Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Eftersom den makalösa OC9 Mk3 numer är obsolet, funderar jag på att köpa ytterligare en riktigt bra nålmikrofon; varför inte en Denon DL-103?
Johan_Lindroos skrev:Morello skrev:Eftersom den makalösa OC9 Mk3 numer är obsolet, funderar jag på att köpa ytterligare en riktigt bra nålmikrofon; varför inte en Denon DL-103?
Det finns annars den i stort sett på pappret mycket lika AT-OC9XSL som har samma sorts nål som din nuvarande (Special Line Contact, som kan antas vara något liknande eller identisk med Van den Hul 2(?)). Nålarm i bor som sig bör. Jag har själv en AT-OC9XML som ännu inte är monterad, men ska provas inom kort.
Ted_B skrev:Hur är det med pickuper med T4P-fäste?
Är de värdelösa eller är de bra på något sätt överhuvudtaget?
På min Technics SL-M1 har tonarmen en sådan infästning, köpte en ny pickup till den då det förmodligen satt original kvar på den så den borde vara rätt sliten.
Köpte en Audio-Technica AT85EP.
Ted_B skrev:Hur är det med pickuper med T4P-fäste?
Är de värdelösa eller är de bra på något sätt överhuvudtaget?
På min Technics SL-M1 har tonarmen en sådan infästning, köpte en ny pickup till den då det förmodligen satt original kvar på den så den borde vara rätt sliten.
Köpte en Audio-Technica AT85EP.
Morello skrev:Kanske obsolet numer, men OM-serien från Ortofon fanns med T4P-färste och då hette serien OMP - vill jag minnas.
Morello skrev:https://www.ljudfokus.se//sv/artiklar/ortofon-omp-30-mm-pickup-for-skivspelare-med-t4p-faste.html?gad_source=1&gad_campaignid=18334424606&gbraid=0AAAAADFPbZV3mCL3WDlYnTzRbIOivlaP1&gclid=CjwKCAjwx-zHBhBhEiwA7Kjq6wNtynTseDEMjTBEzYgJLv7HrsiYUYrGIhKSsvtAUSpVwUhKRGhQsxoCQ0oQAvD_BwE
Kalle G skrev:Jag spelar med en Inertia BDT2 och Ortofon Super OM30. Fungerar o låter alldeles utmärkt.
Mitt minne från tidigare pickup-er är svagt men de fabrikat jag kommer ihåg satt sina spår (häpp) är Pickering, Shure, Ortofon och en "High output MC" som jag tror hette Dynavector.
goat76 skrev:Tyvärr är AT33PTG/II en utgående modell så den var inte lätt att få tag på. Jag hittade en säljare på Amazon men det skulle ta fram till November månad att få hem den, men hittade den efter många om och men hos ReHiFi. Jag har ändå låtit beställningen ligga kvar på den jag beställde från Amazon då denna picup låter så förbannat bra i mina öron, så har jag en att byta till när den nuvarande slits ut. Antar att Audio-Technica så småningom kommer ut med en ersättare.
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:https://www.ljudfokus.se//sv/artiklar/ortofon-omp-30-mm-pickup-for-skivspelare-med-t4p-faste.html?gad_source=1&gad_campaignid=18334424606&gbraid=0AAAAADFPbZV3mCL3WDlYnTzRbIOivlaP1&gclid=CjwKCAjwx-zHBhBhEiwA7Kjq6wNtynTseDEMjTBEzYgJLv7HrsiYUYrGIhKSsvtAUSpVwUhKRGhQsxoCQ0oQAvD_BwE
Det var som fan! Har letat efter ett OMP-hus tidigare men inte fått tag i något. Hade en fundering på att bygga om en av mina Beogram för Ortofon-pickup. Har en OM40 liggandes.
Morello skrev:Johan_Lindroos skrev:Morello skrev:Eftersom den makalösa OC9 Mk3 numer är obsolet, funderar jag på att köpa ytterligare en riktigt bra nålmikrofon; varför inte en Denon DL-103?
Det finns annars den i stort sett på pappret mycket lika AT-OC9XSL som har samma sorts nål som din nuvarande (Special Line Contact, som kan antas vara något liknande eller identisk med Van den Hul 2(?)). Nålarm i bor som sig bör. Jag har själv en AT-OC9XML som ännu inte är monterad, men ska provas inom kort.
Nästa så vi borde mäta på dessa tvenne nålmikrofoner och jämföra!
Imperial-Blomman skrev:Bättre puppa kanske.
Rega har ju sina uppgraderingar som du kan byta del för del.
LeifB skrev:Imperial-Blomman skrev:Bättre puppa kanske.
Jag har bytt drivrem.
Inget mer.
Vad kan man tänka vilken Puppa då?
Hjalmar_Branting skrev:Ortofon blå 2M har jag haft på Rega, var en helt ok pickup.
Hade en P1 med den pickupen i garaget och en RP8 med 2M svart inne, bägge pickuperna gjorde jobbet.
Imperial-Blomman skrev:LeifB skrev:Imperial-Blomman skrev:Bättre puppa kanske.
Jag har bytt drivrem.
Inget mer.
Audio Tecnica har många fina puppor.
Goldring 10xx e trevliga.
Ja har själv en 1040 å en 1042.
Hur mycket e du beredd å lägga på en nu puppa?
LeifB skrev:Imperial-Blomman skrev:LeifB skrev:
Jag har bytt drivrem.
Inget mer.
Max 5000kr
Thomas_A skrev:LeifB skrev:Imperial-Blomman skrev:
Max 5000kr
https://www.rehifi.se/product/shure-v15-type-iv-85230
?
Bill50x skrev:Shure V15 var väl då när det begav sig en välrenommerad pickup med erkänt god spårning. Frågan är hur gammal pickupen är, att den är litet spelad säger ju ingenting om nålfjädringens skick. Den kan ha torkat och blivit stel om den är många år gammal. Det gäller iofs alla pickuper. Enda sättet att kolla detta är väl med någon testskiva.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster