data_foggen skrev:STDI skrev:smorgar skrev:Är det någon här som har erfarenhet av att byta gummilisten på toppgaller? Att få bort den gamla var ju lättare sagt än gjort, speciellt som min var i småbitar. Men sen tänker jag hur jag ska få på den nya. Har en häftapparat men jag tror inte den är stark nog för detta jobb, sen har jag en häftpistol men den skjuter ju bara rakt in i t.ex. en trästomme.
Jag antar att jag skulle kunna skjuta igenom listen och gallret och sen böja stiften på baksidan manuellt. Men jag har också funderat på att limma..
Tips, tankar, erfareheter tages gladerligen emot!
Jag har alltid återanvänt de gamla "stiften" och tryck dem genom den nya listen manuellt för att sen böja dem. Det går lätt. Ibland har jag tagit nya "stift". Det går lika bra men ska då gärna vara av en längre sort så att de når runt.
+1 på den.
Toppen! Det låter som en simpel lösning. Jag har redan avverkat de gamla stiften men jag tror att lite nya stift från häftpistolen kommer göra ett bra jobb. Blir till att ta dom en och en manuellt som STDI och data_foggen rekommenderade.
Idag trillar förhoppnignsvis basportarna och det nya Seas baselementet in med lite smått och gott från Hifikit.
Vad gäller infästning av basen så har jag övervägt diverse lösningar, var inne på inslagsmutter men efter lite mått och reson så inser jag att inslagsmutterns hullingar kommer för nära kanten av hålet till basen och det finns överhängande risk att MDF spricker. När man använder inslagsmuttrar så måste man ta med i beräkningen att den inre gängan är t.ex. m5 men sen sträcker ju sig själva inslagsmuttern en bra bit utanför det. En inslagsmutter med m5 kan heller inte fästas i ett 5mm hål utan den behöver gissningsvis kanske 7-8mm.
Så jag går på förlaget från Bill50x som tipsade om att köra med genomgående skruv med bricka och mutter på insidan. Då får man en säkrare montering över tid och man kan dessutom byta elementet utan att ev. behöva reparera redan skruvad MDF.
Så jag köpte på mig m4 skruv, bricka och mutter. Jag är osäker på hur pass långa skruv jag faktiskt behöver så jag tog det säkra före det osäkra och köpte både 30 och 40mm långa så får vi se vad som blir bäst när det monteras, förhoppningsvis senare idag. De förborrade 3mm hålen i bottenbaffeln får då borras upp till 4mm.
...
Jag beställde skruvar, brickor och muttrar av Hornbach.
En låda skruv, en låda muttrar, en låda brickor á 100st.
Det jag fick var en låda muttrar, en låda brickor och EN skruv... Så jag fick ta mig dit och ta dom i örat men det gav mig också möjligheten att köpa 50/50 i skruvlängd så det var inte helt dumt kanske, men gud så irriterad man vart på deras misstag
Gällande tonbyglar så visar det sig att CDON säljer dessa från Stäubli för 118kr/st:
https://cdon.se/produkt/staubli-ks-4n-1 ... 3f3034cb1/Men jag valde istället att köpa från tyskland då dom hade den äldre modellen som jag tycker passar bättre in i bygget och är lite mer nätt i sin utformning:
https://www.buerklin.com/en/p/staeubli- ... 21/40F436/