JanneX skrev:Bamsefar skrev:Om jag får fråga såhär: Hur ser det ut uppifrån? Dvs hur står frontarna i djupled vs skärmen alltså?
Frontarna sticker framför skärmen med någon decimeter..eller kanske lite drygt..
Till alla:
Skärmen påverkar alltså. Finns någon tumregel hur? Om det kan vara både på gott och ont så känns det inte som att det finns en tumregel men ingen tumregel utan undantag

Ska absolut testa men det får anstå till efter helgen.
Jag har ingen tumregel, men följande kan du kanske fundera på: Du får ingen förstastuds från högtalarna i TV:n till dina öron, utan det är i stort sett bara ljud som reflekterats från bak- och sidoväggar och golv till TV:n som når dina öron. Högtalarnas förstastuds i högtalarväggen (framväggen) kommer från väggytan mellan högtalare och skärm och en del vill dämpa bort den med någon eller ett par decimeter dämpmaterial.
Skillnaden mellan ljudet med eller utan TV (bara vägg, alltså) tror jag inte är så stor.
Däremot, om man jämför en heldämpad högtalarvägg med en med en hård yta mellan högtalarna så tycker många att rumsupplevelsen med den dämpade väggen blir lite instängt och onaturligt, lite "hörlursljud" som någon varit inne på.