MiniDSP Flex setup

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: MiniDSP Flex setup

Inläggav genstruktur » 2025-10-11 15:21

Jag märker att det som är bra med Mindspns lätthet att ställa in precis som man vill ha den, är också dess förbannelse :). Nog lätt att hamna i en ändlös loop av mätande, göra filter och lyssna. Märker att det redan känns ganska rörigt med alla sparade mätningar och filter som jag gjort själv och de som ni gjort. Sen att hålla reda på vilka som är gjorde med BCX i kedjan och utan. Trots att jag försökt namnge allt korrekt.

Tyvärr har jag svårt att lyssna på referensnivå på kvällar då familjen sover och det hörs en del i huset. På dagarna är det fullt upp med annat än att få sitta ostört och lyssna på musik och film. Så att utvärdera noga får jag göra ibland mellan varven.

Igår kväll kom jag fram till att det lättaste är nog ändå att stoppa in BCX i kedjan igen. För jag är trots att nöjd med hur det låter utan några filter alls i Flex. Sen kan jag utvärdera om jag kan göra några förbättringar där ifrån. Blir för många variabler känner jag när jag dessutom skall "gissa" mig till hur BCX påverkar. Även om det var imponerade hur väl REW lyckades matcha frekvensgången till BCX-targetcurve tror jag att det kanske blir en generalisering av verkligheten trots att jag har gjort en curva av flera mätningar runt sweetspot och target average på. Jag har också postad i BCX-tråden här på forumet och kanske är det någon som plockat bort sin som har en mer detaljerat filter man kan använda som BCX. Ett problem jag insåg är ju också att nivån höjs generellt över hela frekvensspannet utan BCX i kedjan samt att även infran då höjs om jag inte gör något åt båda dessa. Upplever att det blev rörigt att försöka parera allt det och samtidigt utvärdera ingreppspunkter för peakar och dalar.

Så nu tänkte jag utvärdera två ganska försiktiga sänkningar på 28 och 57.10Hz. Har gjort två olika filter så jag jag kan växla mellan dessa. Jag tänker att jag börjar här och utvärderar detta och ser om jag kan komma fram till om någon av dessa är en förbättring eller båda. Jag tror att skall jag göra några höjningar är det i området 200-300Hz som inte borde belasta systemet lika mycket som att göra höjning vid 40Hz. Vad jag förstår borde jag där mäta högtalarna var för sig på 1-2 meter och göra indivuella filter för dessa. Men det tar jag sen tänker jag. :)

Angående olika low shelf filter. LS Q Fc 120.0 Hz Gain -8.70 dB Q 0.500
PK Fc 250.0 Hz Gain 1.50 dB Q 3.000. De påverkar inte fasvridningar som high pass filter med fasvridningar?

Det bästa hade varit att lägga något generellt filter över hela signalen som påverkar som BCX gör, istället för att har en massa olika ingreppspunkter. Då skulle jag också slippa att nivån högre upp i frekvens blir högre samt även infran.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-11 15:53

genstruktur skrev:Angående olika low shelf filter. LS Q Fc 120.0 Hz Gain -8.70 dB Q 0.500
PK Fc 250.0 Hz Gain 1.50 dB Q 3.000. De påverkar inte fasvridningar som high pass filter med fasvridningar?

Det bästa hade varit att lägga något generellt filter över hela signalen som påverkar som BCX gör, istället för att har en massa olika ingreppspunkter. Då skulle jag också slippa att nivån högre upp i frekvens blir högre samt även infran.

Filtret ovan är så nära man kommer med rew, jag vet inte om man kan skapa biquad filter med något annat verktyg friare. Men jag har svårt att inte leta runt lite.

Fasvridningen bör bli lik den med BCX då de gör nästan exakt samma sak och det är givetvis väldigt intressant att mäta och jämföra fasen.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-11 18:51

Neuhausen skrev:
genstruktur skrev:Angående olika low shelf filter. LS Q Fc 120.0 Hz Gain -8.70 dB Q 0.500

Filtret ovan är så nära man kommer med rew, jag vet inte om man kan skapa biquad filter med något annat verktyg friare. Men jag har svårt att inte leta runt lite.

Fasvridningen bör bli lik den med BCX då de gör nästan exakt samma sak och det är givetvis väldigt intressant att mäta och jämföra fasen.

Tack för all hjälp! :)

Jag skall testa detta vid tillfälle. Jag tror att jag behöver lyssna en del nu och se vilka ingrepp som fungerar och inte.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-10-12 17:29

Apropå att lägga på filter på ingångarna så går det förstås bra vilket ökar ingreppspunkterna från 10 till 20. På ingångarna kan man ju ha de inställningar man alltid ha, grunden så att säga och så kan man använda de övriga 10 för att labba med olika presets. Som ett exempel.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-12 20:48

eljulio skrev:Apropå att lägga på filter på ingångarna så går det förstås bra vilket ökar ingreppspunkterna från 10 till 20. På ingångarna kan man ju ha de inställningar man alltid ha, grunden så att säga och så kan man använda de övriga 10 för att labba med olika presets. Som ett exempel.

Ah smart, tack för tips! Jag har inte kommit så långt i mitt utvärderande än. Varit sjuk hela helgen. Men det låter bra utan filter också :). Du använder din för delning mot subwoofers också väl? Smidigt att ha allt i ett förstår jag om man bara köra två-kanal.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-16 19:06

La ju till slut in två ganska försiktiga sänkningar på 28Hz och 57.10Hz. Har för mig det var -2.5dB respektive -1.5dB, med bcx i kedjan då. 28Hz tror jag nog på om man samtidigt höjer basnivån en aning på bcx. Känns som det behövs lite mer värme om jag skall sänka. 57.10Hz är jag inte riktigt lika övertygad om än.

En sak jag noterade när jag först växlade mellan en filterplats som var "ren" och en med aktiva peq var att jag först tyckte att det blev lite mörkare ljud, att det påverkade diskanten på något vis. Men börjar fundera på om det kanske är på grund av att elementen behöver arbeta lite mindre, alltså mindre distorsion?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-17 00:57

Neuhausen skrev:

Kollade lite i REW och det där LS Q filtret ser ut att likna Bcx rätt mycket. Gjorde ett med -9 och ett med -11 (som nog jag får det till att skillnaden är mellan bcx och ej i kedjan). Men det går ju enkelt att justera och testa olika. La in både -9 och -11 i Minidsp nu och ligger och lyssnar när familjen sover. Låter inte dåligt i alla fall och njuter här på lite lägre volym. Det där filtret verkar ju även dämpa under 20Hz vilket är bra tycker jag, så jag inte ökar belastningen på systemet med infra utan bcx i kedjan.

Lite synd kan jag tycka att det inte finns någon app till Flex! Fjärren känns väldigt riktningskänslig också.

Här är en mätning av bcx förresten:
viewtopic.php?f=20&t=62198&start=30#p1796697

Här svarar IÖ lite om bc60, föregångaren till bcx:
viewtopic.php?f=20&t=33344

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-17 08:33

Neuhausen: Tänkte lite till på det och jag tror du har rätt. Enligt information från IÖ är ju bc60/bcx på minimum -12dB, från att ha den på max eller inte alls i signalkedjan. Och på minimum har jag ju inte haft den i mitt rum utan snarare mellan kl. 10-11 på ratten, borde betyda att dina -9dB är mer rätt! :).

Jag får testa runt i det spannet och mäta lite.

Tack för hjälpen :)

Föregående

Återgå till Teknikforum