Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
juanth skrev:250 Hz var delningsfrekvensen i originalet.
https://user.faktiskt.io/Johan_H/Stig_C ... V_1959.pdf
Hjalmar_Branting skrev:Förstärkning av något slag kommer det bli, man kan 3d printa justerbara stag som man spänner upp invändigt.
Alternativt limmar man trästavar längs med innerväggar hela höjden fast då blir det en permanent åtgärd.
Bitumen remsor också för att dämpa svaj i lådan.
Delningen kan bli lite trail and error, placeringen av element är lite udda, inte bara i höjdled utan även i längsled.
Mellanregister ligger höftat 50cm längre fram än bas.
I de här lägena är det guld med en minidsp både för delning och möjlighet till delay.
De är ju tänkta som mono och lite loungeaktiga högtalare, det sistnämnda är även nu målet, inte 110db-burkar…
I med att mellanregister kommer sitta i en adapterplatta så kan man labba med vinkling, man kommer att få prova att ha dem uppställda raka men även invinklade för att se vad som låter trevligast.
Samma/lika för diskanterna, den undre ligger ca 30gr offaxis mot lyssnare, övre är vinklad mot bakvägg och kommer reflektera mot tak gissar jag, utan att mäta noggrant.
Om man går för SB21 diskanter så finns utrymme för att göra vinklade fästplattor i olika vinklar för varje enskild diskant.
Ambitionen är inte att bygga den ultimata högtalaren utan att ge en ikonisk högtalare en ev bättre möjlighet att förmedla ett vettigt ljud.
Vet vi om någon har lyssnat på dem som stereo?
Hjalmar_Branting skrev:@Peter, du tänker på Obi-F87?
. . .
Hjalmar_Branting skrev:Sugen på att testa SB17, skulle det visa sig som mindre bra kan jag ha dem till andra projekt
Hjalmar_Branting skrev:@Peter, du tänker på Obi-F87?
@Juanth, baffelstöd är ont om, det blir en plan yta på ca25mm (uppskattat) runt SB17, man kan göra en kona som sluter mot kanten på lådan, elementet ligger en bit ner från toppen.
Sugen på att testa SB17, skulle det visa sig som mindre bra kan jag ha dem till andra projekt.
Men öppen för förslag på andra mellanregister, kommer ni på fler vettiga element så tjoa till.
Har haft ett par OA5 med 9710, det var ingen vidare rolig upplevelse, förvisso spelade de hela vägen ner, eller försökte åtminstone…
avr7000 skrev:Om du skall ha en 8" bredbandare kan du kolla på denna...
Jag har den i en open baffle (tillsammans med andra element), låter bra...
Dayton Audio PS220-8
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... ister.html
https://www.brl.se/bilder/artiklar/pdf/860PS2208.pdf
Morello skrev:Man får väl inte byta rörslutsteget mot någe modernt klass-D-bös?![]()
![]()
Man blie ju nästan förbannad bara man tänker på en slik styggelse!
Maarten skrev:Väldigt fina!
Om man nu ändå ska bygga om hade jag valt en diskant som kan spela lägre i frekvens med låg distorsion (3% @2 kHz @ 2,83 V är mindre bra). De kräver mao hög (+3-4 kHz) och brant delning. En Peerless BC25 är både mycket billigare och en del bättre, frånsett spektral fördelning.
Gällande diffraktion så har toppbaffeln maximalt olämplig form men det spelar mindre roll när den är riktad mot taket.
SB17 (NRX, NBAC) och wo24p är sällan eller aldrig fel.
Hjalmar_Branting skrev:Maarten skrev:Väldigt fina!
Om man nu ändå ska bygga om hade jag valt en diskant som kan spela lägre i frekvens med låg distorsion (3% @2 kHz @ 2,83 V är mindre bra). De kräver mao hög (+3-4 kHz) och brant delning. En Peerless BC25 är både mycket billigare och en del bättre, frånsett spektral fördelning.
Gällande diffraktion så har toppbaffeln maximalt olämplig form men det spelar mindre roll när den är riktad mot taket.
SB17 (NRX, NBAC) och wo24p är sällan eller aldrig fel.
SB21RDC tittade jag på dels för att måtten tillåter en enkel vinkeländring och de ser vettiga ut i spridning .
Tittade på Peerless by Tymphany BC25SC06-04 Dome Tweeter With Waveguide nu(Tack för tips) den passar rakt in måttmässigt och ser inte så tokig ut i frekvensgången, dist har jag inte kikat på än.
Man skulle vilja ha lite olika element att testa, kanske rent av blir så, man kommer undan med skaplig kostnad om man köper 4st för att utvärdera.
Ni som har labbat med SB17NBAC, hur långt upp kan man ha delningen utan att uppbrytningarblir ett problem, möjlighet att dela brant finns, 48db/okt är max vill jag minnas.
Är på tjänsteresa i en helt annan tidszon så svar och respons kan komma vid lite märkliga tider, om ni undrar

Hjalmar_Branting skrev:BRL har inga ND20FA på lager utan väntas åter i mitten på december, finns det andra återförsäljare i Sverige?
Hjalmar_Branting skrev:Ett erbjudande från Forumkamrat resulterar i mellanregister, Satori-MR16PNW kommer få ta plats som mellanregister.
Det kommer att kunna delas ganska högt mot diskant, 4,5-5kHz är förhoppningen på och det i sin tur ger att diskantera får en lättare tillvaro.
Dayton ND20FA kan vara lämplig, väldigt låg kostnad, under 1300kr för 8st![]()
ND20FA är bara 45mm i ytterdiameter, små monteringsbafflar kommer få ritas upp och 3d printas. Att göra vinklade plattor för de olika diskanternas placering ät någon som kommer testas, tror att en skvätt mer direktljud kan göra nytta, inte i alla diskantpostioner men det bör testas.
BRL har inga ND20FA på lager utan väntas åter i mitten på december, finns det andra återförsäljare i Sverige?
Satori Wo24 -bas
Satori MR16PNW - mellanregister
Dayton ND20FA - diskant
Dock inte uteslutet SB Acoustics SB20FRPC30-8, 8" bredbands testas också.Den passar nästan rakt ner i hålet, 2mm för stor, antingen svarvar man av lite på ytterdiametern eller gör en adapterplatta.
Är bortrest en vecka till men ska blir det lite tid över för att börja så smått.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster