Placera tv i linje med högtalare eller bakom?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Eriken2

Placera tv i linje med högtalare eller bakom?

Inläggav Eriken2 » 2025-11-09 18:21

Har en uppställning med Guru junior med toe in mot lyssnaren dikt and mot dämpad högtalarvägg.

Upplevelse av tv placerad ca 3 cm bakom högtalarelementen: Mera liv i musiken, lite mera framtonad ljudbild och mera liv i mellanregistret, roligare att lyssna på musik, mera upplevd rymd i ljudbilden, lättare att höra detaljer.

Upplevelse av tv placerad på vägg ca 30 cm bakom högtalarelementen: Mera enhetligt sammanhållen ljudbild dock mindre i bredd och djup. Mellanregistret är mera tillbakahållet och kontrollerat. Mindre kul att lyssna på musik med tvn placerad här.

Min fråga handlar om var tvn introducerar minst problem rent akustiskt. Gissar att tvn på väggen som ger ett mera enhetligt men tråkigare och mindre ljud är det mera "neutrala/transparanta" alternativet? Eller kan jag ha fel och tvn i linje med högtalarna har fördelar akustikt?

Edit: Frun lyssnade på de 2 alternativen utan att jag sagt vad jag tyckte. Vi båda föredrog helt klart alternativet med tvn ca 3 cm bakom högtalarelementen, mindre hårt, mera behagligt och öppet och roligare att lyssna. Har läst lite olika inlägg av IÖ och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka men tex i denna tråd: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=5490&start=30 skriver han bland annat:

"Har inte tid att utlägga mig så mycket just nu, men vill bara påpeka att det tycks föreligga ett missförstånd här om vad jag påstått: Den reflekterande ytan mellan högtalarna får ABSOLUT INTE reflektera något ljud från högtalarna till lyssnaren.

Högtalarnas direktljud till lyssnren skall vara så oanfrätt som det bara är möjligt. Den reflekterande ytan skall därför helst vara i linje med högtalarna (vilket är lätt att åstadkomma i kontrollrum t ex), men kan även vara bakom högtalarna, men då måste den vara tillräckligt liten."

Vet att det är problematiskt att ibland ta enskilda IÖ citat eftersom han ofta är extremt specifik till något och inte så ofta säger generella saker.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Placera tv i linje med högtalare eller bakom?

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-11-10 14:00

Typ samma fråga ställdes för sex dagar sedan:
viewtopic.php?f=9&t=75724
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Akustikforum