goat76 skrev:mn12 skrev:goat76 skrev:
Det kan hända att han inte säger det ordagrant i videon, men alla som orkar se den kommer förstå att hela videon handlar om just AI:ns rasande fart i utveckling, att den inte längre behöver särskilt mycket mänsklig input och att den redan nu är i stadiet att lära sig själv.
Vid det här laget hade du lätt hunnit se videon istället för att diskutera varför du inte har ork eller lust att se den.
Så om han inte sa det varför skrev du det och varför ville du att jag och andra skulle kasta bort en timme på att komma på att du skarvade?
Jag skiter egentligen fullständigt i om just du ser videon eller inte, orsaken till att jag rekommenderar folk här att se hela videon är för att den enligt mig avhandlar många olika intressanta aspekter rörande AI. Kanske är det en bortkastad timme för dig, men du kan väl knappast veta om andra personer kommer tycka det samma, kanske de till skillnad från dig är intresserade av fler aspekter än endast delen där han pratar om hur AI kan lära sig själv.
Från 56:18 in i videon och fram till 1:00:49 berättar han om hur AI:n lär sig själv, vilket går ut på att AI:n kan göra många fler sambandsberäkningar vilket sällan kommunikationen mellan människor är tillräckligt effektiv för. AI:n kan av den anledningen se mönster och hitta samband mellan olika forskningsområden, och därmed lära sig saker av dessa samband och i.o.m det utveckla sina egna kunskaper. Det är även högst sannolikt att AI:n inom en snar framtid kommer kunna dra slutsatser som vi människor inte än har hunnit se, just p.g.a den skyhöga beräkningshastigheten att kunna hitta samband. Det är som om en och samma forskare skulle vara expert inom alla områden samtidigt, vilket ett mänskligt liv knappast skulle räcka till.
En kommentar till det du tillskriver AI.
Killen i videon snackar om att AI är kreativ, det håller jag inte med om. AI ger en illusion av att vara kreativ...men det är inte riktig kreativitet.
Tex "beskriv en civilisation på en planet långt bort", ger ett svar, inte utifrån en kreativ tankeprocess om framtiden, utan efter det AI kan läsa om liv på andra planeter, filmer, böcker mm. Om detta är vetenskapligt korrekt och ens sannolikt har AI inte koll på.
AI är extremt känslig på att INDATA är korrekt, om UTDATA ska vara värdefullt. Därför har vi på jobbet tränat upp vår AI genom att enbart läsa dokument och kod från OSS internt och enbart låta den läsa data som vi kvalitetsäkrat.
Vi har "dåtiden, nuet, och framtiden.
- Dåtiden: AI återreproducerar och lär sig av historien (överlägsen människan att gå igenom massa data snabbt...men svagheten är att AI inte kan solla ut korrekt info)
- Nuet: det vi gör i nuet (vad vi känner till samt det som nu händer) fattar vi beslut på, kan inte AI heller, men låtsas som AI gör det...AI drar slutsatser av det som hänt, men tar inte med det som nu händer
- Framtiden: AI kan inte fantisera om framtiden, kan inte gissa. Kan därför heller inte vara kreativ dvs tänka nytt