Apogee Acoustics Stage

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Treestar

Apogee Acoustics Stage

Inläggav Treestar » 2025-08-11 16:34

Hej!

För 2 år sedan ca så dog min pappa och jag fick ärva två st Apogee Acoustics Stage. Jag kan själv väldigt lite om ämnet och vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att sälja dom. Det känns som att dom kan göra sig bättre hemma hos någon där dom kan komma till användning, än i mitt vindsförråd :lol:
Jag undrar vad dom kan vara värda och hur man går till väga för att sälja dom (med något tillhörande skönhetsfläckar). Om frågan inte hör hemma här så ber jag om ursäkt och då får min post tas bort.

Tack snälla på förhand
Bästa hälsningar,
T
Bilagor
apogee.png
apogee.png (1.57 MiB) Visad 385 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Apogee Acoustics Stage

Inläggav hifikg » 2025-08-12 00:00

Välkommen till Faktiskt!
Apogee är inte ankskit. Hade själv ett par i lyssningsrummet i flera månader.
Den där modellen är jag inte bekant med, men kollade snabbt på hifishark och skicket är förstås viktigt. 7-20.000 kronor nämns här

https://www.hifishark.com/search?q=apogee+stage

Lycka till och berätta gärna lite mer om dig och ditt lyssningsintresse. Din far förefaller ha varit en konnässör, för såna där pjäser investerar man inte i om man inte har ett genuint intresse för musik och hur den ska låta!
Sitter nöjd :)

JM

Inläggav JM » 2025-08-12 08:01

Mycket bra svårplacerade och svårsålda hgt. Kräver stora rum. Jag har ett par Apogee i ett större rum på 200 m3. Låter ej ok i små rum.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-08-12 09:55

De ser ju ut att vara i väldigt bra skick.
Ser att de kostade $3000 1994.
7-10 000 måste ju anses vara väldigt prisvärt.
20 000 för fullt fungerande högtalare känns ju fortfarande som ett rimligt pris. Men det beror ju på köparen förstås.

Begagnat är ju alltid knepigt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-08-12 11:33

JM skrev:Mycket bra svårplacerade och svårsålda hgt. Kräver stora rum. Jag har ett par Apogee i ett större rum på 200 m3. Låter ej ok i små rum.

JM

Det här är en betydligt mindre variant än de du har, kolla får du se! De här kanske är intressanta i mindre rum, också. Blir lite nyfiken faktiskt, vet ju hur bra ett par såna som du har kan låta :)

JM

Inläggav JM » 2025-08-12 11:36

hifikg skrev:
JM skrev:Mycket bra svårplacerade och svårsålda hgt. Kräver stora rum. Jag har ett par Apogee i ett större rum på 200 m3. Låter ej ok i små rum.

JM

Det här är en betydligt mindre variant än de du har, kolla får du se! De här kanske är intressanta i mindre rum, också. Blir lite nyfiken faktiskt, vet ju hur bra ett par såna som du har kan låta :)

Dipolstorleken är ointressant. Tiden för att reflexerna att nå lyssningspositionen i sub1ekozonen blir för kort i vanliga lyssningsrum. Ditt lyssningsgrotta är mycket större än vanliga rum och ger mer optimal fördröjning av reflexerna.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-08-12 11:39

JM skrev:
hifikg skrev:

JM

Dipolstorleken är ointressant. Tiden för att reflexerna att nå lyssningspositionen i sub1ekozonen blir för kort i vanliga lyssningsrum.

Aha, du tänkte så. Jag tänkte på WAF eller att helt enkelt fysiskt kunna härbärgera dem.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-12 12:11

JM skrev:Dipolstorleken är ointressant. Tiden för att reflexerna att nå lyssningspositionen i sub1ekozonen blir för kort i vanliga lyssningsrum. Ditt lyssningsgrotta är mycket större än vanliga rum och ger mer optimal fördröjning av reflexerna.

Nja, förutsatt att avståndet till högtalarväggen överstiger 2 m (förstareflektionen fördröjd med minst ca 12 ms) så blir resultatet ofta bra. Dipoler kräver inga jätterum, men en genomtänkt uppställning.

Panelhögtalare ger för övrigt p.g.a. uppställning och utstrålningskarakteristik ofta en jämnare frekvensgång i det typiskt sett problematiska undre mellanregistret än konventionella dito.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM

Inläggav JM » 2025-08-12 15:07

Var får du 12 ms ifrån? Studie?
Alla reflexer före 20 ms ger en suboptimal färgning och suboptimal spatial upplevelse av direktljudet oberoende av riktning. Lateral reflex efter ca 20 ms o inga andra reflexer är mest optimalt i subekozonen enligt Genelec , Lokki, Toole/Olive, Barron mfl.

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-12 15:50

Eftersom jag till skillnad från samtliga namn som du nämner har utfört ganska omfattande studier inom detta specifika område (som ger upphov till mycket speciella reflektionsmönster) så vill jag påstå att det åtminstone för panelhögtalare i praktiken förhåller sig på det sättet. Detta har ingenting med någon sorts teoretiskt optimum att göra.

Förstareflektionen från högtalarväggen bör helst dämpas och/eller diffuseras en del, vilket kan utföras med ett genomtänkt möblemang eller via dämpväggar och liknande åtgärder. Ännu bättre blir det förvisso när löptidsfördröjningen överskrider 15 ms. Allra bäst blir det med fiffiga (men utrymmeskrävande) lösningar för att optimera infallsriktningarna från förstareflektionen bakom högtalarna.

Den som vill erhålla ett mer konventionellt ljudsceneri kan prova en uppställning med samma avstånd högtalare-högtalarvägg som lyssningsposition-bakvägg. På så sätt släcker man via den motsatta polariteten i lyssningspositionen ut reflektionerna i längdled ganska effektivt upp till ca 1 kHz (där huvudets/ytteröronens akustiska skuggning och rummets/möblemangets typiska asymmetri börjar att tydligt påverka resultaten) och skapar ett i detta avseende lägre rumsberoende än för konventionella konstruktioner.

Man bör inte fastna i teoretiserande som ställer krav på orimligt stora eller överdämpade rum. Musiklyssning ska kunna vara en gångbar hobby även i normala rum.

JM

Inläggav JM » 2025-08-12 17:04

I-or skrev:Eftersom jag till skillnad från samtliga namn som du nämner har utfört ganska omfattande studier inom detta specifika område (som ger upphov till mycket speciella reflektionsmönster) så vill jag påstå att det åtminstone för panelhögtalare i praktiken förhåller sig på det sättet. Detta har ingenting med någon sorts teoretiskt optimum att göra.

Kan du delge någon eller några studier map reflexer i olika rum.

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-13 11:26

En härlig urspårning från vad som började med en enkel och konkret fråga angående Apogee Stage. :mrgreen:

Slutsatser från uppställningar av panelhögtalare i några sinsemellan mycket olika bostadsrum om ca 18-30 m2 med takhöjd om 2,4-2,7 m:

1. Bakåtstrålningen är avgörande för den extra djupverkan och luftighet som uppstår för ljudsceneriet. Utan bakåtstrålningen reflekterad mot lyssningspositionen så låter panelhögtalare plattare än typiska konventionella högtalare i normala rum.

2. Ett tillräckligt avstånd till högtalarväggen är viktigt för att hörseln ska få gott om tid att sortera ut den tydliga förstareflektionen så att simmighet inte blir fallet - minst 2 m för god verkan och gärna 3 m.

3. Ett visst mått av dämpning (alternativt diffusering) av högtalarväggsreflektionen är att föredra. Rumsöppningar kan även med fördel utnyttjas här.

4. Panelhögtalare kan placeras nära sidoväggarna med betydligt mindre nackdelar än konventionellt strålande konstruktioner.

5. Även en endast hygglig uppställning leder till betydligt mindre klangbalansproblem i övre bas / undre mellanregister än för konventionella konstruktioner i typiska uppställningar.

6. En genomtänkt uppställning kan ge nära förstareflektionsfrihet upp till ett par kHz även i akustiskt obehandlade rum, men detta förtar den extra rumslighet som utstrålningskarakteristiken leder till även om tydligheten ökar.

7. Genom att rikta om bakåtstrålningen på ett optimalt sätt kan ett extremt illusoriskt ljudsceneri skapas.

8. Typiskt uppställda panelhögtalare ger inte upphov till teoretiskt sett mer optimala rumsreflektioner (som dessutom i viss mån beror på vilka parametrar som ska optimeras*) än konventionella konstruktioner, tvärtom. Däremot framstår ljudsceneriet för en god uppställning som betydligt mer imponerande och naturligt även om detta i ett strikt återgivningsperspektiv kan betraktas som en sorts akustisk signalprocessorverkan.

*Vad som utgör musiklyssningsmässigt optimala rumsreflektioner är inte vetenskapligt helt klarlagt och diverse undersökningar kommer inte sällan till motstridiga resultat, speciellt när ljudsceneri/insvepning ställs mot tydlighet. Det är i praktiken inte meningsfullt att hänga upp sig på hörbarhet av individuella reflektioner när denna hörbarhet även kan leda till fördelaktiga spatiella intryck. Ofta kommer man därför till olika slutsatser gällande lyssning avsedd för musikproduktion och lyssning avsedd för musikkonsumtion.

Återgå till Vintage-hifi