En härlig urspårning från vad som började med en enkel och konkret fråga angående Apogee Stage.
Slutsatser från uppställningar av panelhögtalare i några sinsemellan mycket olika bostadsrum om ca 18-30 m2 med takhöjd om 2,4-2,7 m:
1. Bakåtstrålningen är avgörande för den extra djupverkan och luftighet som uppstår för ljudsceneriet. Utan bakåtstrålningen reflekterad mot lyssningspositionen så låter panelhögtalare plattare än typiska konventionella högtalare i normala rum.
2. Ett tillräckligt avstånd till högtalarväggen är viktigt för att hörseln ska få gott om tid att sortera ut den tydliga förstareflektionen så att simmighet inte blir fallet - minst 2 m för god verkan och gärna 3 m.
3. Ett visst mått av dämpning (alternativt diffusering) av högtalarväggsreflektionen är att föredra. Rumsöppningar kan även med fördel utnyttjas här.
4. Panelhögtalare kan placeras nära sidoväggarna med betydligt mindre nackdelar än konventionellt strålande konstruktioner.
5. Även en endast hygglig uppställning leder till betydligt mindre klangbalansproblem i övre bas / undre mellanregister än för konventionella konstruktioner i typiska uppställningar.
6. En genomtänkt uppställning kan ge nära förstareflektionsfrihet upp till ett par kHz även i akustiskt obehandlade rum, men detta förtar den extra rumslighet som utstrålningskarakteristiken leder till även om tydligheten ökar.
7. Genom att rikta om bakåtstrålningen på ett optimalt sätt kan ett extremt illusoriskt ljudsceneri skapas.
8. Typiskt uppställda panelhögtalare ger inte upphov till teoretiskt sett mer optimala rumsreflektioner (som dessutom i viss mån beror på vilka parametrar som ska optimeras*) än konventionella konstruktioner, tvärtom. Däremot framstår ljudsceneriet för en god uppställning som betydligt mer imponerande och naturligt även om detta i ett strikt återgivningsperspektiv kan betraktas som en sorts akustisk signalprocessorverkan.
*Vad som utgör musiklyssningsmässigt optimala rumsreflektioner är inte vetenskapligt helt klarlagt och diverse undersökningar kommer inte sällan till motstridiga resultat, speciellt när ljudsceneri/insvepning ställs mot tydlighet. Det är i praktiken inte meningsfullt att hänga upp sig på hörbarhet av individuella reflektioner när denna hörbarhet även kan leda till fördelaktiga spatiella intryck. Ofta kommer man därför till olika slutsatser gällande lyssning avsedd för musik
produktion och lyssning avsedd för musik
konsumtion.