Hur mycket brusar en öppen RCA kontakt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Hur mycket brusar en öppen RCA kontakt?

Inläggav dewpo » 2025-10-20 14:08

Hej jag undrar hur mycket det går att reducera bruset från en RCA kontakt med hjälp av en bullerstoppare? (Om det går?)

Bullerstoppare
Bild

Anledningen till frågan är att på min receiver är 7.1 ingången en direktingång passerar endast volymkontrollen inte DSP`n medans stereoingången passerar både ADC och DSP samt DAC på sin väg till fronthögtalarna. Jag föredrar därför att använda den trots att jag endast ansluter ett av RCA paren. Undrar också om man ska använda bullerstopparna med eller utan centrumpinne?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Neuhausen

Re: Hur mycket brusar en öppen RCA kontakt?

Inläggav Neuhausen » 2025-10-20 14:33

Om du får in störningar den vägen, som man tex kan få med en öppen RCA kabel som inte är ansluten, så gör givetvis stor skillnad att kortsluta signal och jord i kontakten. Centrumpinnen skall användas. Jag skulle gärna isolerat utsidan med krympslang även om det bara gör skillnad om man pluggar i och ur kortslutningspluggen under tiden som anläggningen är igång. Det kan bli väldigt mycket ljud efter att jorden släppt men signalingången fortfarande är i kontakt med mittenstiftet och dig annars.

Går verkligen bara 7.1 ingången via volymkontrollen på din förstärkare? Det är i så fall en ganska trevlig funktion.

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Hur mycket brusar en öppen RCA kontakt?

Inläggav dewpo » 2025-10-20 15:20

Neuhausen skrev:Går verkligen bara 7.1 ingången via volymkontrollen på din förstärkare? Det är i så fall en ganska trevlig funktion.

Vad jag kan förstå är det så :? Vilket förstås är trevligt vid musik lyssnande! Men vill man dela fronthögtalarna till basar så måste källan klara det. Och då tycker åtminstone jag att det är tråkigt att man inte når båda basarna separat.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Återgå till Teknikforum