Baffeln har fått lite uppmärksamhet.
Jag tycker att det ser bra ut att låta baffeln formas som en fortsättning på lådans sidor, men baffeln är möjlig att forma lite som man vill.
En tygfront diskuteras och kan byggas på olika sätt. Ett alternativ jag tittat på är att gömma den undre ramen för skyddsfronten bakom radien på extrabaffeln så att den försvinner så mycket som möjligt akustiskt. Resten av den varianten har jag inte ritat ännu. Den kräver bara styrpinnar och magneter i högtalarens baffel.
Ett annat alternativ som jag tittat på är en försänkt front. Diskanten kommer då i samma plan som tygfronten och ser inget annat än själva tyget. Bas och mellanregister behöver försänkas för att deras surround inte skall ligga mot tyget. Den försänkta tygfronten kräver att högtalarelementen flyttas ner ungefär 30mm jämfört den ursprungliga planen. Så diskanten hamnar då 115-120mm ner från högtalarens topp.
Extrabaffeln kräver mer arbete med fräsen då diskanten behöver ligga högre än försänkningen för tygfronten, mellanregistret något lägre och basen skall fräsas in helt så att den bara skruvas i högtalarlådan och inte i extrabaffeln.
Den försänkta tygfronten kan man välja olika designer på. Men ytfinishen behöver inte vara hög då den döljs av tyg. På bilden har jag valt att låda den täcka lite av bas och mellanregistrets monteringsflänsar för att kunna göra fasen större. Formen på den försänkta tygfronten kan man välja fritt.
Grundversionen av baffeln finns också med i två varianter i hörnet, både med diskanten 90mm ner från toppen som den ursprungliga planen är och 120mm ner från toppen. Med lite tur ställer 120mm inte till någon med ljudet, jag tycker att det ser mycket mer symmetriskt ut när vågledaren blir så stor.
Färgerna är valda för att det skall vara lätt att arbeta med i datorn och för att se de olika delarna tydligare.

- Bafflar.png (208.92 KiB) Visad 159 gånger