Audio first design, Fidelia

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71

Audio first design, Fidelia

Inläggav Chris71 » 2025-02-06 21:16

Hej

Fidelia högtalare har ju uppmärksammats både här inne och på andra ställen för sina kvaliteter.

Jag har varit i kontakt med konstruktören Harry Yeung för att kunna testa den lite annorlunda WG som han använder i den integrerade baffel som högtalaren kommer med, även om det finns planer att sälja en lös WG i framtiden så är det enda sättet idag att köpa hela kitet eller lösa bafflar.
Då jag fått ett OK att köpa några bafflar när nästa leverans kommer så tänkte jag undersöka om det finns ett intresse från andra så kanske vi kan göra något slags gruppköp, så denna tråden får ses som en intressekoll som kan komma att leda vidare till någon slags gruppköp.

Vad det kommer kosta at handla från Brexit land och hur det exakt skall roddas får vi se, men det jag dela med mig av är att ett par bafflar ligger på ca 2000kr enligt vad jag har fått till mig, hur dyrt eller billigt det är får var och en bedöma, men nedan är lite material för de intresserade.

viewtopic.php?f=3&t=75161&p=2329693&hilit=fidelia#p2329693

https://audiofirstdesigns.co.uk/fidelia

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ia-on-erin’s-audio-corner.58943/

https://www.youtube.com/watch?v=NfuBQYeG2hI&t=11s
Bilagor
Skärmavbild 2025-02-06 kl. 20.15.30.png
Skärmavbild 2025-02-06 kl. 20.15.30.png (737.88 KiB) Visad 5350 gånger

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Audio first design, Fidelia

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-02-06 21:43

Jag tar gärna ett par om det är okej!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-07 02:37

MagnusÖstberg skrev:Jag tar gärna ett par om det är okej!

Det var ingen högoddsare, vet ju att du gillar att samla gamalt mög från mig :) Ditt namn stod redan på listan med osynligt bläck.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-02-07 17:28

Chris71 skrev:

Det var ingen högoddsare, vet ju att du gillar att samla gamalt mög från mig :) Ditt namn stod redan på listan med osynligt bläck.

8O :D

Funtar på en 3-vägare som present till tjejens dotter…
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-07 23:14

MagnusÖstberg skrev:
Chris71 skrev:

Spännande och lite skrämmande, då jag har en sån väldigt mycket på lut med Nbac som bas.
Jag har helt godtyckligt tagit fram såg och penna och gjort en mach-up av en känd burk som vi kan kalla i28 som fått en vindsvåning för en 5" mid och ceramico som var ett Bagby SB acoustic samarbete.

Som vanligt med mina byggen så är det iterativ och utan tidsplan, men låda nr1 finns och är klar till 75% och elementen ligger på lager, 2*SB23 + SB15 och förmodligen en Satori diskant.

spoz

Inläggav spoz » 2025-02-09 12:32

Jag skulle vilja köpa två bafflar.

Hur tillverkas bafflarna? Vilket material + lack används? Jag tänker bara så att bafflarna håller många år.

The baffles are 3D printed, sand blasted and spray painted.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-2181267
Stämmer det här?

Finns det någon information om delningsfiltren?

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-09 22:38

spoz skrev:Jag skulle vilja köpa två bafflar.

Hur tillverkas bafflarna? Vilket material + lack används? Jag tänker bara så att bafflarna håller många år.

The baffles are 3D printed, sand blasted and spray painted.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-2181267
Stämmer det här?

Finns det någon information om delningsfiltren?

Om man är intresserad av högtalaren i helhet så tror jag inte att det är något överpris att köpa hela satsen med tanke på tidsbesparing och att man får ett filter som fungerar som avsett, detta är ju trots allt en kommersiell produkt och det är ganska ovanligt att konstruktören är generös nog att låta en köpa väl valda delar av den färdiga produkten.
Men är man intresserad av att göra en reverse engineering på den så verkar det inte helt omöjligt att hitta info för att lägga pusslet, men det är alltså inte huvudsyftet med denna tråd.

Självklart kan jag se var Harry kan dela med sig av gällande material mm, men vad jag kan bedömma från det jag sett så är det definitivt inte en printad produkt vilket vore dyrt och tidskrävande, det ser ut som en industriellt formsprutad detalj som sedan spraymålats med en ganska matt svart.
Bilagor
fidelia_back.jpeg
fidelia_back.jpeg (66.89 KiB) Visad 4538 gånger

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-02-12 00:33

Tro mig, ditt projekt verkar bli vansinnigt mer kapabelt än det jag tänker mig :D

Kommer komplettera med nån bas som legat på hyllan i 20 år…

När finns det möjlighet att kunna ta sig an ett par bafflar?

Chris71 skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Chris71 skrev:

Spännande och lite skrämmande, då jag har en sån väldigt mycket på lut med Nbac som bas.
Jag har helt godtyckligt tagit fram såg och penna och gjort en mach-up av en känd burk som vi kan kalla i28 som fått en vindsvåning för en 5" mid och ceramico som var ett Bagby SB acoustic samarbete.

Som vanligt med mina byggen så är det iterativ och utan tidsplan, men låda nr1 finns och är klar till 75% och elementen ligger på lager, 2*SB23 + SB15 och förmodligen en Satori diskant.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-13 00:48

MagnusÖstberg skrev:Tro mig, ditt projekt verkar bli vansinnigt mer kapabelt än det jag tänker mig :D

Kommer komplettera med nån bas som legat på hyllan i 20 år…

När finns det möjlighet att kunna ta sig an ett par bafflar?

Chris71 skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Min förståelse var att nästa batch låg ca 3 veckor bort i tiden när vi samtalade, så jag knuffar väl lite lätt på dem första veckan i Mars om jag inte hört något.
Så snart det är grönt ljus så samlar jag ihop intressenter och adresser samt ger ett pris baserat på vad jag vet då.

Om allt klaffar bör vi då kunna ha prylarna i mitten på Mars med lite flyt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-08-12 21:11

Halloj!

Hur gick det med beställningen av bafflarna? Jag undrar därför att jag själv inte är helt ointresserad av Fidelia-byggsatsen. Om ni beställde så är det intressant att veta hur ni löste det med importen från UK? Man kan väl begära att få typ ett "ursprungsintyg" som intygar att ursprungslandet är just UK och då slipper man tull. Borde vara priset man ser på hemsidan + frakt och sen 25% moms på det?

Audio First har ju också en trevägare på gång vad det verkar. Bild från tråd på ASR:

Skärmklipp_AF_3way.JPG
Skärmklipp_AF_3way.JPG (62.57 KiB) Visad 1136 gånger

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-08-15 10:40

Conan skrev:Halloj!

Hur gick det med beställningen av bafflarna? Jag undrar därför att jag själv inte är helt ointresserad av Fidelia-byggsatsen. Om ni beställde så är det intressant att veta hur ni löste det med importen från UK? Man kan väl begära att få typ ett "ursprungsintyg" som intygar att ursprungslandet är just UK och då slipper man tull. Borde vara priset man ser på hemsidan + frakt och sen 25% moms på det?

Audio First har ju också en trevägare på gång vad det verkar. Bild från tråd på ASR:

Skärmklipp_AF_3way.JPG

Jag fick ganska sval respons så när andra projekt hopade sig så blev det liggande, men det är fortfarande intressant i den mån WG är intressant alls :)
När det gäller tullar så är det väl en fullkomligt tombola numera så där har jag tyvärr inget att tillföra, men det har ju alltid funnit smarta sätt att hantera det men det har aldrig varit någon av mina paradgrenar.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-08-15 17:24

Synd att det inte var större intresse. Säkert en mycket bra och prisvärd högtalare. Men vem vet, ibland är det tidens tand som ska till.

Å andra sidan är din Snell-variant intressant och även flera andra prototyper.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-09-30 23:36

Ja nu ska det snart bli bygge av ett par Fidelia! :) En beställning gjordes och efter lite extra väntan på komponenter så skickades högtalarkitet från Audio First nu i dag.

Ser väl inga direkta problem med att bygga ihop dem och enda jag funderar lite på är finishen (ah, ah...det är finsk björkplywood.... finish... :lol: ) på lådorna. Har köpt hem Herdins ljusgråa hårdvaxolja som testats lite. Ger en väldigt mild grå ton när jag testade på ett hyllplan i björkfaner. Ytan blir typ halvmatt också, men det kan säkert "buffas upp" på ett enkelt sätt. Eftersom det är plywood så antar jag att ändträet kan ta extra mycket "bets" men det verkar OK med hårdvaxoljan som gav en väldigt mild ton som sagt.

Nån annan med ett bra förslag på snygg oljning, vaxning, betsning... på björkplywood?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-10 17:25

Bild_01.jpg
Bild_01.jpg (1.34 MiB) Visad 605 gånger

Det kom ett kompakt men ganska tungt paket sent omsider via UPS... :)

Notera lappen från Audio First on Statement of Origin som gör att jag slapp andra avgifter än moms på byggsatsen. Mycket bra!

Bild_02.jpg
Bild_02.jpg (851.16 KiB) Visad 605 gånger

Redan satt ihop lådorna här hemma i köket. Det gick ju smidigt med bara limning. Nu ska det torka ordentligt.

Intrycket så här långt är att det är hög kvalitet på lådbitarna. Finishen är hög och allt verkar passa bra.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-10-10 18:10

Kul! Hoppas du hittar en bra finish.
Ska bli intressant att höra vad du tycker om ljudet. Misstänker att du behöver dra på lite mer då dessa är rätt små.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-10 18:45

Maarten skrev:Kul! Hoppas du hittar en bra finish.
Ska bli intressant att höra vad du tycker om ljudet. Misstänker att du behöver dra på lite mer då dessa är rätt små.

Ja det ska bli riktigt intressant det här! Konkurrensen är ju inte helt trivial med nuvarande pi60s/es2 & bs60. Tankarna går väl till att först jämföra Fidelia som de är men sen testa att spela dem i ett delat system med Inos basar som delade moduler. Jag får av en kompis låna 2 st monoslutsteg från NHT som får agera både drivning av basarna samt delning till topparna (dvs Fideliorna då). Funkar det bra är det nog inte omöjligt att det sneglas på t.ex. en miniDSP Flex i framtiden för delning och EQ.

Just det där med att dra på är en liten grej här hemma eftersom det kan jag inte. :lol: Bor i en riktigt lyhörd bostadsrätt och jag vill gärna fortsätta med det ett tag till.

momotom

Inläggav momotom » 2025-10-11 09:23

Ser ut att vara mkt fin kvalitét på björkplywooden. Trätvingar gillas :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-11 13:13

momotom skrev:Trätvingar gillas :)

Tackar! :)

Nu har jag slipat lite på lådorna och tog även ena bakpanelen för att testa lite betsning.

Bild_03.jpg
Bild_03.jpg (741.19 KiB) Visad 524 gånger

Herdins Hårdvaxolja Ljusgrå applicerad bara nån minut innan den torkades av igen. Slipning med slipmus och 180 papper innan. Ser väl rätt bra ut?

Bild_04.jpg
Bild_04.jpg (713.26 KiB) Visad 524 gånger

Även på ändträet ser det ju bra ut. Det blir inte herrejösses mycket mörkare. Undrar om jag ska lägga på en omgång till? Kanske ser det redan nu ut som jag vill ha det. Den andra bakplattan är både obehandlad och oslipad.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-10-11 20:57

Mitt enda tips är ta det succesivt och väldigt lugnt, jag jobbade med lite torra faner som jag ville få lite liv i, tyvärr lade jag lite flödigt och var borta nån dag, nu har jag göra igen så testa hur mycket trät faktiskt kan ta åt sig så att det inte blir en vax skorpa.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-12 12:32

Jo det är ett bra tips. Jag ska nog testa att behandla en högtalare nu och se hur det blir.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-12 13:41

Bild_05.jpg
Bild_05.jpg (829.07 KiB) Visad 362 gånger

Ena högtalaren slipad och behandlad. Bakstycket framför är behandlat två gånger med hårdvaxolja. Svårt det där med ljus och hur det ser ut på bild jämfört med verkligheten.

Det blir nog att köra med dubbla behandlingar med hårdvaxoljan. Färgen djupnar och det ser bättre ut. Grått är flott! :)

Bild_06.jpg
Bild_06.jpg (749.69 KiB) Visad 362 gånger

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-13 20:31

Bild_08.jpg
Bild_08.jpg (762.67 KiB) Visad 294 gånger

Den första är klar! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-10-14 12:27

Mycket prydligt!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-10-14 14:41

Riktigt imponerande standard på forumets GDS-byggen!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-15 11:17

Tackar tackar! :)

Bygget fortsätter:

Bild_09.jpg
Bild_09.jpg (726.08 KiB) Visad 131 gånger

På med andra lagret hårdvaxolja. Den färdiga högtalaren övervakar bygget. :)

Bild_10.jpg
Bild_10.jpg (940.73 KiB) Visad 131 gånger

Nu är det nära med högtalare nr2 på gång.

Bild_11.jpg
Bild_11.jpg (736.96 KiB) Visad 131 gånger

Haninge kommun sänker skatten med 50 öre!! Det var som... 8) Men ja jäklar nu står dom där. Ser ju ganska pluttiga ut där bredvid nuvarande systemet.

Bild_12.jpg
Bild_12.jpg (633.14 KiB) Visad 131 gånger

Det där kan väl aldrig vara nåt -- så små och uppställda på sniskan på en flyttlåda? :oops:

Första lyssningen och fasen!! Ena högtalaren är tyst... :x Svordomar och felsökning och det visade sig att en av RCA-kablarna från för- till slutsteget hade råkat ut för ett avbrott i en lödfog. Snabbt fram med lodtråd & lödkolven och nu nu funkar allt som det ska. Men hur låter det då...

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-15 11:25

Bild_13.jpg
Bild_13.jpg (501.75 KiB) Visad 130 gånger

Finishen med ljusgrå hårdvaxolja vart faktiskt riktigt, riktigt bra tillslut.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-15 22:03

För att summera bygget av Audio First Design Fidelia så har de varit ett stort nöja att bygga. Kvaliteten på björkplywooden har varit hög. Passformen på den viktiga frontplattan var helt felfri och hela byggsatsen verkar genomtänkt och konstruerat och tillverkat med stor omsorg. Under bygget får man såklart vara noggrann och fokuserad, men den instruktion som finns på YouTube är utmärkt och gör att saker görs i rätt ordning: https://www.youtube.com/watch?v=NfuBQYeG2hI

Bygga var ganska lätt som sagt om man inte har tummen helt mitt handen och stora utmaningen (och nöjet) är att välja finishen på lådorna. Jag tog nåt som gav lite "feeling" och det var ljusgrå hårdvaxolja. Det var såklart en chansning men skulle det skitit sig totalt så hade det ju gått bara att slipa om och ta nåt annat. Men det blev bra och efter två behandlingar och efter allt torkat och satt sig, så ser det mycket bra ut.

Jamen hur låter det då!? Högtalarna ställdes upp på flyttlådor ställda på högkant (blir ca 50 cm högt) och de står också lite på sniskan och inklämda mellan mina pi60s. Försteget (tillika streamer och en Spotify Connect-enhet) går till ett Holographic Audio AMP Sixteen vilket kanske är i minsta laget. Fidelia är en lite trögdriven högtalare och AMP 16 är specad till 60W. Men även med denna lite hastigt uppställning så låter det riktigt, riktigt bra!! Det spelar rent & fint, högtalarna upplevs som mycket homogena i klangen allt känns neutralt och det är verkligen ingenting som sticker ut och stör. Ljudbilden är lugn och fin och instrument placeras ut på ett stabilt sätt. Det är såklart också stor skillnad mellan olika inspelningar men det finns inget som överdriver en konstig inspelning och gör det mera olyssningsbart än vanligt. När inspelningen är bra så "försvinner" högtalarna totalt.

Jämförelse med mina nuvarande högtalare då? Framförallt skulle jag säga att det finns likheter! 8O En lugn och stabil presentation där högtalarna försvinner till förmån för musiken har bägge uppställningarna. Heller inget som sticker ut och stör har någon av dem. Möjligen ligger röster i allmänhet ett par steg tillbaka med Fidelia jämfört med pi60s. Ljudbilden i allmänhet också kanske, men det är liksom också mer separation mellan instrumenten med Fidelia. Liiite liiite... och kanske är väl Fidelia en liiite mindre högtalare i ljudet, men de känns också renare skulle jag säga. Korrektare säkert. Jag har spelat allt möjligt från reggae och rock till jazz och klassiskt och allt man sätter på vill man bara lyssna mera på! :D

Nu har jag inte spelat (och tänker heller inte spela) på några högre ljudtryck med Fidelia. Dels ska dom väl spelas in med lite lagom hög musik och sen vill jag bo kvar i min lägenhet också. Det är hur som helst nästan galet vad "stora" de känns och med en bas som är riktigt OK. Tänkte på att som de står nu bredvid golvarna så är det väl nästan som att de står hörnplacerade? Det kan ju ge en extra knuff i basregistret, så vi får höra hur det låter i en "friare" placering. Hur som helst är det en högklassig högtalare jag kan leva gott med. :)

Närmsta framtiden då? Jo det kommer nog ett par pi60s i Porsche Pearl med es2-stöden ute för försäljning inom kort! 8O Jag tror absolut att i ett större rum och med möjlighet att kunna dra på rejält så har nog inte Fidelia en chans. Men jag kan inte dra på och hela uppsättningen pi60s/es2/bs60 är ett stort system. Jag kommer att kunna leva riktigt fint med mina egensnickrade Fidelia. Planen nu är att undersöka i vilken grad jag behöver basmoduler och mina bs60 kommer att testas som pX-2(-ish) i ett delat system. Ett par schyssta stativ är beställda i dag till Fideliorna och det är dom väl värda. :)

Högtalarbyggsatsen från Audio First rekommenderas varmt som ni säkert kan gissa!

Återgå till DIY-forum