Måste säga att designen ändå är lite smått tilltalande.
Ett stort horn på 350mm med 1,5" driver som spelar ner till 700 Hz och två 6,5 baselement i en hornkonfig.

Kan kombineras med en baslåda med 15" bas.

https://colibri-acoustic.de/en/
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Många konstruktioner undrar man ju hur de mäter egentligen. Måste bli svåra interferenser.
Men jag har en känsla att de som gillar horn inte bryr sig om sådana petitesser
Bill50x skrev:Men speciellt i basen har jag hört horn som låter helt fantastiskt, framför allt i större rum. Dynamiken och den oansträngda återgvningen kan vara otrolig.
sprudel skrev:Sista bilden Johan lade upp, jösses vilken fin Räv- baffel det där företaget kunde ha gjort!
juanth skrev:sprudel skrev:Sista bilden Johan lade upp, jösses vilken fin Räv- baffel det där företaget kunde ha gjort!
De har helt klart lyckats få fram rävpälsen i ytan på lacken.
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Men speciellt i basen har jag hört horn som låter helt fantastiskt, framför allt i större rum. Dynamiken och den oansträngda återgvningen kan vara otrolig.
Detta har jag ofta funderat på. Om det nu bara är verkningsgrad som skiljer, är det väl bara att kasta effekt på ett traditionellt system och få det att låta ungefär lika dynamiskt och oansträngt? Givet att högtalaren klarar effekten, alltså.
Eller handlar det om spridningen från hornet?
Kraniet skrev:Men horn producerar väl ofta mer jämna övertoner och de påverkar ju upplevelsen ganska mycket också. Finns ju många olika sorters horn också.
I-or skrev:Ja, luftpumpningskapaciteten är klart viktigast (i stora drag spelar det ingen roll om man har stor aktiv area eller stor förskjutning), men om systemet är lågdistorderande så är det fördelaktigt att reducera Doppler-distorsionen, d.v.s. att minska membranförskjutningarna.
Hornhögtalare begränsar förstås membranförskjutningarna för ett givet ljudtryck via den goda kopplingen till luften, men leder även till olinjäriteter från höga ljudtryck (speciellt i hornhalsen).
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 28 gäster