johaneriksson skrev:Imperial-Blomman skrev:Nja!
Skulle hellre köra nrx2 istället.
Den låter bättre i basen.
Ja å Juhanth tog fram ett filter t nbac å 26adc t OA-50 som area51 testade å finjusterade.
Vi va inte helt nöjda m basen.
Jag hade tänkt testa med just nbac och adc i mina oa50 så jag tar gärna emot alla tips och teorier kring vad som kan ha gjort att basen blev otillräcklig. Har ni mätningar att dela med er av där man kan se skillnad mellan nbac och nrx2? Laborerade ni med portavstämning och dämpning i lådan? Körde ni original frontplatta till adc?
/Johan
Jag har ju den största respekten för NBAC både i 17 och 15 version, men väldigt kortfattat skulle jag säga så här:
SB17NBAC är en mellanbas med ypperliga mellanregisteregenskaper för den som behöver ett större mellanregister eller en mellanbas för väldigt måttliga nivåer i den lägre basen, efter att ha testat SB17 i både OA50-51-52 så är min konklusion att pumpkapaciteten inte räcker till för att få porten att göra sitt i en BR låda, det enda lyckliga undantaget är ett par OA52 som byggdes till mina föräldrar där det spelas mycket måttligt.
SB15 som slipper spela lägre än 200Hz är betydligt roligare där mina ombyggda OA50 med basstöd har ca 10liter slutet att spela i och jag har även gjort en del tester med en krympt version av OA51 som spelas slutet med separata basstöd, volymen här är oxå ca 10liter.
Jag skulle inte säga att man tappar något i mellanregistret genom att välja 17 över 15, men om man ändå delar lite högre så tycker jag mig värna lite mer av det trivselskapande värmeregistret runt 1000Hz och genom att inte förvänta sig så mycket bidrag längre ner i registret så blir valet av 15 mer logisk.
Jag har fortfarande förhoppningar om att kunna gå i mål med min version av räv där SB17 får paras ihop med ADC monterat i någon Fidelia liknande baffel med inbyggd WG, tyvärr har tiden inte rätt till för att få färdigt någon prototyp att mäta på än.
Varför SB17 fungerar i Räv versionerna men mindre bra i konventionella BR portar härleder jag helt till bristande pumpkapacitet som förmodligen till god del kompenseras av en optimerad slitsport.
Jag skulle väldigt gärna mäta maxrörelse på konen för jag är tveksam till de värden som presenteras då de hårda SB elementen beter sig väldigt annorlunda än Poly och Norex versionerna trots väldigt liknande T/S parametrar.