Hur påverkar vad som finns mellan högtalarna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Hur påverkar vad som finns mellan högtalarna?

Inläggav JanneX » 2025-11-04 19:55

Så här ser det ut där jag primärt ser film men även lyssnar på musik då och då (finns fler anläggningar hemma). Som synes finns en någorlunda stor (70”) skärm mitt emellan högtalarna. Vilken påverkan ger den jämfört med att den inte varit där?
Dum fråga kanske, det låter bra, men det finns andra ställen där den får plats så är inverkan menlig på ljudkvalitet så kan den få bo någon annanstans.
Bilagor
IMG_2533.jpeg
IMG_2533.jpeg (1.73 MiB) Visad 966 gånger

Användarvisningsbild
E

Re: Hur påverkar vad som finns mellan högtalarna?

Inläggav E » 2025-11-04 21:59

Det kan vara nyttigt med litet reflexioner från mellan högtalarna.

Gäller faktiskt i ännu högre grad vid hörlurslyssning.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-11-05 00:19

Om inte tev'n skramlar å de låer bra.
Då kan den ju bo där.
Men prova utan tv åxå.
De kommer å låta annolunda.
Frågan e vilket du föredrar.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-11-05 11:52

Kanske inte jätterelevant i frågan men min erfarenhet med Carlsson OA14 och OA116 så upplevde jag en solklar förbättring i att inte ha TVn mellan högtalarna. Men utan TV blir det lite trist i längden så jag testade att väggmontera den och det löste uppskattningsvis 80% av problemet. Problemet jag upplevde var att mycket ljud fastnade mellan TVn och den bakre väggen. Stereobilden påverkades på det vis att mittpunkten slukades upp och det lät som ett hål i mitten.

Gör som Blomman föreslog och testa med och utan för att se hur det fungerar för dig i ditt hem med dina högtalare. Min rekommendation är att väggmontera med ett väggfäste som är så smalt som möjligt för att få så lite volym som möjligt mellan bakvägg och TV.
Själv går jag ockås i tankarna att bygga någon sluttande ram att fästa runt min TV för att helt stänga hålet mellan vägg och TV... Vi får se hur det blir med den saken men att vägghänga den gav en klar förbättring hos mig.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2025-11-05 12:18

Om jag får fråga såhär: Hur ser det ut uppifrån? Dvs hur står frontarna i djupled vs skärmen alltså?
Best Regards
Bamsefar

JanneX

Inläggav JanneX » 2025-11-05 19:21

Bamsefar skrev:Om jag får fråga såhär: Hur ser det ut uppifrån? Dvs hur står frontarna i djupled vs skärmen alltså?

Frontarna sticker framför skärmen med någon decimeter..eller kanske lite drygt..

Till alla:
Skärmen påverkar alltså. Finns någon tumregel hur? Om det kan vara både på gott och ont så känns det inte som att det finns en tumregel men ingen tumregel utan undantag :)
Ska absolut testa men det får anstå till efter helgen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-11-05 20:15

JanneX skrev:
Bamsefar skrev:Om jag får fråga såhär: Hur ser det ut uppifrån? Dvs hur står frontarna i djupled vs skärmen alltså?

Frontarna sticker framför skärmen med någon decimeter..eller kanske lite drygt..

Till alla:
Skärmen påverkar alltså. Finns någon tumregel hur? Om det kan vara både på gott och ont så känns det inte som att det finns en tumregel men ingen tumregel utan undantag :)
Ska absolut testa men det får anstå till efter helgen.

Jag har ingen tumregel, men följande kan du kanske fundera på: Du får ingen förstastuds från högtalarna i TV:n till dina öron, utan det är i stort sett bara ljud som reflekterats från bak- och sidoväggar och golv till TV:n som når dina öron. Högtalarnas förstastuds i högtalarväggen (framväggen) kommer från väggytan mellan högtalare och skärm och en del vill dämpa bort den med någon eller ett par decimeter dämpmaterial.

Skillnaden mellan ljudet med eller utan TV (bara vägg, alltså) tror jag inte är så stor.

Däremot, om man jämför en heldämpad högtalarvägg med en med en hård yta mellan högtalarna så tycker många att rumsupplevelsen med den dämpade väggen blir lite instängt och onaturligt, lite "hörlursljud" som någon varit inne på.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2025-11-05 20:32

Almen skrev:Jag har ingen tumregel, men följande kan du kanske fundera på: Du får ingen förstastuds från högtalarna i TV:n till dina öron, utan det är i stort sett bara ljud som reflekterats från bak- och sidoväggar och golv till TV:n som når dina öron. Högtalarnas förstastuds i högtalarväggen (framväggen) kommer från väggytan mellan högtalare och skärm och en del vill dämpa bort den med någon eller ett par decimeter dämpmaterial.

Ähum... Taket min vän, glöm inte reflexen från innertaket :roll:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-11-05 20:41

Bamsefar skrev:
Almen skrev:Jag har ingen tumregel, men följande kan du kanske fundera på: Du får ingen förstastuds från högtalarna i TV:n till dina öron, utan det är i stort sett bara ljud som reflekterats från bak- och sidoväggar och golv till TV:n som når dina öron. Högtalarnas förstastuds i högtalarväggen (framväggen) kommer från väggytan mellan högtalare och skärm och en del vill dämpa bort den med någon eller ett par decimeter dämpmaterial.

Ähum... Taket min vän, glöm inte reflexen från innertaket :roll:

Ja, så klart! Tänkte bara på taket i främre delen av lyssningsrummet av någon anledning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2025-11-05 21:50

JanneX: vad sägs om att ställa högtalarnas fronter i linje med bildskärmen? Du skrev att högtalarna sticker ut ca 10 cm, försök alltså få skärmen i nivå mellan diskanternas element... Sedan kan du prova lite invinkling också. Men gör bara en ändring i taget, så du vet vilken ändring som påverkar...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-11-05 22:52

Bamsefar skrev:JanneX: vad sägs om att ställa högtalarnas fronter i linje med bildskärmen? Du skrev att högtalarna sticker ut ca 10 cm, försök alltså få skärmen i nivå mellan diskanternas element... Sedan kan du prova lite invinkling också. Men gör bara en ändring i taget, så du vet vilken ändring som påverkar...

Ja, talare ut och in..men även TV'n ut/in. Testa lite olika saker.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-11-06 00:30

Almen skrev:Däremot, om man jämför en heldämpad högtalarvägg med en med en hård yta mellan högtalarna så tycker många att rumsupplevelsen med den dämpade väggen blir lite instängt och onaturligt, lite "hörlursljud" som någon varit inne på.

Det var väl bara någon som skrev nåt dumt om reflexioner från
någonstans mellan hörlurarna.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-11-06 01:10

smorgar skrev:Kanske inte jätterelevant i frågan men min erfarenhet med Carlsson OA14 och OA116 så upplevde jag en solklar förbättring i att inte ha TVn mellan högtalarna. Men utan TV blir det lite trist i längden så jag testade att väggmontera den och det löste uppskattningsvis 80% av problemet. Problemet jag upplevde var att mycket ljud fastnade mellan TVn och den bakre väggen. Stereobilden påverkades på det vis att mittpunkten slukades upp och det lät som ett hål i mitten.

Rent återgivningstekniskt borde det inte uppstå något "hål i mitten" i stereobilden bara för att någon möbel, eller annat objekt så som i ditt fall att en TV "står i vägen för ljudet mellan högtalarna", för egentligen uppstår det ju faktiskt inget ljud mellan de två ljudkällorna, utan snarare är de centrala fantomljuden i en stereomix "projicerade" via direktljudet raka vägen från respektive högtalare direkt till dina öron på lyssningsplats.

Jag skulle nog gissa att det är andra typer av ljudmässiga problem du hör när ljudreflexer studsar i hålrummet mellan högtalarväggen och TV:n, men att det specifikt skulle leda till "hål i mitten" har jag svårt att se då det talar emot hur fantomprojicering fungerar.

TonyM

Inläggav TonyM » 2025-11-06 07:36

Läste på ett forum genom att bara täcka TVn med ett tygstycke så skulle ljudbilden förändras radikalt! Tro´t den som vill!

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-11-06 08:48

Vad som händer beror väl mycket på i vilket "plan" tv-skärmen befinner sig i förhållande till högtalarens element (f.a. diskanter) - Om det är "direktstrålande" högt. Är de i samma plan så blir det väl inga störande reflexer alls att tala om?
Och hur väggen bakom tv:n är beskaffad. Är den jättedämpad eller lite eller inte alls?

Så har i alla fall jag förstått det - eftersom Hr IÖ som ritat mitt kontrollrum medvetet placerat just en skärm (dock inte tv) mellan högtalarna.
Egentligen en stor heldämpad låda med en massa korsåtvärsstag så den blir stum, men med odämpad front, som liksom är en utsträckning av den rejält dämpade frontväggen bakom högtalarna.
Teorin bakom har jag inte riktigt greppat - men det funkar tydligen som en slags "Virtuell frontvägg", som gör en massa saker...
(jag får fråga igen)
Så ser det ofta ut i bra kontrollrum om högtalarna inte är infällda i frontväggen. Då motsvarar fönstret in till inspelningsrummet tv-skärmen.
Eller faktiskt en stor skärm om man istället för fönster har "videokontakt" med inspelningsrummet...

Men subjektivt så upplever jag det som att basregistret blir mer "välartikulerat" och stereobilden påtagligt mer tydlig, än utan.
Här finns förmodligen någon annan som kan förklara.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2025-11-06 09:29

Detta kommer inte besvara frågeställarens ursprungsfråga, men ändå kanske ge en insikt om vad en "skärm" kan bidra med eller då ställa till med:

I vår förrförrförra bostad så hade vi då en 136" filmduk som inte var ljudtransparant utan den var i praktiken en mörkläggande filmduk som vi körde projektorn mot. Det var en eldriven duk. Det var helt olika återgivning på samma musikstycke med samma volym på förstärkare osv. beroende på om filmduken var nere eller uppe. Jag hade IÖ hemma vid något tillfälle och vi kom att prata om detta "fenomen" då jag hade en mycket udda "helt annat problem" med en av mina högtalare (det var i28, i34es var i nästa lägenhet, fel av mig). Någonstans i detta kom vi eller IÖ antagligen fram till att den ljudtäta filmduken svalde en del reflexer som därmed "studsade" (fint ord för något jag inte vet vad det kan tänkas kallas, reflex?) vissa ljudvågor bakom duken och sedan antagligen in i akustikbehandlingen på sidoväggen eller något liknande. Dvs med filmduken vart det lite bättre, tyckte jag. Men nej jag spelade inte mera musik med filmduken nere för det.... go figure... :mrgreen:

Edit: Valde fel högtalare, och lägenhet....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2025-11-06 13:04

goat76 skrev:
smorgar skrev:Kanske inte jätterelevant i frågan men min erfarenhet med Carlsson OA14 och OA116 så upplevde jag en solklar förbättring i att inte ha TVn mellan högtalarna. Men utan TV blir det lite trist i längden så jag testade att väggmontera den och det löste uppskattningsvis 80% av problemet. Problemet jag upplevde var att mycket ljud fastnade mellan TVn och den bakre väggen. Stereobilden påverkades på det vis att mittpunkten slukades upp och det lät som ett hål i mitten.

Rent återgivningstekniskt borde det inte uppstå något "hål i mitten" i stereobilden bara för att någon möbel, eller annat objekt så som i ditt fall att en TV "står i vägen för ljudet mellan högtalarna", för egentligen uppstår det ju faktiskt inget ljud mellan de två ljudkällorna, utan snarare är de centrala fantomljuden i en stereomix "projicerade" via direktljudet raka vägen från respektive högtalare direkt till dina öron på lyssningsplats.

Jag skulle nog gissa att det är andra typer av ljudmässiga problem du hör när ljudreflexer studsar i hålrummet mellan högtalarväggen och TV:n, men att det specifikt skulle leda till "hål i mitten" har jag svårt att se då det talar emot hur fantomprojicering fungerar.

Detta har du säkerligen helt rätt i, men det var så jag upplevde att fenomenet lät. Sen har väl att göra med vilka högtalare man kör och hur dom står i förhållande till TVn. I mitt fall stod TVn säkert 40-45cm ut från väggen medans högtalarna stog mot väggen då det är så dom ska vara placerade. Det innebar förmodligen för mig att tvn "skärmade" av en del och fantombilden i mitten existerade nästan inte. Så fort TVn for upp på väggen så låter det korrekt och centrerat t.ex. tal låter nu som att det kommer ur TVn istället för att ligga smuget på höger och vänster sida med något som uppenbart saknas i mitten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-11-07 09:44

E skrev:
Almen skrev:Däremot, om man jämför en heldämpad högtalarvägg med en med en hård yta mellan högtalarna så tycker många att rumsupplevelsen med den dämpade väggen blir lite instängt och onaturligt, lite "hörlursljud" som någon varit inne på.

Det var väl bara någon som skrev nåt dumt om reflexioner från
någonstans mellan hörlurarna.

Mvh E*

Ja, om det mellan hörlurarna enbart finns ett tomt utrymme med hårda väggar så kommer nog hörselperceptionen att fungera mindre bra. :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-11-07 12:11

Bara att testa.
Jag har placerat flera sådan här mellan mina högtalare och bakom högtalarna.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilster ... 2000018639
De är placerade i samma höjd som mina öron och högtalare.
Det blev en stor skillnad i mitt rum.
Bättre placering av allt.
Naturligtvis en tjock matta på golvet.
Bara att testa, en tjock filt på tv:n funkar bättre än utan.
Sitta en halvmeter från bakväggen är också positivt.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2025-11-11 21:17

E skrev:
Gäller faktiskt i ännu högre grad vid hörlurslyssning.

Mvh E*

Ekokammare mellan öronen? :lol: :wink:
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Återgå till Generellt om hifi