Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2025-08-05 10:29

Tangerine Dream: Stratosfear, CD. Det sista albumet med den, för mig, klassiska sättningen Froese / Franke / Baumann. Det är fin Berlin-school så klart. Här har de börjat blanda in gitarrer. Det tänkte jag knappt på vid senaste lyssningen, utan såg det i konvolutet :D
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-06 12:32

Skyfire: Timeless Departure, CD. Melodisk döds från 2001, där keyboarden är dominerande. Här finns några topplåtar varav Dimensions unseen tar tronen. Det kan bli smårörigt ibland med mycket keyboard och intensivt gitarriffande kanske. Gillar man Children Of Bodom kan man kolla upp denna skiva.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-06 14:09

Samael: Reign Of Light, CD, Slipcase. Här hade de redan påbörjat sin mer industriella inriktning. Detta är mörk metal med mycket elektronik. Kvar från deras black metal-period är väl i stort sett Vorph's sångstil.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-07 17:44

Opeth: Sorceress, 4x10" in clear vinyl- Box. Jag tillhörde de som backade när Opeth lämnade death metal-landet på albumet "Heritage". Men tyckte ändå de var något intressanta fortfarande. Så pass att jag köpte albumet "In Cauda Venenum" när det släpptes. Och när jag senare fick höra titellåten här på en Holy Skivafton (den fick högsta betyg av mig) beställdes denna från Ginza några dagar senare. Extra skoj var att det var som att de väntade in mig, då denna box fanns till förmånligt pris. Progressivt och mäktigt är det. Det kan i genren vara hårfin skillnad att det joxas för mycket i musiken, och att det blir som jag brukar kalla det; "musiker-musik". Men de håller sig på rätt sida och musiken är väldigt intressant hela vägen. Sex bonuslåtar är det med i denna utgåva, varav fyra är live. Samt en snygg booklet. Alltid kul med extra godis :)
Bild

Arpanet: Wireless Internet, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-08 15:08

Enya: Orinoco Flow, 7". Singeln släpptes 1988 och blev en osannolik hit, då denna drömska keltiska pop slog sig in på de dåvarande keyboardpops-topplistemusiklistorna, och är fortfarande en av hennes populäraste låtar. Inte min favorit, men den är som sagt skönt drömsk. Jag har förresten alltid trott att ordet "Orinoco" var något mytiskt keltiskt namn från naturen, en flod eller lummig skog e.dyl. , men det är tydligen namnet på studion där låten spelades in :D .
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-10 09:14

Shakespear's Sister: Stay, 7". Jag gillade den här videon på MTV när det begav sig. Särskilt när den onda tjejen (döden?) kommer in och sjunger (Jag tror att Beavis & Butthead tyckte hon var cool också :lol: ). Nu när jag lyssnade på singeln igen, har den mognat på sig ytterligare och jag skall nog kolla upp denna duo lite mer :) .
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-10 18:57

Warlord: And The Cannons Of Destruction Have Begun..., LP, Limited Edition - 350 copies, Reissue, Blue / Red Marbled + lyric sheet, poster and photo. En gammal gral jag hittade för något år sedan. En kompis köpte den här i högstadiet och den spelades flitigt. Progressiv metal med mycket bra musiker. Keyboarden sprider en sagolik känsla, nästan mytisk. Jag har förut hittat en Best Of på cd, men med mycket tråkigare ljud. Dessutom är låtarna i andra versioner, då denna tydligen skall ha spelats in live (utan publik). Den här får givetvis höga nostalgipoäng, men jag hade gillat detta ändå om det vore första bekantskapen.
Bild

John Williams: Return Of The Jedi (The Original Motion Picture Soundtrack), 2CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-11 17:09

Members Of Mayday: The Bells Of Reformation, 12". Techno / hard trance från '95 får spelas nu när jag arbetat klart första dagen efter semestern.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-11 20:00

Muscle Mass: Security Of Foreign Worlds, Download. Återigen fem techno-låtsnuttar på någon minut vardera. Första låten Arrival är bäst, och borde fungera att binda ihop två låtar på ett dansgolv.
Bild

DJ Shadow: Endtroducing....., CD.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-08-11 23:53

Värmde upp rören o drog igång.
Fantastiska inspelningar!
Bilagor
propriussound.png
propriussound.png (644.27 KiB) Visad 388 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-13 15:53

Dark Tranquillity: Lost To Apathy, CD-EP. Titellåten är svänger fint. Sedan kommer tre låtar som inte är riktigt lika bra. Men givetvis hög Göteborgsdödsfaktor 8) .
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-14 18:58

Art Garfunkel: Breakaway, LP. Han har ju en gudabenådad röst, men återigen tycker jag att melodierna som gjordes med Simon & Garfunkel saknas helt tyvärr.
Bild

Mårten Lärka: Två Dagar Om Året - Mårten Lärka Spelar Stig Dagerman, LP.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-08-15 00:04

Efter Ulf Dageby spelas nu Herman's Hermits.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-15 15:39

At The Gates: Terminal Spirit Disease, CD - Slipcase. Lite mishmash här; Först sex köttiga Göteborgsdödslåtar följt av tre lika köttiga livelåtar. Många undrar om de inte hade tillräckligt med materiel och fyllde på med livelåtar. Jag bryr mig inte. Det är riktigt bra :)
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-15 17:01

Connie Francis: Sing Along With Connie Francis, LP. Mer tidsdokument än bra tycker jag då. Kul dock att får höra originaltexten (?) till Valpen i fönstret? . Läste förresten precis att hon gick bot i juli.
Bild

Remora: Rur, Download.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-15 18:56

Robert Leiner: Visions Of The Past, CD. En riktig ambient-techno pärla! Något av det bästa jag hört (äger) i genren. Djupa och hypnotiska slingor vävs runt varandra genom albumet. Vid något tillfälle kan det micklas lite, men det stör inte helheten nämnvärt. Fin flummusik en fredagskväll som denna 8)
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-08-15 21:18

jogge skrev:Connie Francis: Sing Along With Connie Francis

Kul! Den där plattan hade jag och skänkte till välgörande ändamål liksom annan vinyl med Connie Francis. De elva cd-samlingarna får stanna även om bara sex-sju låtar ("Where the boys are", "Stupid cupid", "Everybody's somebody's fool", "Love me with all you heart" och några ytterligare) tål upprepad lyssning. Connie Francis var en viktig inspirationskälla för Agnetha Fältskog och just nu hör jag hennes retro-återkomst "My colouring book" från 2004 och just "Love me with all your heart" - en fantastisk sång som fungerar i de flesta ursprungsspanska och engelska versioner som jag har hört. I kväll lyssnar jag för övrigt genom ett par Sinus Minimax från mitten av 1960-talet - högtalare som är mer vackra än välljudande och som kan komma att få bli nya hem för Mupps-element vad det lider.

Edit: I rättvisans namn har Connie Francis gjort fina insjungningar av countrylåtar som "Heartaches by the number" och "Oh lonesome me".

Edit 2: Bytte musikstil till reggae och en konsertinspelning med artisterna Eek a Mouse & Sagittarius Band samt Michigan and Smiley & We the People Band från 1983 och återutgiven på kompaktskiva 1992 - riktigt bra och dessutom välljudande som ofta är fallet med genren. Perfekt bakgrundsmusik när det ska rapporteras skivinköp!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2025-08-16 02:11

Fantastiska Birdy. !5 år bara!

Kralle

Inläggav Kralle » 2025-08-16 20:55

Rachmaninov - Symphony no. 2
Rach2_previn.jpg
Rach2_previn.jpg (65.39 KiB) Visad 247 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-17 21:17

Enya: Shepherd Moons, LP. Änglalik keltisk ambient. Även om allt i ärlighetens namn låter rätt likadant, är låtarna Carribean blue och Lothlórien snäppet bättre just nu :) .
Bild

VA: Essential Rock Ballads, CD.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-08-18 00:03

Efter att ha provlyssnat några av dagens nyinköp spelar jag nu fantastisk pianomusik med Käbi Laretei på skivan "Exil" (Proprius 1995) som är inspelad av Bertil Alving.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-18 20:18

Steelheart: Can't Stop Me Lovin' You, 7". Glammig hårdrock från 90-talets början. Det är mer bett i musiken än vad jag trodde faktiskt.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-08-18 21:02

Medan jag putsade fönster i eftermiddags lyssnade jag på Magnus Uggla. "Va ska man ta livet av sig för när man ändå inte få höra snacket efteråt?" hör till de tio bästa svenska albumen någonsin - en fantastisk blandning av progg, glam och punk med uppkäftiga och underhållande texter som säger en del om tidsandan. Musiken är dessutom väl arrangerad, sjungen och spelad och produktionen låter utmärkt. Nästan alla låtar håller toppklass men jag sätter ändå ett plus i kanten för "Dörrslusk" och "Ja just du ska va gla" och då är ändå de två inledningslåtarna "Vår tid – 1977" och "Varning på stan" mycket starka. Plattan, som jag hörde på kompaktskiva från 1989, förtjänar epitetet mästerverk och det var inte för intet som den spelades för andra gången på en vecka. Konstigt dock att man inte la bonussingeln "Yeah, why not"/"Va ska man ta livet av sig för när man ändå inte får höra snacket efteråt?" som bonusspår på cd:n. Jag måste bestämt rota fram den och spela omedelbart!

Jag kanske skulle göra slag i saken och sammanställa den där tio i topp-listan någon dag?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2025-08-19 18:26

PekkaJohansson skrev:
Jag kanske skulle göra slag i saken och sammanställa den där tio i topp-listan någon dag?

Med vänlig hälsning

Pekka

Det skulle jag se fram mot att läsa! :)

//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-20 19:08

U96: Club Bizarre, 12". Lite euro-techno ikväll. Jag har nog inte spelat denna tolva sedan inköp för sisådär 20 år sedan. Helt ok, men det är inte samma klass som hiten Das boot.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-08-21 22:51

Magnus

Ni som inte kan höra honom live hos mig, jag stänger snart ner, kan höra honom på Fasching imorgon kväll.
Bilagor
ostrom.jpg
ostrom.jpg (18.65 KiB) Visad 74 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-08-22 23:44

Magnus höll sig på Fasching ikväll, men jag fick besök av dessa herrar. De sjunger Ferlin och låter precis som de ska. Härligt fonogram!
Bilagor
ferlinfyndaochf.jpg
ferlinfyndaochf.jpg (11.91 KiB) Visad 49 gånger

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2025-08-24 00:17

Molly Tuttle är riktigt, riktigt bra! Låtskrivare, sångerska och en j-kel på gitarr. Pop/bluegrass/country men även smekande vackert som här.

Bild

Och så höjer hon tempot. Ruggigt bra!

Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-24 16:53

VA: Electric Monster Rock Show, 2LP-Gtefold. En gammal trevlig samling med kraut/bluesrock. Hittade inget nytt, men de jag redan har i min sökradar (Canned Heat, Krokodil, Amon Düül II, Doldinger's Motherhood och Can) levererar ytterligare.
Bild

Sixteen Horsepower: Yours, Truly, 2CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-24 19:35

Snuten Tjuter: Video, 7". Poppigare punksingel från 1983. Riffet som startar B-sidans Gemensam kamp är farligt nära The Clash's London Calling. Men det är ju också så bra att det bör användas fler gånger :)
Bild

Föregående

Återgå till Musikstugan