Renovering av OA116

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Renovering av OA116

Inläggav paa » 2025-07-04 17:46

Bill50x skrev:
paa skrev:En M5- skruv har några hundradelar mindre diameter än 5mm, så det går bra att stoppa i en M5-skruv i ett 5 mm hål. Notera: gäller endast en M5 skruv! Ska man borra för flera som ska passa i en grupp så krävs det större hål om man inte borrar dom med NC-maskin. Det finns tabeller för storlek på frigående hål. Men, ska man ha islagsmutter så ska hålet passa islagsmutterns hals, och i en islagsmutter finns ingen glappen i gängan, utan allt glapp som behövs för att ta upp oexaktheter i hålplaceringarna måste tas upp i elementens hål. Således bör man välja skruvar som glappar lite i korgens hål är man har islagsmutter.

Det stämmer, lite slack behövs för att undvika spänningar i skruvdragningen. Men det finns tricks för att öka noggrannheten och att dra upp hålen i korgen med en rundfil är tämligen enkelt.
Fördelen med genomgående bult och islagsmutter är att man kan dra åt rätt hårt och därmed få det tätt. Tänker att det är extra viktigt i slutna lådor.

/ B

Nja, porten i en basreflex skapar så mycket tryck inuti lådan att baselementet inte orkar röra sig vid avstämningsfrekvensen, så det behöver vara tätt oavsett slutet eller basreflex. Men sen, om man nu ska dra så väldigt hårt så är Hifikit tätlist väldigt bra för den trycks ihop så lagom lätt, så den skapar inga spänningar i elementet som böjer korgen. Vanliga gummitätlister är helt olämpliga så sett.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-07-04 22:17

Hej smorgar,

Du verkar göra fina modifieringar på dina Carlssonhögtalare.

Stig hade genom åren några varianter på OA116 vad gäller diskantbågen.

Jag lägger nu upp en bild på det ursprungliga svenska originalpatentet. Där består bågen av 4 diskanter.
Jag har utfört en sådan modifikation en gång för ungefär 17 år sedan och det var i samband med mellanregisterbyte.
Jag tycker det blev bra att öka kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud. Det blir lite mer som OA2212.
Den ursprungsvarianten av OA116 producerades dock aldrig. Man bör ha i åminnelse att då patentet lämnades in så var OA116 med MT20 diskant och inte med MT24.

OA116 SE387512B 14-2A.jpg
OA116 SE387512B 14-2A.jpg (805.26 KiB) Visad 37 gånger

Du kan ju prova denna variant om du vill. Stig provade aldrig detta med MT24. Då hade han kanske valt att använda denna.

Det finns även denna variant som nedan och som var den vanligaste varianten i produktion. Där ser du att X11 har en annan vinkel än den du använder. Stig hade lite olika varianter på diskantbågen.
sid 15[1].JPG
sid 15[1].JPG (802.97 KiB) Visad 33 gånger
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Axorion

Inläggav Axorion » 2025-07-04 22:37

smorgar skrev:Tack för tipsen! Båda ska jag verkligen överväga :)

Jag satt och donade lite med diskantfiltret och läste samtidigt de tillhörande instruktionerna. I instruktionerna står det:
"Ledningarna till diskantelementen ansluts i kopplingslisten på kortet. Det bruna ansluts i skruvhålen märkt med ett litet "+" och de svarata i skruvhålen märkt "-" - förutsatt att alla bruna kopplas till elementets stift som är märkt med en röd markering. Två element parallellt i de två första hålen, två elemt parallellt i de två följande och ett element var i de två sista paren skruvhål. ..."

Men jag ser inget plus någonstans vid kopplingslisten, heller inget minus så jag spårade från plus kommer in på kortet och förutsatt att jag gjorde rätt så ser det ut som att vänster är plus, följt av minus och på det viset om vartannat. Så jag kopplade in som jag tänkte att det skulle vara och jag undrar nu om någon här kan försäkra mig om att detta är korrekt kopplat så att jag inte har polvänt omedvetet.

Om du tittar på kopplingschemat borde du ganska enkelt kunna lista ut var plus och minus är.

som en fotnot dock skulle jag personligen undvika magnetiska material i signalvägen, såsom kopplingslist och billiga motstånd, du kan testa detta med en magnet. Har inte haft möjlighet att A-B testa detta, men hör däremot stor skillnad mellan olika kablar, så har förstått att allt påverkar.
Men om du inte tror på "snakeoil" så oroa dig inte över det, blir dessutom billigare :wink:

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-07-05 10:57

petersteindl skrev:Hej smorgar,

Du verkar göra fina modifieringar på dina Carlssonhögtalare.

Stig hade genom åren några varianter på OA116 vad gäller diskantbågen.

Jag lägger nu upp en bild på det ursprungliga svenska originalpatentet. Där består bågen av 4 diskanter.
Jag har utfört en sådan modifikation en gång för ungefär 17 år sedan och det var i samband med mellanregisterbyte.
Jag tycker det blev bra att öka kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud. Det blir lite mer som OA2212.
Den ursprungsvarianten av OA116 producerades dock aldrig. Man bör ha i åminnelse att då patentet lämnades in så var OA116 med MT20 diskant och inte med MT24.

OA116 SE387512B 14-2A.jpg

Du kan ju prova denna variant om du vill. Stig provade aldrig detta med MT24. Då hade han kanske valt att använda denna.

Det finns även denna variant som nedan och som var den vanligaste varianten i produktion. Där ser du att X11 har en annan vinkel än den du använder. Stig hade lite olika varianter på diskantbågen.
sid 15[1].JPG

Hej och tack för ditt väldigt intressanta inlägg!

Jag finner detta väldigt intressant och lärorikt på så vis att man får en liten inblick i hur Stig tänkte kring konstruktionen av OA116. Jag tycker personligen att ökad kvot av direktljud är en bra idé, frågan är bara hur det blir mer T22 disaknterna, det finns ju en risk att det blir lite mycket... Men den risken är väldigt låg skulle jag vilja tro.
Jag började ju direkt titta på mina bafflar och precis som du säger så ser man att de bakre diskanterna har två olika lägen man kan sätta dom i. Jag vill dock tro att detta beror på att höger och vänster baffel är universal så att säga, alltså att vilken som funkar som höger eller vänster beroende på position. Men det ger ju också möjligheten att precis som på bilden du visade kunna vrida in en av de bakre direktljudande diskanterna mer mot mitten av rummet. Det kan nog vara en bra idé om man har ett sådant rumt som gör att man kan ha högtalarna brett isär men ändå inte sitter speciellt långt ifrån dom, nästan mitt i mellan högtalarna så att säga.

Den första ritningen där diskant 2f är vänd mot lyssningsplatsen och ger direktljud istället för reflekterat ljud för att på så vis mer efterlikna OA2212 finner jag extremt intressant! Men jag har nog målat in mig i ett hörn på så vis att jag valde att använda de 3d-printade hållarna för T22 och då kommer den inte att passa om man vänder 2f för att få direktljud, diskanten kommer alltså att hänga ut utanför baffeln vilket innebär att man inte kan få ner baffeln i lådan igen. I så fall hade jag nog fått plocka bort hållaren och montera T22 direkt i baffeln med nya hål. Man skulle kanske kunna göra ett nytt fäste som är förskjutet bakåt och på så vis kunna köra denna montering utan problem. En sådan modefiering av 3d-printen bör inte vara allt för komplicerad. Rent kopplingässigt är detta redan avklarat, vissa diskanter är ju kopplade i par: 2c+2d, 2e+2f så tekniskt sätt behöver man bara vända håll på 2f för att uppnå detta.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-07-05 11:04

Axorion skrev:
smorgar skrev:Tack för tipsen! Båda ska jag verkligen överväga :)

Jag satt och donade lite med diskantfiltret och läste samtidigt de tillhörande instruktionerna. I instruktionerna står det:
"Ledningarna till diskantelementen ansluts i kopplingslisten på kortet. Det bruna ansluts i skruvhålen märkt med ett litet "+" och de svarata i skruvhålen märkt "-" - förutsatt att alla bruna kopplas till elementets stift som är märkt med en röd markering. Två element parallellt i de två första hålen, två elemt parallellt i de två följande och ett element var i de två sista paren skruvhål. ..."

Men jag ser inget plus någonstans vid kopplingslisten, heller inget minus så jag spårade från plus kommer in på kortet och förutsatt att jag gjorde rätt så ser det ut som att vänster är plus, följt av minus och på det viset om vartannat. Så jag kopplade in som jag tänkte att det skulle vara och jag undrar nu om någon här kan försäkra mig om att detta är korrekt kopplat så att jag inte har polvänt omedvetet.

Om du tittar på kopplingschemat borde du ganska enkelt kunna lista ut var plus och minus är.

som en fotnot dock skulle jag personligen undvika magnetiska material i signalvägen, såsom kopplingslist och billiga motstånd, du kan testa detta med en magnet. Har inte haft möjlighet att A-B testa detta, men hör däremot stor skillnad mellan olika kablar, så har förstått att allt påverkar.
Men om du inte tror på "snakeoil" så oroa dig inte över det, blir dessutom billigare :wink:

Jag kikade på kopplingsschemat och jag tolkar det som att jag har gjort rätt men jag är verkligen ingen expert, kan du hjälpa mig så uppskattar jag och min sömn det enormt! :)
T22 OA116 Kopplingsschema.png
T22 OA116 Kopplingsschema.png (81.47 KiB) Visad 5 gånger

Vad gäller val av komponenter och allmän konstruktion av filtret så är det inte jag som konstruerar det utan Anders på Carlssonkult.se. Han kan sin sak och jag är säker på att det är ett bra val av komponenter på kortet.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati