smile skrev:Dompan, innan du börjar riva och slita i ditt fina bygge, lyssna om trafon surrar något, min hade lite mekaniskt brum
Halloj,
Min trafo är tyst. Har en DC-filter på nätspänningen som försörjer anläggningen. Därutöver är trafon skärmad.
Har testat följande:
1. Isolerat säkerhetjord från chassi. Påverkade ej brummandet.
2. Testade att låta signaljord flyta (ground lift) på signalkällan. Brummet ökade. (Har inte testat åtgärd enligt punkt 1 och 2 tillsammans)
3. Brummet blir högre ju mer jag vrider upp volymen
4. När jag aktiverar "mute"-funktionen på ingångsväljarkortet blir det knäpptyst. (vet ej exakt vad denna funktion gör. Kopplar bort signal och signaljord från inkommande signal, kanske i kombination med att ingång till linjekortet jordas? Måste mäta!)
Eftersom jag fick betydligt mer än 205VAC från sekundärsidan på nättrafon har jag kopplat i effektmotstånd i serie för att ta ned spänningen. Nu mätte jag när förförstärkaren uppnått stabil temperatur/arbetspunkt. Det gav en inspänning på 201VAC med en följande utspänning från PSU för anodmatning om 239Vdc. Är detta OK? Har regulatorn tillräckligt headroom?
Det jag irriterar mig mest på i allt detta att brummande inte var där från början. Vad kan det vara? Läckande komponent?
/Dompan
Linn musikspelare -> Morellos Rör GDS Försteg -> GDS Slutsteg -> Troel Gravesen The Loudspeaker 3