Som ett rådjur i strålkastare blev jag tagen av en Sony STR-313L, och budade jag hem den för en alldeles för hög summa enbart pga utseendet. Noll koll på annat. Men när jag öppnade den och såg en STK och dess skrala innehåll så skruvade jag ihop den igen och satte den på skämshyllan. Det går att få ljud ur den, men efter några minuter börjar den spöka ut och skrämmas med högljudda utbrott. Varje gång jag gått förbi den har jag skämts lite, hytt åt den och suckat.
Men jag behöver saker att laga (för att jag tycker det är kul) och framsidan är svinsnygg och faktiskt påkostad med gedigna rattar i aluminium (tror jag) som väger ca 1kg var, 5mm glasskiva och påkostade flipswitchar. Jag har såklart googlat på att ersätta STK'n med en ny, men det verkar osäkert och inte särskilt kul. STK'n är den svarta grejen på kylblocket i bilden nedan, med 18-pinnar. Den innehåller både förförstärkare och effektförstärkare för två kanaler i samma lilla förpackning. Och funkar säkert jättebra tills den inte gör det.
Men jag har sett att andra har ersatt STK'n med egna lösningar så nu har jag bestämt mig för att försöka ersätta den med två TDA7293V. Inget jag har provat innan öht, så det vore kul att testa. Och rent elektriskt verkar det ganska enkelt, men mentalt går det långsammare. Har köpt kretsar, ritat enkelt schema och köpt ett litet experimentkort att montera dem på. Men jag hittar på mycket annat emellan för jag känner att jag är på tunn is erfarenhetsmässigt.
En lite kul grej som hände med förstärkaren är att för att få loss STK'n så behövde jag flytta på en tvärslå i metall under kretskortet (se bilden nedan). Dagen efter bytte jag några kondensatorer, en transistor för spänningsmatning och lite ditt-å-datt. Dagen efter den dagen strömsatte jag kortet för att mäta spänningar, och då var förstärkaren mystiskt död. Inga lampor lös, men efter lite krafsande i huvudet så insåg jag att tvärslån kortslöt ca 20 lödpunkter eftersom jag inte satt tillbaka den på rätt plats, för jag hade glömt tvärslån helt på två dagar... Vojne, vojne men en annan bra grej med den här budgetförstärkaren är att det sitter "fusabel resistors" till varje delkrets. Dvs motstånd som ska brinna upp vid kortslutning. Det är en billig lösning istället för säkringar men faktiskt ganska bra. De grillas långsamt till döds, men är lätta att hitta och ersätta. Så det var bara 10 minuters jobb så var det liv i förstärkaren igen.