Audio first design, Fidelia

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Audio first design, Fidelia

Inläggav hifikg » 2025-10-17 13:36

Imponerad av alla fina träarbeten o andra hantverk. Kanske jag skulle försöka mig på att bocka en plåt någon dag...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-17 19:45

Maarten skrev:Kul att du 'vågade'*, att det blev bra och intressant att byggsatsen var bra. De verkar på många sätt vara ett litet fynd!

...

Conan skrev:Planen nu är att undersöka i vilken grad jag behöver basmoduler och mina bs60 kommer att testas som pX-2(-ish) i ett delat system.

Ja, det är väl här ev förbättring skulle kunna göras, samt kraftigare förstärkare. Den låga känsligheten kräver mer effekt.
Med lite inspelning kanske basen kommer att märkas en aning mer.

När du nu vågat dig ut i DIY-spåret, så är egenbyggda mindre basmoduler lågt hängande frukt. De är ofta enkla att designa och bygga. I princip handlar det om att välja rätt element för behoven.

Ja det var kul att få bygga lite, och lite av en chansning kanske men jag tänkte att om dom inte låter tillräckligt bra så borde jag få tillbaka det jag gav för byggsatsen i alla fall... om jag gör dom tillräckligt bra och snygga. :)

Jag ska ta mig en ordentlig funderare på det där med basmoduler eller inte. De bashögtalare jag har i dag är ju Inos bs60, som minus kontrollboxen och LP-filtret blir ett par pX-2. Det är ju rejält kapabla basmoduler med alla mått mätt (och faktiskt också sammansatta från ett DIY-kit av mig :) ). ett stereoslutsteg krävs för dem och då kan jag lira antingen delat från hemmabio-receivern eller från stereoförsteget med t.ex Ino cr80s eller en miniDSP Flex.

Lyssning kommande veckor får visa om jag:

1. Tycker AF Fidelia spelar alldeles utmärkt på egen hand

2. Jag tycker att basmoduler behövs för sista botten

1a: Spelar jag då på Fidelia för stereo och hänger på pX-2 för filmljudet? Låter Denon-recekvern dela, sätter Fideliorna som "small" och kör dubbla subbasar med egen stärkare?
1b. Spelar Fidelia för 2-kanal, säljer basmodulerna som ett par bs60 (tillsammans med mina pi60s/es2?) och köper en ensam aktiv subwoofer från lokala Hifi-nasaren för lite extra filmbas?
1c; Spelar Fidelia för 2-kanal, säljer basmodulerna som ett par bs60 (tillsammans med mina pi60s/es2?) och spelar vidare helt utan subbasar?

2a: Delar mellan för-och slutsteg med en cr80s?
2b: Ger mig in i Dirac-träsket med en miniDSP Flex och tillhörande rums-EQ?

1c vore ju rätt smutt, men då måste jag köpa ett eller två nya hörnbord, för att ersätta mina basar... :D

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-17 22:41

Vi tar väl en bild till så får man en känsla av att högtalaren faktisk är ganska djup också:

Bild_15.jpg
Bild_15.jpg (760.64 KiB) Visad 226 gånger

There's a natural mystic
Blowing through the air
If you listen carefully now you will hear

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-10-17 22:55

Den är verkligen snygg.
Bra jobbat Conan.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-10-18 08:49

Det tar ett tag innan du får kläm på hur dina nya högtalare egentligen spelar. Ska bli intressant att följa detta. Kul att du köpte dem. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-18 09:18

sprudel skrev:Det tar ett tag innan du får kläm på hur dina nya högtalare egentligen spelar. Ska bli intressant att följa detta. Kul att du köpte dem. :)

Ja precis! Ha lite is i magen nu och spela på dem ett tag kan nog vara smart. Det finns ju en väldigt massa möjligheter för hur systemet ska utformas för framtiden.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-18 21:08

"Is i magen" var det ja... :D Fick av forumkompisen JanneWG låna två stycken NHT SA-2 effektförstärkare/HP-LP-filter för att driva mina Ino pX-2 och samtidigt dela signalen till mina Fidelia. Väldigt fiffig apparat det där. :)

Bild_16.jpg
Bild_16.jpg (1.44 MiB) Visad 119 gånger

"Subwoofer Fc" sattes till 125 Hz

"Satelite Fc" sattes till 110 Hz

Oj jäklar! 8O pX-2 är riktigt potenta subbasar. Fidelia mår bra av att få basen bortskuren och presterar ännu bättre! Det låter nu bara magiskt! Nån slags satellit/subbas-lösning får det bli framöver.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2025-10-19 01:14

Conan skrev:"Is i magen" var det ja... :D Fick av forumkompisen JanneWG låna två stycken NHT SA-2 effektförstärkare/HP-LP-filter för att driva mina Ino pX-2 och samtidigt dela signalen till mina Fidelia. Väldigt fiffig apparat det där. :)

Bild_16.jpg

"Subwoofer Fc" sattes till 125 Hz

"Satelite Fc" sattes till 110 Hz

Oj jäklar! 8O pX-2 är riktigt potenta subbasar. Fidelia mår bra av att få basen bortskuren och presterar ännu bättre! Det låter nu bara magiskt! Nån slags satellit/subbas-lösning får det bli framöver.

Kul! Jag körde X-2 med mina Sonicloper, vilket lät riktigt bra. Delningsfrekvensen låg på 320 Hz, men då stod basarna placerade ganska nära Sonicloperna.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-10-19 09:54

Dessa ser ju ut att vara enormt prisvärda och fin design dessutom Om man delar dem rätt högt, mellan 150-200hz så får man ju något som mäter otroligt bra och till mycket låg distortion.

Föregående

Återgå till DIY-forum