Kolboxen modernisering

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Hjalmar_Branting

Kolboxen modernisering

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-11-02 14:05

Har införskaffat mig ett par Kolboxar som det smids planer för.

Skicket är bra med tanke på ålder, finns några mörka fläckar på den ena, toppringen på samma har flisor som saknas i faneret slutligen en reva på ca 60mm på baksida.
Har en bekant som är hobbymöbelsnickare och hans far håller på med faner, far&son kommer få ta hand om det utvändaiga träarbetet och förhoppningsvis kan de åtgärda de flesta skadorna.

2st rörsteg finns, okänd funktion men de ser kompletta ut, ett gäng extra Telefunken EL86 rör, Philips miniwatt sitter i också.
MT20 diskanter och trafos till dessa, div filterkomponenter följde också med.

Varken rörsteg eller tillhörande element finns i mina planer dock.
Ambitionen är att ge dem möjlighet att förmedla musik på ett modernt sätt, inte High End-nivå utan en "lagom" nivå.

Det kommer bli en varsam och reversibel uppgradering med element av modernt snitt, inga modfieringar av befintliga bafflar eller ytor kommer göras, adapterplattor kommer tillverkas för de nya elementen.

Har tittat på följande element;
Diskanter; https://hificompass.com/en/reviews/sb-a ... dcn-c000-4
Mellanreg; SB17XXX
Basar; Satori Wo24. Ursprungliga tanken var SB29xxx-bas men den är för stor i fysiska mått.

Utan att ha mätt volymen för basen så vill jag minnas att jag läst att den är på ca 55-60l vilket är en bra volym till Wo24.
Någon form av stagning kan vara en god ide, Kolboxen är fjäderlätt och det är bara en plywoodskiva som jag uppskattar till 10mm i tjocklek, ev remsor med Bitumenmatta på insida.

Långsiktiga planen är att integrera Hypex plateAmp FA253 (https://www.hypex.nl/products/amplifier ... namp-fa253) på samma placering som rörsteget.
3 kanaler med inbyggd DSP och DAC.
Kortsiktiga blir att göra en högtalarväxel så jag kan växla över 6 kanaler från mitt 8-kanalssteg till kolboxarna, delning kommer ske med MiniDSP Flex HT.

De kommer stå uppställda i mitt rum längs med kortsida, får minska ner skivhylla för att de ska få plats. De kommer vara en alternativ setup till min andra som står längs med långvägg.

Idéer, tips och funderingar mottages varmt.

Bilder kommer, jag ska ladda upp från mobilen som är lättare att redigera från.
Bilagor
IMG_6649.jpeg
Tänkt placering
IMG_6649.jpeg (147.21 KiB) Visad 1384 gånger
IMG_6638.jpeg
Basreflexrör i backelit standard
IMG_6638.jpeg (148.53 KiB) Visad 1384 gånger
IMG_6644.jpeg
215mm maximalt yttermått mellanregister.
IMG_6644.jpeg (151.04 KiB) Visad 1384 gånger
IMG_6645.jpeg
250mm maximalt yttermått för bas
IMG_6645.jpeg (147.23 KiB) Visad 1384 gånger
IMG_6642.jpeg
70mm och 50mm genomgående
IMG_6642.jpeg (135.87 KiB) Visad 1384 gånger
att.5QCc6P-Pvvp875NZTqXgSJJ3_lFOhUBUYpTyOAIA5x4.jpeg
att.5QCc6P-Pvvp875NZTqXgSJJ3_lFOhUBUYpTyOAIA5x4.jpeg (67.1 KiB) Visad 1384 gånger
att.6-A2kcqqNeEvCs-h4dy_nKSdSCeUJix5jgLi5NZlM8c.jpeg
att.6-A2kcqqNeEvCs-h4dy_nKSdSCeUJix5jgLi5NZlM8c.jpeg (78.38 KiB) Visad 1384 gånger
att.OdIEjVtxKyeeOmWspID82fcMCGCYE78ZUaOjX6HsuQQ.jpeg
att.OdIEjVtxKyeeOmWspID82fcMCGCYE78ZUaOjX6HsuQQ.jpeg (78.2 KiB) Visad 1384 gånger
IMG_6640.jpeg
IMG_6640.jpeg (179.41 KiB) Visad 1384 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Kolboxen modernisering

Inläggav PerStromgren » 2025-11-02 15:46

Heja, heja!
... tycker jag!

Per

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-11-02 15:55

Kul projekt å bra elementval.
De e trevligt att dom går å återställa t orginal.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-11-02 23:09

Kan ”låna” Wo24 från mina basmoduler för att testa, så då behöver jag bara beställa SB17NBAC och SB21-RDCN.
Test på en högtalare för att provspela och mäta lite, inte så farligt hög startkostnad.
Reser iväg i tjänsten de kommande 2v, beställer man några dagar innan man kommer hem så har man något att se framemot.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-03 00:56

Kan det vara en ide att lägga ett par varv glasfiber på insidan?

Jag har byggt en del rör och de brukar vara väldigt stabila. Men jag vet inte hur starka de här är. Det blir en minst sagt potent specifikation!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-11-03 01:39

Spännande. Det vore fint om du inte gör några icke reversibla ingrepp. Iaf innan du vet om du får ihop något som fungerar bra. Det lär försvinna värde annars. Nu vet jag att du fick dem till bra pris men ändå… original är original..

Hur tänker du dela mellan bas/mid?
Avståndet mellan bas & mid bör understiga 1/4 våglängd vid delningsfrekvensen. Hur du tänker ha dem placerade i rummet kommer också inverka på mängden bas som alstras. Närmare vägg, mer stöd osv. Iofs så går det med aktiv delning/drivning att korrigera för olika placering men det kan vara bra att ha en placering att utgå ifrån.

De var som du nog vet gjorda för mono. Har du tänkt anpassa dem till stereo på något vis?

WO24 kan nog dra igång kabinetten betydligt mer än originalets basar. Som några skriver så är det nog värt att förstärka kabinetten på något vis.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-11-03 02:01

250 Hz var delningsfrekvensen i originalet.
https://user.faktiskt.io/Johan_H/Stig_C ... V_1959.pdf
Mvh Johan

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-11-03 08:13

Förstärkning av något slag kommer det bli, man kan 3d printa justerbara stag som man spänner upp invändigt.
Alternativt limmar man trästavar längs med innerväggar hela höjden fast då blir det en permanent åtgärd.
Bitumen remsor också för att dämpa svaj i lådan.

Delningen kan bli lite trail and error, placeringen av element är lite udda, inte bara i höjdled utan även i längsled.
Mellanregister ligger höftat 50cm längre fram än bas.
I de här lägena är det guld med en minidsp både för delning och möjlighet till delay.

De är ju tänkta som mono och lite loungeaktiga högtalare, det sistnämnda är även nu målet, inte 110db-burkar…
I med att mellanregister kommer sitta i en adapterplatta så kan man labba med vinkling, man kommer att få prova att ha dem uppställda raka men även invinklade för att se vad som låter trevligast.
Samma/lika för diskanterna, den undre ligger ca 30gr offaxis mot lyssnare, övre är vinklad mot bakvägg och kommer reflektera mot tak gissar jag, utan att mäta noggrant.

Om man går för SB21 diskanter så finns utrymme för att göra vinklade fästplattor i olika vinklar för varje enskild diskant.

Ambitionen är inte att bygga den ultimata högtalaren utan att ge en ikonisk högtalare en ev bättre möjlighet att förmedla ett vettigt ljud.

Vet vi om någon har lyssnat på dem som stereo?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-11-03 12:33

juanth skrev:250 Hz var delningsfrekvensen i originalet.
https://user.faktiskt.io/Johan_H/Stig_C ... V_1959.pdf

Wow! Tack för pdf'en. Numera lyssnar ju "folk" i hög grad på mono (BT-högtalare) så varför inte ha något snyggt som pryder sin plats istället för en anonym plastlåda? Fast en nytillverkad "Kolbox" blir väl svindyr förstås. Tanken hägrar; moderna element, inbyggd förstärkare och strömmare som styrs med en app och bara en sladd till ett eluttag. Skulle tom platsa i en Hemnet-annons :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-11-03 21:56

Hjalmar_Branting skrev:Förstärkning av något slag kommer det bli, man kan 3d printa justerbara stag som man spänner upp invändigt.
Alternativt limmar man trästavar längs med innerväggar hela höjden fast då blir det en permanent åtgärd.
Bitumen remsor också för att dämpa svaj i lådan.

Delningen kan bli lite trail and error, placeringen av element är lite udda, inte bara i höjdled utan även i längsled.
Mellanregister ligger höftat 50cm längre fram än bas.
I de här lägena är det guld med en minidsp både för delning och möjlighet till delay.

De är ju tänkta som mono och lite loungeaktiga högtalare, det sistnämnda är även nu målet, inte 110db-burkar…
I med att mellanregister kommer sitta i en adapterplatta så kan man labba med vinkling, man kommer att få prova att ha dem uppställda raka men även invinklade för att se vad som låter trevligast.
Samma/lika för diskanterna, den undre ligger ca 30gr offaxis mot lyssnare, övre är vinklad mot bakvägg och kommer reflektera mot tak gissar jag, utan att mäta noggrant.

Om man går för SB21 diskanter så finns utrymme för att göra vinklade fästplattor i olika vinklar för varje enskild diskant.

Ambitionen är inte att bygga den ultimata högtalaren utan att ge en ikonisk högtalare en ev bättre möjlighet att förmedla ett vettigt ljud.

Vet vi om någon har lyssnat på dem som stereo?

50 cm betyder ca 170 Hz som högst men du kan förstås trolla med dsp. 250-300 Hz är nog bra att komma upp i då baffeln för mellanregistret är förhållandevis liten. (Eller kanske wg runt SB17 för lite hornstöd ) Egentligen borde du ha ett större element än SB17 upptill. Kanske en bredbandare.. som originalet.. kan möjliggöra lite högre delning mot diskanter.
Det kommer att bli lite knappt med baffelstöd från delning uppåt några hundra Hertz, för mellanregister. Nåja…dsp..

Philips 9710 har en rejäl höjning i registret 2,5-4 KHz som när den spelas via tak mjukas upp till något ganska bra.
http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm
Mvh Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-11-03 23:49

Har inte IÖ en ersättare till 9710 som skulle passa i Kolboxen?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-11-04 03:16

@Peter, du tänker på Obi-F87?

@Juanth, baffelstöd är ont om, det blir en plan yta på ca25mm (uppskattat) runt SB17, man kan göra en kona som sluter mot kanten på lådan, elementet ligger en bit ner från toppen.
Sugen på att testa SB17, skulle det visa sig som mindre bra kan jag ha dem till andra projekt.

Men öppen för förslag på andra mellanregister, kommer ni på fler vettiga element så tjoa till.

Har haft ett par OA5 med 9710, det var ingen vidare rolig upplevelse, förvisso spelade de hela vägen ner, eller försökte åtminstone…

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-11-04 03:46

@Peter, du tänker på Obi-F87?

@Juanth, baffelstöd är ont om, det blir en plan yta på ca25mm (uppskattat) runt SB17, man kan göra en kona som sluter mot kanten på lådan, elementet ligger en bit ner från toppen.
Sugen på att testa SB17, skulle det visa sig som mindre bra kan jag ha dem till andra projekt.

Men öppen för förslag på andra mellanregister, kommer ni på fler vettiga element så tjoa till.

Har haft ett par OA5 med 9710, det var ingen vidare rolig upplevelse, förvisso spelade de hela vägen ner, eller försökte åtminstone…

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-11-04 03:58

Hjalmar_Branting skrev:@Peter, du tänker på Obi-F87?
. . .

Ja, så kanske de heter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-11-04 06:09

Om du skall ha en 8" bredbandare kan du kolla på denna...

Jag har den i en open baffle (tillsammans med andra element), låter bra...

Dayton Audio PS220-8

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... ister.html

https://www.brl.se/bilder/artiklar/pdf/860PS2208.pdf
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-11-04 08:45

Väldigt kul projekt, jag hejar på också!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-11-04 10:37

Hjalmar_Branting skrev:Sugen på att testa SB17, skulle det visa sig som mindre bra kan jag ha dem till andra projekt

De kommer å bli bra.
17nbac e ju ett bra mellanregister m låg fs :D
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-04 10:39

Man får väl inte byta rörslutsteget mot någe modernt klass-D-bös? 8O 8O 8O Man blie ju nästan förbannad bara man tänker på en slik styggelse!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-11-04 10:55

Ja tror ju inte HB slänger grejjerna.
Philips 9710 800 Ohm e extremt svåra å hitta idag å 10" i botten e ännu svårare å hitta.
Men hittar man dom så går de ju å återställa.
Men tills des så tycker ja att HB gör rätt.
De e väl dumt att så fina å ovanliga lådor ska förfara i nån källare.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-11-04 12:06

Hjalmar_Branting skrev:@Peter, du tänker på Obi-F87?

Kan vara värt att prova något som sluter an mot kanten utåt. Mjuka upp kanten om inte annat.
Jag ville bara visa 9710:s kurvor. Inte föreslå det som att sitta i.
Mvh Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-11-04 16:57

Väldigt fina!

Om man nu ändå ska bygga om hade jag valt en diskant som kan spela lägre i frekvens med låg distorsion (3% @2 kHz @ 2,83 V är mindre bra). De kräver mao hög (+3-4 kHz) och brant delning. En Peerless BC25 är både mycket billigare och en del bättre, frånsett spektral fördelning.
Gällande diffraktion så har toppbaffeln maximalt olämplig form men det spelar mindre roll när den är riktad mot taket.
SB17 (NRX, NBAC) och wo24p är sällan eller aldrig fel.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-11-04 17:09

Vi bevittnar en kulturhistorisk händelse!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-11-04 20:44

avr7000 skrev:Om du skall ha en 8" bredbandare kan du kolla på denna...

Jag har den i en open baffle (tillsammans med andra element), låter bra...

Dayton Audio PS220-8

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... ister.html

https://www.brl.se/bilder/artiklar/pdf/860PS2208.pdf

Tack för tips, kikat lite på den nu, den ser lite svajig ut i frekvensresponsen, påminner en del om 9710 vid snabb titt,kan behöva en del peq för att hamna rätt.

Morello skrev:Man får väl inte byta rörslutsteget mot någe modernt klass-D-bös? 8O 8O 8O Man blie ju nästan förbannad bara man tänker på en slik styggelse!

Får och får...äger man ett par Kolboxar får man faktiskt göra vad man vill med dem :mrgreen:
Alternativet är att låta de stå tills man hittar basar och mellanregister, vilket jag inte kommer göra döremot kommer jag hålla ögonen öppna om det skulle dyka upp några.
Om du har läst första inlägget så har du sett att min ambition är att lyfta upp dem till något som kan liknas med dagens ljud, inte återställa de till 50-tals ljud.
Inget kommer att slängas eller modifieras så att det inte blir reversibelt.
Maarten skrev:Väldigt fina!

Om man nu ändå ska bygga om hade jag valt en diskant som kan spela lägre i frekvens med låg distorsion (3% @2 kHz @ 2,83 V är mindre bra). De kräver mao hög (+3-4 kHz) och brant delning. En Peerless BC25 är både mycket billigare och en del bättre, frånsett spektral fördelning.
Gällande diffraktion så har toppbaffeln maximalt olämplig form men det spelar mindre roll när den är riktad mot taket.

SB21RDC tittade jag på dels för att måtten tillåter en enkel vinkeländring och de ser vettiga ut i spridning .
Tittade på Peerless by Tymphany BC25SC06-04 Dome Tweeter With Waveguide nu(Tack för tips) den passar rakt in måttmässigt och ser inte så tokig ut i frekvensgången, dist har jag inte kikat på än.
Man skulle vilja ha lite olika element att testa, kanske rent av blir så, man kommer undan med skaplig kostnad om man köper 4st för att utvärdera.
Ni som har labbat med SB17NBAC, hur långt upp kan man ha delningen utan att uppbrytningarblir ett problem, möjlighet att dela brant finns, 48db/okt är max vill jag minnas.

Är på tjänsteresa i en helt annan tidszon så svar och respons kan komma vid lite märkliga tider, om ni undrar :wink:

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-11-05 09:25

Detta vore perfekt tror jag. Det är skapat för att axla 9710. https://www.hifikit.se/sb-acoustics-sb2 ... a9Xi9Ddz6Q

Kostar som en Pizza i Oslo centrum. 492:-

IMG_6764.jpeg
IMG_6764.jpeg (801.4 KiB) Visad 846 gånger
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-11-05 09:39

Damn, nu ångrar jag att jag inte har kvar mina Voigt-horn... men farsan har sina.... det där elementet vore nog fantastiskt bra i dem!!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-11-05 12:32

Hjalmar_Branting skrev:
Maarten skrev:Väldigt fina!

SB21RDC tittade jag på dels för att måtten tillåter en enkel vinkeländring och de ser vettiga ut i spridning .
Tittade på Peerless by Tymphany BC25SC06-04 Dome Tweeter With Waveguide nu(Tack för tips) den passar rakt in måttmässigt och ser inte så tokig ut i frekvensgången, dist har jag inte kikat på än.
Man skulle vilja ha lite olika element att testa, kanske rent av blir så, man kommer undan med skaplig kostnad om man köper 4st för att utvärdera.
Ni som har labbat med SB17NBAC, hur långt upp kan man ha delningen utan att uppbrytningarblir ett problem, möjlighet att dela brant finns, 48db/okt är max vill jag minnas.

Är på tjänsteresa i en helt annan tidszon så svar och respons kan komma vid lite märkliga tider, om ni undrar :wink:

Om du kör aktivt med ekvalisering spelar frekvensresponsen på elementen ingen roll. Se t ex hur rakt Mr Linjal F. Zappa fick det med sb17NBAC och utan diskant hela vägen upp till 20 kHz: viewtopic.php?f=16&t=73127&start=720#p2348263
Dock bestäms spridningen (i huvudsak) av elementens diameter och denna kan förstås inte påverkas mha. digitala korrektioner. Här spelar som sagt elementens diameter stor roll men i ditt fall även integrationen till diskanterna som sitter lite udda på sidorna.

Här finns bra och intressanta mätningar av diskanter (som JohanE uppmärksammade mig på): https://www.mtg-designs.com/tips-tricks ... asurements

BC25TG-dist.png
BC25TG-dist.png (137.69 KiB) Visad 798 gånger

Vilka stämmer väl med Hificompass dito.
Bild

Här finns mätningar på BC25SC55: viewtopic.php?f=3&t=75143
Bild

Vilken BC25 du än väljer kommer du troligen att hamna mycket lägre i distorsion än tänkta sb21. En bubblare är Dejjton men de stiger kraftigare mot lägre frekvenser. Dock mycket billigare än sb21.
sb17nbac till alla!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-11-09 06:43

Ett erbjudande från Forumkamrat resulterar i mellanregister, Satori-MR16PNW kommer få ta plats som mellanregister.
Det kommer att kunna delas ganska högt mot diskant, 4,5-5kHz är förhoppningen på och det i sin tur ger att diskantera får en lättare tillvaro.
Dayton ND20FA kan vara lämplig, väldigt låg kostnad, under 1300kr för 8st :D
ND20FA är bara 45mm i ytterdiameter, små monteringsbafflar kommer få ritas upp och 3d printas. Att göra vinklade plattor för de olika diskanternas placering ät någon som kommer testas, tror att en skvätt mer direktljud kan göra nytta, inte i alla diskantpostioner men det bör testas.
BRL har inga ND20FA på lager utan väntas åter i mitten på december, finns det andra återförsäljare i Sverige?

Satori Wo24 -bas
Satori MR16PNW - mellanregister
Dayton ND20FA - diskant

Dock inte uteslutet SB Acoustics SB20FRPC30-8, 8" bredbands testas också.Den passar nästan rakt ner i hålet, 2mm för stor, antingen svarvar man av lite på ytterdiametern eller gör en adapterplatta.

Är bortrest en vecka till men ska blir det lite tid över för att börja så smått.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-09 18:22

Hjalmar_Branting skrev:BRL har inga ND20FA på lager utan väntas åter i mitten på december, finns det andra återförsäljare i Sverige?

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/da ... skant.html

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-11-09 18:28

Hjalmar_Branting skrev:Ett erbjudande från Forumkamrat resulterar i mellanregister, Satori-MR16PNW kommer få ta plats som mellanregister.
Det kommer att kunna delas ganska högt mot diskant, 4,5-5kHz är förhoppningen på och det i sin tur ger att diskantera får en lättare tillvaro.
Dayton ND20FA kan vara lämplig, väldigt låg kostnad, under 1300kr för 8st :D
ND20FA är bara 45mm i ytterdiameter, små monteringsbafflar kommer få ritas upp och 3d printas. Att göra vinklade plattor för de olika diskanternas placering ät någon som kommer testas, tror att en skvätt mer direktljud kan göra nytta, inte i alla diskantpostioner men det bör testas.
BRL har inga ND20FA på lager utan väntas åter i mitten på december, finns det andra återförsäljare i Sverige?

Satori Wo24 -bas
Satori MR16PNW - mellanregister
Dayton ND20FA - diskant

Dock inte uteslutet SB Acoustics SB20FRPC30-8, 8" bredbands testas också.Den passar nästan rakt ner i hålet, 2mm för stor, antingen svarvar man av lite på ytterdiametern eller gör en adapterplatta.

Är bortrest en vecka till men ska blir det lite tid över för att börja så smått.

Va kul!
Dom där Satori middarna e riktigt bra.
Skrikorna har ja ingen koll på men ser bra ut på papperet.
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-11-09 22:10

@Roger, samma kedja som BRL, de har samma lagerstatus och förväntat datum.

@Blomman, tror det kan bli riktigt bra, beställer nog 4 diskanter först för att testa på en Kolbox, väldigt liten peng.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati