Namnstarndard på Carlssonhögtalare OA51?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
smorgar

Namnstarndard på Carlssonhögtalare OA51?

Inläggav smorgar » 2025-10-20 12:06

En liten kluring som jag har funderat på under förmiddagen idag...

Hur fungerar namnstandarden på Carlssonhögtalare?
Vi har ju:
OA12 - OrtoAkustisk, 1 mid/bas och 2 diskanter
OA14 - OrtoAkustisk, 1 mid/bas och 4 diskanter
OA116 - OrtoAkustisk, 1 bas, 1 mid och 6 diskanter
OA51 - OrtoAkustisk, ???

Jag vet att det finns fler modeller som Kolboxen, popboxen medflera men dom följer inte denna standard. Hur kom det sig att OA51 heter OA51?
Det hade ju varit naturligt att byta namnstandard på OA51 men någonstans ifrån måste väl namnet komma?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Namnstarndard på Carlssonhögtalare OA51?

Inläggav avr7000 » 2025-10-20 16:49

smorgar skrev:En liten kluring som jag har funderat på under förmiddagen idag...

Hur fungerar namnstandarden på Carlssonhögtalare?
Vi har ju:
OA12 - OrtoAkustisk, 1 mid/bas och 2 diskanter
OA14 - OrtoAkustisk, 1 mid/bas och 4 diskanter
OA116 - OrtoAkustisk, 1 bas, 1 mid och 6 diskanter
OA51 - OrtoAkustisk, ???

Jag vet att det finns fler modeller som Kolboxen, popboxen medflera men dom följer inte denna standard. Hur kom det sig att OA51 heter OA51?
Det hade ju varit naturligt att byta namnstandard på OA51 men någonstans ifrån måste väl namnet komma?

Jag vet eg. inte....
Det är väl mest ett modellnummer och OA50 och OA52 var inte påtänkta när OA51 skapades.
Om det finns några "fysiska" egenskaper som spelat in vid namngivning skulle det kunna vara 5 för 5 tums bas (då Stig i så fall såg 7" 8542 bas som inte 7" då den har en relativt liten kon för 7" och bred surround samt att allt i mitten "inte spelar" då det är en "öppen" genomsläpplig dustcap.) -att den i praktiken motsvarar ytan av en 5 tums bas.
1 skulle då vara 1" diskant...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-10-20 16:51

avr7000 skrev:Jag vet eg. inte....
Det är väl mest ett modellnummer och OA50 och OA52 var inte påtänkta när OA51 skapades.
Om det finns några "fysiska" egenskaper som spelat in vid namngivning skulle det kunna vara 5 för 5 tums bas (då Stig i så fall såg 7" 8542 bas som inte 7" då den har en relativt liten kon för 7" och bred surround samt att allt i mitten "inte spelar" då det är en "öppen" genomsläpplig dustcap.) -att den i praktiken motsvarar ytan av en 5 tums bas.
1 skulle då vara 1" diskant...

... och ingen alls i OA50! :)

Nej, jag tror som du att det inte är så tydlig koppling till det fysikaliska som förr.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-10-20 19:46

OA51 som typbeteckning hade Stig redan valt 1978/79.
Stig hade ingen typbeteckning på 3-vägaren eller 4-vägaren som Stig funderade på i begynnelsen, men det fanns förslag på typbeteckningar såsom OA-621 respektive OA-521 liksom OA-652.

Jag tror aldrig jag hört Stig berätta varför han just valde nummer-beteckningen 51.

Sedan, d v s år 1984 lanserades modellerna OA50 och OA52. De blev först påtänkta år 1984 i ett möte jag anordnade mellan Wille Lilliehöök och Stig Carlsson på restaurang Cattelin i Gamla Stan gällande Wille som distributör för Carlssonhögtalarna. Vi hade ett jättefint möte och det var där som Wille ställde kravet på 3 högtalarmodeller i olika prisklasser för att kunna sälja en serie högtalare. Det var då som både Wille och Stig närmade sig varandra ännu mer gällande att vara samarbetspartners. Därefter gick det fort för att de i Skillingaryd där John Larsen var anställd, Wille och Stig skulle få fram dessa modeller. Det tog några månader under 1984.

Det fanns dock även en mindre modell som Stig gjorde prototyper på. Deras modellbeteckning var OA49.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-10-25 16:40

Tack för svaren, alltid skoj att få veta lite mer om Carlssons byggen och hur han tänkte kring saker och ting.

Då behöver jag inte ligga sömnlös om nätterna för att försöka få kontakt med Stigs spöke :mrgreen:

Återgå till Carlsson Illuminati