Moderator: Redaktörer
Jag gick på ungefär samma sak i början av mitt hifiintresse. Det verkar dessutom vara ett vanligt problem (jag ser det som ett problem, ja). Inte som tobaksindustrin direkt, här handlar det ju bara om pengar i sjön och inte att folks hälsa går åt, men åt det hållet är det. Vilseledande marknadsföring.Jag känner mig lurad som konsument.
Sedan har vi branchen med tillverkare och butiker, som gærna ser økade inkomster før egen del. Och så, førståss, den mest illaluktande delen av branchen, HiFi-blaskorna, som man kunde tro innehøll konsumentinformation... I sjælva verket ær det bara annonser, en del av dom førklædda till recensioner dær någon recensent svamlar om "sværta mellan noterna", "luftigare ljudbild", "bæsta diskanten jag hørt" och annat blaj.
Ær det några som ska ha skit, så ær det just dom komersiella HiFi-tidingarna, som påstår sig skriva før læsaren, men som bara gøder sig sjælva och branchen, genom sina osakliga och flummiga artiklar som får folk att køpa alla møjliga bluff-produkter.
jag tror hifiblaskorna är 100% köpta...så enkelt är det....
Sanoj skrev:jag tror hifiblaskorna är 100% köpta...så enkelt är det....
Njaee, 99% är nog köpta, men det finns en och annan som faktiskt snor tidningarna..
Klart man ska vara ärlig och köpa tidningarna och inte ägna sig åt stöld. Pressbyrån och dylika butiker lever ju8 faktiskt på att tidningarna köps.
....Eller var det inte det vi diskuterade..![]()
// Jonas
.
Birger skrev:Var nu snäll mot lille Sanoj. Tänk om han upptäcker att hela hans illusion om dyrkablar brakar ihop..
Sanoj skrev:jag tror hifiblaskorna är 100% köpta...så enkelt är det....
Njaee, 99% är nog köpta, men det finns en och annan som faktiskt snor tidningarna..
Klart man ska vara ärlig och köpa tidningarna och inte ägna sig åt stöld. Pressbyrån och dylika butiker lever ju8 faktiskt på att tidningarna köps.
.
pinnen skrev:Det vore kul att få vetenskapliga fakta kring olika kablar och hur och om dom verkligen förändrar ljudet. Den faktan lär inte tas fram av en annonsberoende fackpress
....Eller var det inte det vi diskuterade..
// Jonas
woland skrev:SanojNjaee, 99% är nog köpta, men det finns en och annan som faktiskt snor tidningarna..
....Eller var det inte det vi diskuterade..
// Jonas
Ditt inlägg tyder på att du är en dålig förlorare, och att du representerar samma typ av lurendrejeri. Varför inte erkänna det.
Mvh
overture skrev:Kom att tänka på det för ett tag sen. Är det överhuvudtaget lagligt att marknadsföra kablar som ljudförbättrande komponenter i en musikåtergivningskedja? Jag är fullt medveten om att det finns små skillnader mellan olika kablar som i vissa fall tydligen är hörbara för vissa men det är ju alltid frågan om ytterst små förändringar.
När man som ovetande på området tex ska köpa sig sin första fina stereo så är det väldigt lätt att bli vilseledd som konsument.
När jag själv köpte min första "fin-stereo" så minns jag hur försäljaren propsade på att jag skulle "balansera" utrustningen och inte ha billiga "skräpkablar" i systemet. "Det är som att stoppa in en ferrarimotor i en VW" och liknade kommentarer kommer jag ihåg att han använde. Det slutade med att jag köpte på mig en signalkabel för 1000 kr och högalarkablage för liknande summa. I samanhanget vet jag att många anser detta vara billigt för kablage men man bör sätta det hela i perspektiv tycker jag. För 2000 kr kan man faktiskt inhandla vädigt mycket intressanta saker. Med den kunskap jag skaffat mig nu hade det aldrig varit aktuellt att köpa dessa sladdar. Jag känner mig lurad som konsument.
Vad finns det för regler runt denna typ av produktmarknadsföring och försäljning? Visst bör man vara beläst som konsument men det kan vara svårt att sätta sig in i alla områden.
Ska jag köpa sladdar som kostar mycket vill jag göra det av rätt anledning, dvs att det fungerar och att de är estetiskt tilltalande.
Åsikter? Erfarenheter?
Jag skulle vilja påstå att det är mer sympatiskt att sälja dyrkablar eftersom många "audiofiler" bedriver ett mer medvetet självbedrägeri än vad den typiske konsumenten av modekläder gör.
Jag har personligen råkat ut för handlare som påstår att det måste vara något fel på mina öron eftersom jag inte kan höra den avgrundslika skillnaden det är mellan kablar för 200kr metern och 10000kr metern.