Kategorin udda högtalare (Hornhögtalare)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Kategorin udda högtalare (Hornhögtalare)

Inläggav Kraniet » 2025-05-21 13:53

Alla Avantgarde högtalare ser ju annorlunda ut men denna Avantgarde Acoustics Colibri C2 kanske lite mer udda ändå.
Måste säga att designen ändå är lite smått tilltalande.
Ett stort horn på 350mm med 1,5" driver som spelar ner till 700 Hz och två 6,5 baselement i en hornkonfig.

Bild

Kan kombineras med en baslåda med 15" bas.
Bild

https://colibri-acoustic.de/en/
Senast redigerad av Kraniet 2025-05-22 08:23, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Kategorin udda högtalare (Avantgarde)

Inläggav NADifierad » 2025-05-21 16:59

Varianten med subben under, tycker jag är estetiskt tilltalande :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-05-21 17:22

Akkelis brukar dema dem på mässor. Dyra är de...

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-05-21 19:38

Ser ut som pissoarer med för ändamålet exotiskt utrustade utomjordingar i Stjärnornas krig :mrgreen:

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-05-21 19:39

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-05-21 20:32

I avdelningen hornhögtalare verkar det inte finnas några gränser för hur produkter kan se ut. Kunderna verkar underkasta sig utseendet.
På mässan i München i förra veckan var det gott om knasiga horn.

De här kostar ca 3,8 miljoner. De lät precis bara rimligt ok.
IMG_4459.jpeg
IMG_4459.jpeg (469.11 KiB) Visad 1440 gånger

IMG_4460.jpeg
IMG_4460.jpeg (360.2 KiB) Visad 1440 gånger

8 basar i varje högtalare. 4 per sida.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-05-21 20:41

IMG_4461.jpeg
IMG_4461.jpeg (712.87 KiB) Visad 1435 gånger
Ett par lustiga horn till då:

Dessa lät riktigt bra. De lät inte tratt/horn.

Pris känner jag inte till. Edit, kring 5-600000:- eller något mer då det nog var icke referens versionen jag såg pris på. Nåja…
[attachment=0]IMG_4466.jpeg[/attachment

https://horns.pl/en/speaker-sets/universum-reference/
Bilagor
IMG_4466.jpeg
IMG_4466.jpeg (327.69 KiB) Visad 1435 gånger
Mvh Johan

Kraniet

Re: Kategorin udda högtalare (Hornhögtalare)

Inläggav Kraniet » 2025-05-22 08:24

Ja det är ju underbart udda.
Vore ju kul om folk vill fylla på med fler bilder.

Lustigt som sagt att de som sysslar med hornhögtalare helt gått in för "form följer funktion" :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-05-22 09:44

#wood #horn style #speaker.jpeg
#wood #horn style #speaker.jpeg (52.68 KiB) Visad 1290 gånger

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-05-22 10:38

Många konstruktioner undrar man ju hur de mäter egentligen. Måste bli svåra interferenser.
Men jag har en känsla att de som gillar horn inte bryr sig om sådana petitesser 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-05-22 15:02

Kraniet skrev:Många konstruktioner undrar man ju hur de mäter egentligen. Måste bli svåra interferenser.
Men jag har en känsla att de som gillar horn inte bryr sig om sådana petitesser 8)

Det verkar som om att både kunder och tillverkare inte bryr sig så mycket om vetenskap i horngenrén.
Jag skulle tro att det är unikt och dyrt som är främsta sales point. Så klart att en tillverkare kan snacka för sin vara och låta kunnig, men min bild av merparten av utställarna i lyxsegmentet på mässan är att det knappast är mätningar som lockar deras köpare.
Det känns mycket som kejsarens nya kläder.
De gröna hornen som finns på bild i tråden lät riktigt bra och mäter troligtvis hyggligt.
Helt klart är det nån som bryr sig och har goda kunskaper som gjort dem. Det ena behöver inte utesluta det andra.. :)

Här är ytterligare ett horn från tillverkaren av de stora vita hornen som lades ut tidigare.
Diskanten sitter diagonalt mot lyssnaren. Dessa var inte igång när vi var förbi det rummet.
IMG_4472.jpeg
IMG_4472.jpeg (1.08 MiB) Visad 1214 gånger

IMG_4473.jpeg
IMG_4473.jpeg (1.07 MiB) Visad 1214 gånger
Mvh Johan

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-05-22 16:02

Ja alltså det är ju helt klart coolt utseende
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-05-22 16:12

Sista bilden Johan lade upp, jösses vilken fin Räv- baffel det där företaget kunde ha gjort! :P
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-05-22 17:21

Det är kul med hornhögtalare. De har ju hög verkningsgrad som man (vem nu det är) tänker sig att de skulle passa rör "en-petare" på typ 3-5 watt. Det rätta svaret är, det gör de inte. Det absulut sämsta jag hört någonsin på demos har varit just sådana kombinationer.

Men speciellt i basen har jag hört horn som låter helt fantastiskt, framför allt i större rum. Dynamiken och den oansträngda återgvningen kan vara otrolig. Spelar ingen roll att man med en sinusvåg kan fixa 105 dB på en watt, det krävs mycket mer effekt än så för att det ska låta OK.

Men speciellt med rock/pop/annan elektrisk musik kan horn låta väldigt livfulla och naturliga. Men jag har aldrig hört akustisk musik typ kör, klassiskt och liknande som låter bra med horn. Ibland med ett väldigt driv (jämfört med tungdrivna "konkurrenter") men inte snyggt återgivet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-05-22 17:31

Bill50x skrev:Men speciellt i basen har jag hört horn som låter helt fantastiskt, framför allt i större rum. Dynamiken och den oansträngda återgvningen kan vara otrolig.

Detta har jag ofta funderat på. Om det nu bara är verkningsgrad som skiljer, är det väl bara att kasta effekt på ett traditionellt system och få det att låta ungefär lika dynamiskt och oansträngt? Givet att högtalaren klarar effekten, alltså.

Eller handlar det om spridningen från hornet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-05-22 18:32

sprudel skrev:Sista bilden Johan lade upp, jösses vilken fin Räv- baffel det där företaget kunde ha gjort! :P

De har helt klart lyckats få fram rävpälsen i ytan på lacken. :D
Mvh Johan

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-05-23 10:36

juanth skrev:
sprudel skrev:Sista bilden Johan lade upp, jösses vilken fin Räv- baffel det där företaget kunde ha gjort! :P

De har helt klart lyckats få fram rävpälsen i ytan på lacken. :D

Epoxygjutning med hackad kolfiber ger ju ett intressant utseende. Inte speciellt svårt heller när man väl har tillverkat gjutformen.
Jag antar att man skulle kunna använda glasfiber också och färga epoxyn för att få fram liknande utseende i andra färger.

Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-05-23 10:47

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Men speciellt i basen har jag hört horn som låter helt fantastiskt, framför allt i större rum. Dynamiken och den oansträngda återgvningen kan vara otrolig.

Detta har jag ofta funderat på. Om det nu bara är verkningsgrad som skiljer, är det väl bara att kasta effekt på ett traditionellt system och få det att låta ungefär lika dynamiskt och oansträngt? Givet att högtalaren klarar effekten, alltså.

Eller handlar det om spridningen från hornet?

Det har ju diskuterats på andra ställen och enligt I-or så är det bara en fråga om luftpumpning.

Jag har inte så mycket erfarenhet av horn men jag tycker att storlek på element ger en skillnad i upplevelse. För min egen del har jag kommit fram till att över 80 Hz vill jag ha minst dubbla 6,5-7" eller minst en 8". Men att det blir bättre med mer konarea.
Men är ju svårt att göra en riktig äpplen-äpplen jämförelse. Dvs jämföra en 5,25" tums midbas med en 10" låter sig ju inte göras så enkelt om allt annat ska vara lika (dvs frekvensgång, spridning, ljudtryck och distorsion).
Kan ju mycket väl va så att det jag upplever inte egentligen har nåt med konarean att göra även om det i praktiken tycks va så.

Men horn producerar väl ofta mer jämna övertoner och de påverkar ju upplevelsen ganska mycket också. Finns ju många olika sorters horn också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-05-23 10:54

Kraniet skrev:Men horn producerar väl ofta mer jämna övertoner och de påverkar ju upplevelsen ganska mycket också. Finns ju många olika sorters horn också.

Kan det vara detta? I så fall borde andratonsgenerator vara trcicket! :)

Är det ingen av er som har både hornsystem och direktstrålare med kapacitet hemma? Man måste ju inte spela så starkt; skillnaden borde framgår ändå, om den finns.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-23 11:01

Ja, luftpumpningskapaciteten är klart viktigast (i stora drag spelar det ingen roll om man har stor aktiv area eller stor förskjutning), men om systemet är lågdistorderande så är det fördelaktigt att reducera Doppler-distorsionen, d.v.s. att minska membranförskjutningarna.

Hornhögtalare begränsar förstås membranförskjutningarna för ett givet ljudtryck via den goda kopplingen till luften, men leder även till olinjäriteter från höga ljudtryck (speciellt i hornhalsen).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM

Inläggav JM » 2025-05-23 15:10

I-or skrev:Ja, luftpumpningskapaciteten är klart viktigast (i stora drag spelar det ingen roll om man har stor aktiv area eller stor förskjutning), men om systemet är lågdistorderande så är det fördelaktigt att reducera Doppler-distorsionen, d.v.s. att minska membranförskjutningarna.

Hornhögtalare begränsar förstås membranförskjutningarna för ett givet ljudtryck via den goda kopplingen till luften, men leder även till olinjäriteter från höga ljudtryck (speciellt i hornhalsen).

När är doppler-distorsionen hörbar? Studier?
Förstår att doppler-distorsionen minskar med hornhgt men hornreflexer ökar med ljudtryckstransformationen lite beroende på halsarea, munarea, expansions-ekvation o längd.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-23 17:34

Man måste hålla isär linjära och olinjära effekter. Reflektioner i horn leder till linjära higher order modes (HOM) som är hörbara som smalbandiga effekter för frekvensgången och i vissa fall även som ett mer utdraget förlopp i tidsplanet. Olinjäriteter låter disigt, otydligt eller i värsta fall hårt eller t.o.m. trasigt.

För audiosystem fram till slutet av det förra århundradet hade både högtalare och bandspelare (för att inte tala om vinyl) vanligen alltför låga prestanda för att Doppler-distorsionen skulle vara hörbar, men med dagens bättre system är det en annan sak som Howard beskriver i denna artikel: https://www.stereophile.com/reference/1 ... index.html

Klipschs välkända JAES-rapport från 1968: https://www.readresearch.co.uk/loudspea ... icle_1.pdf

Allison och Villchur hade en annan uppfattning 1982: https://www.dropbox.com/scl/fi/btf4stn2 ... kmgho&dl=0

JM

Inläggav JM » 2025-05-23 21:23

Var av uppfattningen av att dopper-distorsion var ohörbar. Intressanta artiklar du delade.
Med en "bredbandshögtalare" som kan återge 10 Hz med högt ljudtryck i icke horn borde möjligen hörbar modulation ske vid lägre frekvens. Om så vid vilken frekvens o vid vilket ljudtryck.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-24 12:30

Som Howard visar i Stereophile-artikeln så kan ett simulerat tvåvägssystem ge upphov till hörbar Doppler-distorsion med utvalt programmaterial redan vid en konförskjutning om 1 mmp. 8O

Detta motsvarar begränsade ljudtrycksnivåer för ett 6,5"-element - i runda slängar en maxnivå om 85-90 dBrms i lyssningspositionen för ett högtalarpar med en 50 Hz-ton (motsvarande en total medelljudtrycksnivå för fullspektrummusiksignal om kanske 70-80 dB, d.v.s. måttligt pådrag).

Flervägssystem uppvisar lägre känslighet, men med större konförskjutningar så kan man uppnå hörbarhet här också. Fortfarande är dock övriga distorsionsmekanismer typiskt sett viktigare, men riktigt lågdistorderande element blir förstås allt vanligare.

Som jag har varit inne på tidigare så är en viktig orsak till att många uppfattar stora element som mer kraftfulla att baffeln av naturliga skäl måste vara större. Detta leder till en lägre grad av SBIR-dalar i den övre basen och det undre mellanregistret, vilket uppfattas som en mer "muskulös" klang. Att detta måste vara fallet bevisas av det faktum att stora högtalare i rum låter "större" än små dito även när frekvensgången är densamma i frifält och ljudtrycksnivån är begränsad.

Denna indirekta egenskap, i kombination med typiskt sett lägre distorsion via framförallt högre motorlinjäritet (mindre förskjutningar för en given ljudtrycksnivå), är de viktigaste faktorerna till varför så många lyssnare framhåller fördelarna med stora baselement.

JM

Inläggav JM » 2025-05-24 21:48

Har några gamla udda Monacor 450? 18" jag funderat på att kombinera i en aktiv tvåvägare med Beyma 150 AMT till vinterstugan. Brant aktiv delning kring 1000 Hz.
Borde ge hörbar doppler distorsion vid höga ljudnivåer enligt dina artiklar?
Maskeras dopplerdistorsionen av övrig distorsion eller adderas dopplerdistorsioen till övrig distorsion.

Har varit av uppfattningen att lika hörbar distorsion adderas medan somliga väsensskilda olika distorsioner maskerar och högsta hörbara distorsion gäller.
Hur skall jag tänka generellt och i fallet ovan?
https://loudspeakerdatabase.com/MONACOR/SPH-450TC
https://www.supersonic.se/dokument/AES_ ... eakers.pdf

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-25 13:08

Om man delar 18"-element så högt som 1 kHz så är det avgjort inte Doppler-distorsion som man behöver oroa sig för. Membrandistorsionen kommer alltid att vara ett stort problem för en så stor kon och magnetisk hysteresdistorsion orsakad av den höga induktansen kommer att vara påtaglig i det här fallet.

Vad gäller maskering av distorsion så är det förstås så att den IMD som uppstår med musiksignaler kan vara så hög p.g.a. vissa olinjäriteter att andra olinjäriteter blir praktiskt sett betydelselösa.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-05-26 11:41

När det gäller dopplerfel så har Tannoy en hel del ändringar genom åren på spridaren för diskanten för ta bort eller minska hörbarheten.

När det gäller horn i övrigt så har väl dom flesta hört Altec eller JBL horn gjorda för PA för 25m lyssningsavstånd på 3 m avstånd hemma hos DIY entusiaster och konstaterat att horn inte kan låta bra. Personligen är min åsikt att skulle hornfolket skulle tjäna väldigt mycket på att skippa papper i olja kondingar och köra digitala filter med delayer och peq.
När det kommer till drivers och horn så för finlir kan man inte använda vilka drivers eller horn som helst, alla hornhögtalare låter inte horn men väldigt många gör det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-05-26 11:49

Jag har lite svårt att se varför man vill nyttja horn i ett domestiskt audiosystem - den ofta höga eller skyhöga känsligheten är inte något jättebra argument anno 2025 då kvaliteteseffekt inte kostar några jättesummor.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-05-26 12:24

Vanligen skulle jag säga att man vill åt en bättre koppling till luften vid lyssning på låg nivå. Man kan i regel inte få en fysisk känsla av musiken på låg volym med vanliga högtalare.
Att folk med horn lyssnar extra högt är närmast en floskel. Skulle säga att folk med vanliga högtalare oftare spelar över en nivå som grejorna och rummet inte hanterar utan att det börjar låta "för högt".

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-26 12:51

Kopplingen till luften är en linjär egenskap och därmed inte nivåberoende. Det är dessutom en intern fysikalisk egenskap som förvisso påverkar arbetssättet men inte har någon direkt koppling till lyssningsintrycken, vilka beror av frekvensgång, spridning och distorsion. Hornkonstruktioner som uppvisar en jämn frekvensgång i lyssningspositionen låter inte väsensskilt från motsvarande direktstrålande konstruktioner vid låga till medelhöga nivåer.

Dock är det korrekt att man med bättre hornkonstruktioner i hemmiljö knappast kan dra på så mycket att man råkar på lavindistorsion. Detta även vid användning av ganska effektsvaga förstärkare.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi