raderna ?
LeifB skrev:Jag hittade den här på Aliexpress.
Den dubblar effekten från 8ohm enda ner till 1ohm. 58 kilo. Vilket monster.
I just found this on AliExpress:
72 115,57kr | Sound Maker-1:1 Replica Accuphase A75 Pure Class A Circuit 120W High Power Field Effect Tube Pure Power Amplifier
https://a.aliexpress.com/_EvNpwX0
steven33 skrev:LeifB skrev:Jag hittade den här på Aliexpress.
72 115,57kr | Sound Maker-1:1 Replica Accuphase A75 Pure Class A Circuit 120W High Power Field Effect Tube Pure Power Amplifier
Bara glöm den LeifB. Vad en säljare på Ali skriver om specifikationen kan du glömma fullständigt. Dom ljuger och överdriver så det osar om det. För dom pengarna kan du få ett svenskt märke med bevisad seriositet och extremt fina mätresultat. Exempel Sybarite Audio eller Holographic Audio. Ingen person som är vid sina sinnens fulla bruk köper en klon från Ali för dom pengarna.
tordnilsson skrev:I dina simuleringar på föregående sida är färgerna vit resp grön Triod i det ena inlägget vs det andra inlägget.. stämmer detta eller har det blivit en förväxling ?
tordnilsson skrev:Man kan nog lugnt utgå ifrån att de ljuger så mycket de orkar, just för att sälja så mycket som möjligt till naiva köpare som inte har möjligheten att mäta på dessa kopior/cloner och upptäcka att troligen är det mesta rena skräpet, om de ens fungerar... pajar förmodligen snart nog och garanti.... lycka till !
LeifB skrev:steven33 skrev:LeifB skrev:Jag hittade den här på Aliexpress.
Bara glöm den LeifB. Vad en säljare på Ali skriver om specifikationen kan du glömma fullständigt. Dom ljuger och överdriver så det osar om det. För dom pengarna kan du få ett svenskt märke med bevisad seriositet och extremt fina mätresultat. Exempel Sybarite Audio eller Holographic Audio. Ingen person som är vid sina sinnens fulla bruk köper en klon från Ali för dom pengarna.
Men det är 50% rabatt!
Dom kan väl inte ljuga om fakta.
Då får dom inte några sålda.
LeifB skrev:HiFiZone gör bra tester och jag får en känsla av att han är ärlig. Om det är bra grejer eller dåliga så säger han det.
Vad tycker du om honom?
Flint skrev:tordnilsson skrev:I dina simuleringar på föregående sida är färgerna vit resp grön Triod i det ena inlägget vs det andra inlägget.. stämmer detta eller har det blivit en förväxling ?
Det är två olika simuleringar, bara färgen blev olika beroende på vilken komponent jag första "pekade" på.
Faktum kvarstår, triodläget distar lite mer än tetrodläget.
tordnilsson skrev:Flint skrev:tordnilsson skrev:I dina simuleringar på föregående sida är färgerna vit resp grön Triod i det ena inlägget vs det andra inlägget.. stämmer detta eller har det blivit en förväxling ?
Det är två olika simuleringar, bara färgen blev olika beroende på vilken komponent jag första "pekade" på.
Faktum kvarstår, triodläget distar lite mer än tetrodläget.
Ok, då är jag med, det var lite förvirrande en liten stund. Stort tack för att du simulerar och förklarar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster