Hörlurar med sladd och inga finneser

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser

Inläggav RogerGustavsson » 2025-08-16 14:16

Va fan, endast bluetooth...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-08-16 15:57

distad skrev:
RogerGustavsson skrev:
Johan_Lindroos skrev:Visst visst, trevlig… Men, var är den analoga ingången som Distad önskar sig?

Behövs en analog ingång när den ska användas med en CD-spelare? Många CD-spelare har väl en digitalutgång?

God dag yxskaft svar som vanligt. Läs det jag skrivit, dvs, det är inte aktuellt med någon form av EQ.

Tror du får mer svar om du uppskattar att andra försöker :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-08-16 16:49

sportbilsentusiasten skrev:
distad skrev:
RogerGustavsson skrev:
Behövs en analog ingång när den ska användas med en CD-spelare? Många CD-spelare har väl en digitalutgång?

God dag yxskaft svar som vanligt. Läs det jag skrivit, dvs, det är inte aktuellt med någon form av EQ.

Tror du får mer svar om du uppskattar att andra försöker :wink:

Men, man kan ju "försöka anstränga sig lite" och läsa det jag skriver också. :wink: För min del, så ser jag EQ som ett hjälpmedel om man har "rumsproblem" eller en praktiskt grej med ett delat system. Jag vill "helst" att grejerna ska låta som det är tänkt att låta utan en massa EQ. Framförallt vill jag lyssna utan en massa meck.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-08-16 16:59

Synd att hörlurar till sin natur måste ekvaliseras eftersom våra öron är
så pass olika. Den nackdelen slipper man med mer avlägsna ljudkällor
som högtalare.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-08-16 17:34

Tråkigt för måååånga miljoner människor där ute att de inte ekvaliserar, då det "måste göras".

Tell

Inläggav Tell » 2025-08-16 17:46

distad skrev:
Tell skrev:Blir inte så mycket bättre än 7Hz Zero2, så gott som perfekt ljud, men eventuell bas eller diskant som kanske inte 100% matchar ens tycke och smak går ju att EQa till :)
Jag har en hörlursrigg med CD-spelare dvs hörlursförstärkare,dac och CD-spelare, dvs, ingen Eq. Och så kommer det bli länge..... Saknar inte bas med nuvarande Marshall men jag vill testa andra lurar också. Sedan kan allt bli bättre som jag ser det, men jag tänker inte ljud i siffror heller utan i en upplevelse.

Fair enough! Säger dock inte att lurarna saknar bas eller nåt, utan att OM du skulle tycka nåt diffar så är EQ nåt man kan ta till (och nåt man alltid bör ha tillgång till imo), men iom att du inte har det så är det inte på kartan nej, men värt att testa lurarna ändå tänker jag :) Som jag alltid sagt förr så är det här med hörlurar alltid lite grisen i säcken* så är väl bara köpa och testa, jag är störtnöjd med mina iaf svårart att hitta nåt bättre för det priset!

* Fast det är inte grisen i säcken längre nu när det ofta finns mätningar att tillgå, mycket najs!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-08-16 18:02

distad skrev:Tråkigt för måååånga miljoner människor där ute att de inte ekvaliserar, då det "måste göras".

Ja, det är tråkigt. Men de har förhoppningsvis hittat lurar som har så
litet behov av ekvalisering som möjligt för just deras öron – och det
som återstår av krokigheter får man tugga i sig om man inte vill eller
kan ekvalisera.

(Det kan ju också vara så att man inte vill ha en korrekt återgivning,
eller ens en som återger klangen ungefär som de högtalare man gillar.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tell

Inläggav Tell » 2025-08-18 09:28

Äh man måste inte ekvalisera, har man lite tur så hittar man ett par lurar som passar ens smak perfekt, men det är som sagt lite grisen i säcken. Om man då inte har lyssnat på ett par som är ganska nära som man kan hitta mätningar på för att sen jämföra med andra lurar mätta på samma rigg, då är det ändå relativt lätt att hitta nåt man troligtvis gillar.
Enda problemet är väl dock allt annat som måste funka för en, typ passformen, design etc så också måste matcha, så då kan det ju underlätta att hitta nånting som är ljudmässigt någorlunda bra men inte perfekt och sen använda en equalizer. Det ÄR ju ett väldigt bra verktyg, så är man ljudnörd så ser jag inte varför man ska vara så anti ett så pass bra verktyg som kan göra så extremt stor skillnad i välljud :)

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-08-18 10:32

Jag slår ett slag för mina favoriter Sennheiser HD25. Dom låter i mina öron mycket bra, varenda del och skruv finns som reservdel och hörluren är mer eller mindre oförstörbar.
Dom finns för runt tusingen och ser inte mycket ut för världen tills man sätter dom på skallen. Det finns en god anledning till att det sen 30år tillbaka än idag är överlägset världens mest populära dj hörlur. Dom isolerar väl, dom låter bra, klarar extremt högt ljudtryck och går som sagt inte att ha sönder och skulle det nu mot förmodan ändå hända så finns som sagt reservdelar att köpa via lokala butiken som har Sennheisers pro-grunkor (butiken får enligt avtal med Sennheiser inte lägga på någon extra kostnad för delar).
Om man inte gillar on-ear utan vill ha over ear så Sennheiser HD280 Pro men dom tror jag att någon redan rekommenderat.

Jag har över åren samlat på mig 4 par och skulle det komma zombies eller börja brinna och jag bara får ta med mig ett par av alla de lurar jag har (är stor hörlursnörd) så hade jag valt HD25 utan att blinka. Visst finns det bättre lurar, jag uppskattar t.ex. HD600 och HD800SDR väldigt mycket. Men som sagt; när det kommer till kritan så är det HD25 som gäller för mig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-08-18 10:45

Sennheiser HD25 finns i olika utföranden. Det är väl de dyra man bör sikta på?

Tell

Inläggav Tell » 2025-08-18 11:53

Ogillar man djupbas och älskar övre bas/lägre mellanregister så är HD25 säkert fantastiska :) Själv skulle jag behöva den där equalizern för att slippa att dom låter som en burk.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-08-18 20:56

Sennheiser gjort lurar med extra bas... :o Ja ja, de finns i en butik som jag kommer besöka någon gång så jag ska lyssna.

Föregående

Återgå till Köpråd