- 21-SUPPORT-SECTION3-3pcs.png (43.72 KiB) Visad 920 gånger
Moderator: Redaktörer
exmag skrev:Diskussionstråd om hornet och sidohögtalarna mm: viewtopic.php?f=3&t=75603
Mer om hornet på min hemsida: https://exmag.se/bashorn-ghosthorn/
Byggkostnad omkring 5.000 kr inkl. element
Jag har alltid önskat att bygga ett riktigt fet bashorn. Problemet är att ett sådant tar upp mycket plats. Efter en tids funderingar kom jag på att även ett riktigt stort horn kan trollas bort med design och möblering. Detta horn, GhostHorn, heter ghost i förnamn just därför att det inte syns. Jag har haft folk hemma som jag bett att titta på min nya subbas. Ingen av dem såg någon subbas. En del av dem frågade om den ligger under soffan osv.
För att åstadkomma detta har jag designat den som en stereobänk med hylla en bit upp. Väggarna är vita så jag lackade den i halvmatt vit färg. Den försvann effektivt in i anonymitet. För att uppnå mina krav blev den ganska svår att bygga. Är man nybörjare på att snickra skall man nog inte börja med denna.
Ser du hornet?
dewpo skrev:Utifrån hornets placering verkar du ha angett fel utstrålnings mönster vid simuleringen.
Detta är vad du verkar ha angett.
Medans den verkliga placeringen verkar vara likt detta.
Tell skrev:Imponerande bygge! Lär ju skaka sönder hela huset när du dundrar på kanonerna i Master and Commander
Men hur funkar den där bredden? Jag har aldrig sett ett så här brett horn förut, utan dom håller alltid ungefär samma bredd som basen däri, lyckas den verkligen "fylla" ut hela bredden på ett optimalt sätt?
Och varför inget tappat horn? Dom ska väl vara snäppet ännu effektivare och spela djupare givet samma storlek?
exmag skrev:Felskrivning, men jag anar att du förstod det när man läser hela stycket. Vad jag menar är basreflexporten. Alltså, när man mäter frekvenskurvan för basreflexporten kan en kvartvågspipa ha samma eller liknande karaktär. Tappade horn är dock svårt att mäta bara pipan eftersom elementet sitter vid pipans mynning.
För att bredda frekvenskurvan ur pipan kan man låta pipan få en utvidgad karaktär. Då byter pipan namn till Voigt-horn eller så kan man hålla kvar det smalbandiga och istället sänka frekvensen genom att låta pipan smalna av och/eller proppa den full med väl utvald dämpmaterial, men då byter pipan namn igen till TL eller ljudledning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster