Vilken DAC med parallella CS-chip ska jag köpa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Vilken DAC med parallella CS-chip ska jag köpa?

Inläggav dewpo » 2025-10-13 17:29

Cirrus Logic är en av de tre stora återstående DAC krets tillverkarna bredvid ESS technology och AshaiKASEImicrodevices :| Dom anses inte riktigt hålla samma kvalité som sin mer namnkunniga konkurrenter :| Men lyckas tydligen istället producera sina okej DAC omvandlare så snor billigt att tillverkarna kan applicera flertalet i en parallell konfiguration utan att priset på slutprodukten knäcker konsumenten :| Varför det är en fördel att använda flera DAC-chip istället för ett övergår egentligen mitt förstånd :oops: Men det ska tydligen ha något med brusets slumpvisa karaktär att göra :? Så användandet av flertalet chip sänker bruset och möjliggör en prestanda som annars hade krävt ett ännu mera högpresterande DAC-chip 8) Så långt allt gott, eller :?:

Då så : Över till de två konkurrenterna

Roligt nog för konsumenterna flödas marknaden formligen över av billiga till halvdyra digital till analog omvandlare med en för priset fantastisk prestanda :| Men säg det goda som inte har något ont med sig :?: Det är undantagslöst kinesiska tillverkare som göder budget marknaden :roll: De få västerländska tillverkarna som ännu finns håller undantagslöst till i premium segmentet :| Och där håller tyvärr inte min plånbok till :oops:

Nej de två för mig möjliga alternativen är...

SMSL DO200 PRO DAC

Bild Bild

TOPPING D70 PRO OKTO DAC

BildBild

Vilken skulle ni ha valt? Och varför?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

HakanC

Re: Vilken DAC med parallella CS-chip ska jag köpa?

Inläggav HakanC » 2025-10-13 18:46

dewpo skrev:Vilken skulle ni ha valt? Och varför?

Måste det vara ngn av de två länkade?
Ett alternativ tycker jag att den billigare men mer funktionsrika WiiM Ultra,
för borde inte sådant som RooM correction ha större betydelse för ljudet än antalet DACer?

WiiM Ultra kostar nu från 4.489 SEK i svensk butik
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... rksspelare

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-10-13 19:45

Jag tycker det räcker med SMSL SU-1.
Varför ska man lägga betydligt mer pengar på en dac?

https://www.soundimports.eu/en/smsl-su- ... 4unJDU7yaa
Senast redigerad av LeifB 2025-10-13 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-10-13 19:46

HakanC skrev:
dewpo skrev:Vilken skulle ni ha valt? Och varför?

Måste det vara ngn av de två länkade?
Ett alternativ tycker jag att den billigare men mer funktionsrika WiiM Ultra,
för borde inte sådant som RooM correction ha större betydelse för ljudet än antalet DACer?

WiiM Ultra kostar nu från 4.489 SEK i svensk butik
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... rksspelare

Om man inte redan har Någon form av EQ är det säker ett bättre alternativ :|

Men jag har redan streaming + EQ biten på plats :D

Min uppspelnings-kedja ser ut som följer : PC med ROON => HQPlayer på samma dator => En RPI4 med NAA installerat => DAC => Förstärkare 8)
Enda egentliga problemet är att jag just nu lånar min portabla DAC som normalt driver hörlurarna vid min Dator :oops:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-10-13 20:06

Personligen skulle jag valt SMSL DO200 PRO DAC. Ser spännande ut och kostar inte så mycket med tanke på alla dess funktioner.

Men det finns ytterligare en DAC som nyligen varit på tapeten på forumet och på audiosciencereview, eller var det en CD-spelare? Minns inte. Den hade ett dac-ship med beteckningen AK.

Wiim verkar också spännande.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell

Inläggav Tell » 2025-10-13 22:02

Köp den DACen med funktioner och IO som du behöver, för någon ljudlig prestanda kommer du inte märka nån skillnad på.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-10-13 22:17

Tell skrev:Köp den DACen med funktioner och IO som du behöver, för någon ljudlig prestanda kommer du inte märka nån skillnad på.

Va glad över att du inte hör skillnad på dac'ar.
Då kan du ju nöjja dej m det billiaste joxet.
Men de finns folk som hör skillnad.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Tell

Inläggav Tell » 2025-10-13 23:00

Imperial-Blomman skrev:
Tell skrev:Köp den DACen med funktioner och IO som du behöver, för någon ljudlig prestanda kommer du inte märka nån skillnad på.

Du får gärna bevisa det i ett blindtest också, annars så är det mätgraferna som gäller för att visa dom faktiska skillnaderna ;)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-10-13 23:08

Var går gränsen för hörbart enligt dig?

Många säger att SINAD på 80dB räcker?
Men om man använder DSP som appliceras digitalt innan digital till analog omvandlaren :|
Måste man inte ta hänsyn till det i kalkylen?

Så här ser till exempel det DSP justeringar jag använder ut :oops:
20dB.png
20dB.png (40.04 KiB) Visad 460 gånger

För att undvika klippning använder jag en volym justering a -22dB :|
Torde inte detta innebära att jag måste plussa på 22dB på den SINAD som krävs?

Jag tror så?

Då skulle jag alltså landa på att det i runda slängar krävs en DAC med SINAD på +105dB eller bättre för ohörbart brus och distorsion.
Vilket de flesta DAC idag klara med bravur! Men inte alla på långavägar...

Det är förresten på grund av det låga bruset jag väljer mellan de tv omvandlarna jag beskrivit i första posten.
Alltså inte signal till brus utan brus!

Ps Såg att jag sett fel på skillnaden mellan högsta och lägsta förstärkning i EQ filerna :oops:
Den är närmre 30dB vilket skulle göra att det krävs en SINAD på 110dB för transparens...

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-10-14 19:54

dewpo skrev:Roligt nog för konsumenterna flödas marknaden formligen över av billiga till halvdyra digital till analog omvandlare med en för priset fantastisk prestanda :| Men säg det goda som inte har något ont med sig :?: Det är undantagslöst kinesiska tillverkare som göder budget marknaden :roll: De få västerländska tillverkarna som ännu finns håller undantagslöst till i premium segmentet :| Och där håller tyvärr inte min plånbok till :oops:

Cambridge har två olika DAC:ar, se https://www.cambridgeaudio.com/row/en/products/hi-fi/dac
Pro-Ject har några olika DAC:ar, t.ex. denna: https://www.hifi-punkten.se/produkt/pro-ject-dac-s2

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-10-14 21:24

Imperial-Blomman skrev:

Jag hör skillnad, tyvärr. Man skulle gärna var tondöv då det skulle bli "billigt" :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-10-14 22:01

Tell skrev:
Imperial-Blomman skrev:

Du får gärna bevisa det i ett blindtest också, annars så är det mätgraferna som gäller för att visa dom faktiska skillnaderna ;)

Ja litar på mina öron.
Ja har kört ett tag m Gustard x16 å de e inga problem å höra skillnad på den å Metrum Jade lr mina andra dac'ar.
Du gapar om blindtest hela tiden.
Va har du jämfört för dac'ar där de inte e nån skillnad?
Har du ens haft en dyr dac å provat hemma?

Du e inte välkommen hem t mej å lyssna.
Så här får du inte höra nåt.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Tell

Inläggav Tell » 2025-10-14 22:08

Imperial-Blomman skrev:
Tell skrev:
Imperial-Blomman skrev:

Ja litar på mina öron.
Ja har kört ett tag m Gustard x16 å de e inga problem å höra skillnad på den å Metrum Jade lr mina andra dac'ar.

Vi har väl redan tagit det här tusen gånger så frågan är om det är värt att ta det en gång till? Antagligen inte eftersom du litar mer på dina lättlurade öron och hjärna än på vetenskap.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-10-14 22:14

Va har du fått de ifrån att de e fel på mina öron.
Dina argumen kan ja köpa.
Men du gör ju inget konstruktivt själv.
Du bara gnäller.

Kom upp me motsatsen istället.
Men hör du inte snån skillnad själv så ere ju svårt.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-10-14 22:20

Tell skrev:
Imperial-Blomman skrev:
Tell skrev:Du får gärna bevisa det i ett blindtest också, annars så är det mätgraferna som gäller för att visa dom faktiska skillnaderna ;)

Ja litar på mina öron.

Vi har väl redan tagit det här tusen gånger så frågan är om det är värt att ta det en gång till? Antagligen inte eftersom du litar mer på dina lättlurade öron och hjärna än på vetenskap.

Jag ställer upp på blindtest, det har jag alltid gjort. men det blir ju aldrig någon, utan det gapas bara om det gång på gång på gång. Det är inga problem att höra skillnad på saker och ting, utan detta verkar vara något sätt för en del att försvara sina billiga inköp och förlöjliga andras inköp som placebo osv. Håller man på att gapa om blindtest och placebo osv. så får man ju visa framfötterna och anordna blindtester också.

Tell

Inläggav Tell » 2025-10-14 22:36

Imperial-Blomman skrev:Va har du fått de ifrån att de e fel på mina öron.
Du bara gnäller.

Jag har ju sagt det förut, att när dom objektiva skillnaderna mellan prylarna är så pass försvinnande låga som dom är så är det annat som påverkar det vi "hör", din förväntan på en pryl, alltså vad den kostar, vad någon annan sagt är den bättre eller sämre prylen, hur dom ser ut etc. Jag tvivlar alltså inte på att du hör och upplever en skillnad, men det beror alltså inte på att prylarna faktiskt skickar ut olika ljud, utan det är placebo, din hjärna hittar på saker. Detta är ett väldigt vanligt mänskligt fenomen så det är inget som gäller just dig, utan även mig och alla andra. Det är därför jag inte litar på varken mina eller dina öron när dom objektiva skillnadenerna är så låga, utan blindtest eller mätningar korrelerade med dom mänskliga trösklarna som forskats fram är det enda som kan säga om det faktiskt finns någon skillnad.

distad skrev:Jag ställer upp på blindtest, det har jag alltid gjort. men det blir ju aldrig någon, utan det gapas bara om det gång på gång på gång. Det är inga problem att höra skillnad på saker och ting, utan detta verkar vara något sätt för en del att försvara sina billiga inköp och förlöjliga andras inköp som placebo osv. Håller man på att gapa om blindtest och placebo osv. så får man ju visa framfötterna och anordna blindtester också.

Ja jag hade gärna också gjort ett sånt, men för där jag är i livet just nu så är det mer eller mindre omöjligt att styra upp något sådan. Jag försöker ju förklara varför dessa tester behövs men ni verkar inte vara så villiga att förstå ens det.
Men jag förlöjligar inte andras inköp, utan jag försöker bara säga att dom inte behövs, att det jagas välljud på fel ställen. Jag vill bara hjälpa helt enkelt. Och just du är väl den som har mest att vinna på det iom att du tyvärr sitter i en sits där du inte har råd med mycket alls, men trots det hade du hade lätt kunnat få extremt fina välljud åtminstone i ett par hörlurar för inte mycket pengar alls om du valde rätt.

TonyM

Inläggav TonyM » 2025-10-14 23:28

Varför hamnar vi alltid i diskussionen om skillnaderna på olika DACar är hörbart för än den enes eller än den andres öron?? Har så lite med trådstarten att göra....

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-10-14 23:37

Tell skrev:
Du bara gnäller.

Jag har ju sagt det förut, att när dom objektiva skillnaderna mellan prylarna är så pass försvinnande låga som dom är så är det annat som påverkar det vi "hör", din förväntan på en pryl, alltså vad den kostar, vad någon annan sagt är den bättre eller sämre prylen, hur dom ser ut etc. Jag tvivlar alltså inte på att du hör och upplever en skillnad, men det beror alltså inte på att prylarna faktiskt skickar ut olika ljud, utan det är placebo, din hjärna hittar på saker. Detta är ett väldigt vanligt mänskligt fenomen så det är inget som gäller just dig, utan även mig och alla andra. Det är därför jag inte litar på varken mina eller dina öron när dom objektiva skillnadenerna är så låga, utan blindtest eller mätningar korrelerade med dom mänskliga trösklarna som forskats fram är det enda som kan säga om det faktiskt finns någon skillnad.

distad skrev:Jag ställer upp på blindtest, det har jag alltid gjort. men det blir ju aldrig någon, utan det gapas bara om det gång på gång på gång. Det är inga problem att höra skillnad på saker och ting, utan detta verkar vara något sätt för en del att försvara sina billiga inköp och förlöjliga andras inköp som placebo osv. Håller man på att gapa om blindtest och placebo osv. så får man ju visa framfötterna och anordna blindtester också.

Ja jag hade gärna också gjort ett sånt, men för där jag är i livet just nu så är det mer eller mindre omöjligt att styra upp något sådan. Jag försöker ju förklara varför dessa tester behövs men ni verkar inte vara så villiga att förstå ens det.
Men jag förlöjligar inte andras inköp, utan jag försöker bara säga att dom inte behövs, att det jagas välljud på fel ställen. Jag vill bara hjälpa helt enkelt. Och just du är väl den som har mest att vinna på det iom att du tyvärr sitter i en sits där du inte har råd med mycket alls, men trots det hade du hade lätt kunnat få extremt fina välljud åtminstone i ett par hörlurar för inte mycket pengar alls om du valde rätt.

Och du fortsätter att "mästra"...Ja, vad ska man säga ? Du verkar tro att jag är mer eller mindre dum i skallen, bara för att jag är fattig. :mrgreen: Om, jag valde "rätt" så skulle jag få fint välljud. Så jag har valt fel alltså ? Jag har extremt bra ljud per krona med min billiga hörlursrigg. Sedan att den inte passar "dina" öron är ju en annan sak.....Bara för att man inte springer och köper det som du rekommenderar så har man inte dåligt ljud, tror du verkligen det ? Jag har hållit på med denna hobby i 35år och lyssnat på massor, och då menar jag massor av grejer. Och det ger en insikt om vad som finns där ute. Sedan är jag av den udda sorten att jag tycker om väldigt mycket olika grejer, dvs. jag uppskattar tex. väldigt många olika högtalare med skilda ljudkaraktärer. Så du kan vara lugn, att även om jag är fattig så skall jag nog få ihop en stereo som låter klart godkänt för mina fattiga öron, även om jag inte väljer "rätt" prylar enligt dig. :wink:

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-10-15 00:35

Tell skrev:
Du bara gnäller.

Me ditt resonemang så låter alla dac'ar lika.
Varför tror du de e så stort utbud på dac sidan.
Sen har olika dac'ar olika uppbyggnad å olika komponenter.
Din så kallade hjälp e inte till hjälp för nån så länge du inte levererar egna tester.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-10-15 14:42

LeifB skrev:Jag tycker det räcker med SMSL SU-1.

Jag funderar faktiskt på att nöja mig med denna enklare men ändock välpresterande DAC :|

Med pengarna som blir över skulle jag kunna köpa en italiensk vinter keps :oops:
"Yukon" Shearling Hat
Bild

Men det är inte så att ingen skillnad föreligger. Om man studerar mätvärdesgraferna ser man tydligt att de finare omvandlarna har lägre brus och distorsion...

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-10-15 18:30

dewpo skrev:

Jag funderar faktiskt på att nöja mig med denna enklare men ändock välpresterande DAC :|

Med pengarna som blir över skulle jag kunna köpa en italiensk vinter keps :oops:
"Yukon" Shearling Hat
[ Bild ]

Men det är inte så att ingen skillnad föreligger. Om man studerar mätvärdesgraferna ser man tydligt att de finare omvandlarna har lägre brus och distorsion...

Den är löjligt bra för priset...

Tell

Inläggav Tell » 2025-10-15 21:52

distad skrev:Och du fortsätter att "mästra"...Ja, vad ska man säga ? Du verkar tro att jag är mer eller mindre dum i skallen, bara för att jag är fattig. :mrgreen: Om, jag valde "rätt" så skulle jag få fint välljud. Så jag har valt fel alltså ? Jag har extremt bra ljud per krona med min billiga hörlursrigg. Sedan att den inte passar "dina" öron är ju en annan sak.....Bara för att man inte springer och köper det som du rekommenderar så har man inte dåligt ljud, tror du verkligen det ? Jag har hållit på med denna hobby i 35år och lyssnat på massor, och då menar jag massor av grejer. Och det ger en insikt om vad som finns där ute. Sedan är jag av den udda sorten att jag tycker om väldigt mycket olika grejer, dvs. jag uppskattar tex. väldigt många olika högtalare med skilda ljudkaraktärer. Så du kan vara lugn, att även om jag är fattig så skall jag nog få ihop en stereo som låter klart godkänt för mina fattiga öron, även om jag inte väljer "rätt" prylar enligt dig. :wink:

Jag har aldrig sagt att du är dum i skallen för att du är fattig, hur fan får du det till det? Och jag har faktiskt ingen koll på vad du har ljud just nu, jag bara sa att det går att få bra ljud för lite pengar, men om du redan har lyckats så bra jobbat då! Men jag försöker verkligen ha tålamod att förklara saker sakligt men av oklar anledning vill ni inte ta in nånting. Dom psykologiska fenomenen jag beskriver finns garnaterat till 100% på riktigt och påverkar dig, mig och alla andra. Det är odiskutabel fakta! Jag har kommit på mig själv flera gånger med att höra saker som faktiskt inte var där, en oerhört nyttig erfarenhet kan jag berätta.

Imperial-Blomman skrev:Me ditt resonemang så låter alla dac'ar lika.
Varför tror du de e så stort utbud på dac sidan.
Sen har olika dac'ar olika uppbyggnad å olika komponenter.
Din så kallade hjälp e inte till hjälp för nån så länge du inte levererar egna tester.

Uhm, ja det är det som är mitt resonemang, det har varit det hur länge som helst nu, bra att du äntligen förstått det. Utbudet är stort för att myterna håller i sig hårt och för att företag utnyttjar det i ren kapitalismanda och smörar på sin marknadsföring med mer eller mindre lögner och folk som du sväljer det med hull och hår. Jag har som sagt haft mycket tålamod och alltid hållit mig saklig, men det går verkligen inte att övertyga dig om något, kapaciten att ta in nånting finns verkligen inte. Du bara sätter dig på tvären och säger "nej!" som en liten barnrumpa utan att komma med nånting vettigt öht tillbaks. TRÖTTSAMT.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-10-15 23:01

Tell skrev:som en liten barnrumpa utan att komma med nånting vettigt öht tillbaks. TRÖTTSAMT.

Du talar som ett barn.
Stila till dej lite så kommer du å få respekt.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-10-16 14:23

LeifB skrev:
dewpo skrev:

"Yukon" Shearling Hat
[ Bild ]

Den är löjligt bra för priset...

Hur känslig är den för USB störningar? Måste man använda en USB isolator för att nå den specificerade extremt låga distorsion och brus nivån (SINAD 116dB 8O ) eller är det bara att plugga rakt i datorn?

Återgå till Köpråd